Citat:
Ursprungligen postat av
Auswanderer
Jag tror de flesta vetenskapsmän skulle hävda att det är sant eftersom planeternas banor de facto är elliptiska.
Jag hävdar också att det är sant.
Men lägger till att det inte är den
enda sanna beskrivningen.
En planetbana kan beskrivas
både som den Keplerska ellipsen och som en geodetisk linje enligt Einsteins relativitetsteori. Och detta är i sin tur koherent med Newtons beskrivning av hur kroppar följer räta linjer med likformig hastighet.
Det är med andra ord bara olika sätt att beskriva samma verklighet.
Citat:
Dock skulle jag vara försiktig med att påstå att vissa saker kan vara "mindre" sant, eller "mer" sant.
Jag säger att sanningsvärde
är binärt. Antingen fungerar kartan eller så fungerar den inte.
Däremot så beskriver en karta bara en del av verkligheten,
en del av sanningen, och efter hand som vi undersöker terrängen så utökar vi kartan.
Det är
kartans värde i så fall vi pratar om här, inget som motsäger vår uppfattning om sanningens binära natur.
Citat:
Låt oss säga att det finns en korrespondens mellan påståenden "det finns en röd sko på Mars" och att det de facto finns en röd sko på Mars, på vilket sätt är detta gynnsamt för oss?
Det enda intressanta är om det var
en fungerande modell som gjorde förutsägelsen om den röda skon, eller om korrespondensen var en ren slump. Därför testar man.
Visar det sig då vara en fungerande modell och den förutsäger att det finns en skoaffär på Jupiter, då har jag goda skäl att tro att det är sant