2023-11-09, 10:45
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Förklara hur det är ideologiskt styrt ?
Du läser mitt inlägg fördomsfullt. Det är NÄR någon ger oss fakta som är ideologiskt styrda som jag reagerar. Denna serie har jag sett i 1 minut och den minuten var så larvig att jag genast stängde av. Det fanns inga vackra kvinnor som precis kom ut från frissan på den tiden, det fanns inte ens saxar. Att filma en sådan scen visar att den som filmade (kvinna?) inte är intresserad av verkligheten och fakta utan har något annat mål. Som inte intresserar mig. Jag är inte ensam om att tycka detta, med tanke på antalet inlägg i tråden. Snarare är väl du ganska ensam om att tycka att serien är faktabaserad, om du nu gör det.
Citera
2023-11-09, 11:03
Medlem
Reimers avatar
Jens Ganman sammanfattar serien väldigt väl på twitter, kommentarerna är underhållande att läsa.

Citat:
SVT:s storsatsning "Historien om Sverige" är verkligen underhållande. En ny woke-klassiker är född!

https://twitter.com/JensGanman/status/1722327852736036897
Citera
2023-11-09, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Man kan se på skelett om de har ägnat sig åt storviltsjakt. Utan skjutvapen så är det ganska farligt att ge sig på bison och uroxar och älg osv vad det nu var. Många skelett har tydligen skador som liknar de rodeoproffs får. Dvs närkamp med stora arga djur.
Storvilt jagades nog mest med fångstgropar och metoden att jaga den över stup.
Citera
2023-11-09, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Du läser mitt inlägg fördomsfullt. Det är NÄR någon ger oss fakta som är ideologiskt styrda som jag reagerar. Denna serie har jag sett i 1 minut och den minuten var så larvig att jag genast stängde av. Det fanns inga vackra kvinnor som precis kom ut från frissan på den tiden, det fanns inte ens saxar. Att filma en sådan scen visar att den som filmade (kvinna?) inte är intresserad av verkligheten och fakta utan har något annat mål. Som inte intresserar mig. Jag är inte ensam om att tycka detta, med tanke på antalet inlägg i tråden. Snarare är väl du ganska ensam om att tycka att serien är faktabaserad, om du nu gör det.
Hittills verkar serien vara korrekt. Att man sen tar sig konstnärliga friheter är en annan sak.

Vad är det som är fel menar du?

Det är ju ganska magstarkt att förkasta en hel serie av att bara ha sett en minut.
Citera
2023-11-09, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Tack för att du bekräftar att Pub ic Service och professorer på Södertörns Flockhögskola lyckosamt ändrat Sveriges Historia till att gå i takt med Det Nya Narr-ativet.

OffT: Vi föreslår, månne aningens gamm'svenskspråkligt magistralt, att här om samerna skriva "det" hellre än "dem" och därtill formulera frågan, som "-Varifrån får du dina källor".

OnT: Vi har ännu hittills med skräckblandad förtjusning enbart sett episod 1/10, men vi kommer sitta klistrade på söndag kväll, för se hur det fortsatt gick för oss långt mörkare än Vallon-snygga svenskar, i historiens gryning.
Inte för att jag tror att du kan svara men vilket är det nya narrativet menar du?
Citera
2023-11-09, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillifjong
De kunde ha spenderat 5 minuter längre på skådespelar casting…. Men PK får regera

Du borde söka jobb som pressekreterare åt sossarna…?
Är det jobbigt att diskutera med nån som har en annan uppfattning än dig?

Har du svårt med förändringar i ditt tankesätt eller förändringar överlag?
Citera
2023-11-09, 11:31
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Hittills verkar serien vara korrekt. Att man sen tar sig konstnärliga friheter är en annan sak.

Vad är det som är fel menar du?

Det är ju ganska magstarkt att förkasta en hel serie av att bara ha sett en minut.
Att kalla min kanal-växling efter 1 minut som magstark är väl ganska magstarkt. Jag hade en magkänsla och gick på den, och läser jag i tråden hade jag rätt.

Här expressens krönikör. Min magkänsla var spot on och jag har sparat massor av tid.
https://www.expressen.se/kultur/film--tv/rejvdansade-verkligen-forntidens-svenskar/
Citera
2023-11-09, 11:34
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Så varför överlevde inte deras gener in på modern tid?
Man kanske inte hittade vare sig gös eller kantareller?

Nu tog det iofs flera tusen år innan befolkningen bleknade, men kostrelaterat evolutionärt tryck borde kunna vara rent våldsamt. I en miljö som förändras så att det blir svårare att få i sig t.ex. d-vitamin lär det inte ta mer än några få generationer så är de mindre väl lämpade borta ur genpoolen. Livet var skoningslöst, minsta lilla problem så var du ute.

Detta var under jägarstenåldern. När folk började odla sin mat blev det till och med det tvärkört. Gröt till frukost, lunch och middag, varje dag, ger inga d-vitaminer. Så är också även sydlänningar ljusare i hyn än vad de tidiga europeiska jägarna var.
Senast redigerad av Vågskålen 2023-11-09 kl. 12:27.
Citera
2023-11-09, 11:34
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Serien blir mer trovärdig om man kör den baklänges. Sverige kommer ju att sluta i kaos med endast negrer och araber vilka då kommer att söka sig till nya områden att förpesta och förstöra.

Jag tror att Europa håller på att vakna. Globalisterna och sionisterna har gjort för mycket för snabbt och kriget de dragit igång i Gaza kan vara droppen som får bägaren att rinna över. Det kokar i Frankrike, Tyskland, Italien, Storbritannien och det gör det i Belgien, Spanien och Sverige också.

Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det gör de inte, de bara letade efter folk med samma hudfärg för en gestaltning.

Vad tycker du om Kleopatra med Elizabeth Taylor? Hon är ju knappast som folket där var då.

https://www.imdb.com/title/tt0056937/?ref_=nv_sr_srsg_3_tt_7_nm_1_q_cleopatra

Som britterna säger; don't get you knickers in a twist.

Antikens greker och italienare var vita, blonda och blåögda och du apropå ingenting - googla på faraoner, blonda, rött hår, blå ögon så kan du väl återkomma till tråden sedan och be om ursäkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Jag kan min hävd som svensk!

Jag är uppvuxen i ett Sverige som i spåren efter andra världskriget spårade helt ur, som skapat dagens ohållbara samhällsstruktur.

Jag föddes runt 1970 och fick verkligen njuta av den välfärd som ett icke krigsskadat land i Europa bara förmådde. Jag känner ingen krigsskam för att Sverige inte drabbades av andra världskriget.

Jag är uppvuxen i ett Sverige som i spåren efter andra världskriget spårade helt ur, som skapat dagens ohållbara samhällsstruktur.

Jag har mött, utväxlat kunskaper med släktingar och andra som var födda på 1800-talet, som i sin tur mött eller träffat dem födda på 1700-talet.

Jag har arvegods, skapta av dem, som de brukade eller behövde för att försörja familjen, grogrunden till att jag finns till.

Jag har levererat tillbaka till mitt land Sverige, dels som värnpliktig kompanichef, även inom vården som underskötare och skötare, efter det många år inom näringslivet.

Viktigast av allt familj = Återväxt!

Jag tycker att det är dags för en kommission, där svensk migrationspolitik granskas rejält i fogarna från tidigt 1970-tal, där skyldiga, levande som döda, nagelfars.

Instämmer och vill till det feta lägga till - straffas!!
Citera
2023-11-09, 11:37
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
De flyttade inte hit. De kom bara på besök på sommaren. De fick sin D-vitamin från feta fiskar, f.ö.
De första var säsongsbesökare. Men efter yngre dryas (11 000 år sedan) köldknäpp var förbi bosatte sig samma folk permanent. Man är otydlig på den punkten i SVTs program.
Citera
2023-11-09, 11:50
Medlem
snooper123s avatar
Varför tycker folk att serien är woke?
Citera
2023-11-09, 11:58
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Varför tycker folk att serien är woke?
Om du hade bemödat dig med att läsa 2-3 sidor i tråden så hade du förstått, men istället skriver du som vanligt helt menlösa inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in