Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Jag ser inte hur det ena skulle utesluta det andra. För mig ser det ut som att fakta och funktionalitet blir samma sak.
Om vi håller det för sant att planetbanor är elliptiska t ex så är det för att det är en fungerande modell. Eller hur?
Jag tror de flesta vetenskapsmän skulle hävda att det är sant eftersom planeternas banor
de facto är elliptiska. Sedan kan ju den sanningen vara positiv i den bemärkelsen att vi nu även kan förutsäga planeternas rörelse, men det är blott en positiv bieffekt. Det är inte sant i kraft av denna bieffekt.
Citat:
Sedan kan vi utöka gränsen för vårt vetande efter hand. Vi lär oss att det som uppträdde som ellipser ur vårt tidigare perspektiv kan förklaras med en modell där ellipserna är räta linjer i krökt rumtid. Vi gör oss då en ny karta som visar en större bild. Den gamla kartan är ju inte mindre sann än den var när vi använde den, den visar bara verkligheten ur ett annat perspektiv än den nya kartan.
Och den nya kartan är ingen slutgiltig sanning.
Jag förstår din poäng, och du låter väldigt pragmatisk. Dock skulle jag vara försiktig med att påstå att vissa saker kan vara "mindre" sant, eller "mer" sant. Inom kunskapsteori, vetenskapsteori och vetenskapen brukar man se sanningsvärde som binärt, antingen är det sant eller falskt. Det finns inget mindre eller mer sant, utan bara sant eller inte. Men jag förstår din poäng och rent pragmatiskt håller jag med dig.
Citat:
Men?
Fakta, funktionalitet och korrespondens blir väl olika sätt att säga samma sak i slutändan?
Kanske. Jag tycker dock att det är två olika saker. Låt oss säga att det finns en korrespondens mellan påståenden "det finns en röd sko på Mars" och att det de facto finns en röd sko på Mars, på vilket sätt är detta gynnsamt för oss? Visst, det är sant, det finns en korrespondens, men hjälper oss inte speciellt mycket. Eller så kanske det är en indikation på att det finns utomjordingar på Mars haha?

Men du förstår min poäng.