Citat:
Ursprungligen postat av
stycket
Varför?
Så du menar att man inte kan veta helt säkert att äpplen växer från träd? Det låter väldigt ologiskt och ovetenskapligt. Är du säker att du vet vad en (vetenskaplig) teori är? Berätta gärna kan vi dela våra perspektiv på saken. För så du berättar verkar du inte veta enligt mig. Teorin om att äpplen växer från träd kan vara högst vetenskaplig, den kan även bevisas vetenskapligt. Så här har jag återigen motbevisat ditt påstående att (vetenskapliga) teorier inte går att bevisa. För man kan bevisa vetenskapligt att äpplen växer från träd.
Det är absolut intressant att diskutera det hela. Vad är tro? Vad är tro kontra intution? Är vetande och intution samma? Vad menar man egentligen i bibelversen då citerar?
Men absolut så tror på människor (ateister) på bigbang osv minst lika mycket som många religiösa tror på gud. Men går båda på intution och kommer fram till två (motsägande?) slutsatser. Är det ens möjligt? Varför, eller varför inte?
Läs på om vetenskapsteori, dvs den gren av Filosofi som handlar om vad vetenskap är, och t ex även om vad som menas med
vetenskaplig teori, och också om vad som INTE är vetenskap och vetenskapliga teorier, t ex av Karl Popper eller av Thomas Kuhn. T ex just Popper trycker hårt på kravet att varje vetenskaplig teori måste vara
falsifierbar.
Allt vi gör är ju inte vetenskap. T ex tycker jag att det är en rätt dålig idé att försöka falsifiera "teorin" att ens fru älskar en oavsett vad som händer, t ex om man är otrogen.
Med en väldigt snäv definiton av vetenskap är det mycket, även en del väldigt viktigt, som inte täcks in, vilket kan verka dåligt, men i det som nu faktiskt täcks in har vi ett ENORMT kraftigt verktyg för att iaf komma Sanningen allt närmare. Vetenskapliga teorier testas HÅRT, och konkurrerande forskare letar ständigt efter fel i varandras resultat. SANNINGEN med stora bokstäver kanske vi aldrig kan nå, men vi kan iaf komma allt närmare.
Den blinda tro som Jesus rekommenderar är, om man jämför, då bara en helvild chansning.