2023-11-08, 14:37
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Vad jag saknade i programmet var en beskrivning hur man tog sig till Skandinavien över huvudtaget. Om man kommer från Afrika så måste man ta sig över ett par berg innan man når Tyskland och Centraleuropa.

Framför allt ska man ta sig över stora vattenområden från Danmark till Sverige. Det är ingenting man vandrar över 10k år sedan. Har dock ej kollat hur landförflyttningar har skett efter detta. Det var nog inte så lätt att erövra nya marker när överlevnaden var den primära uppgiften.

...

De bodde redan strax söder om isranden.

De tog inte bananbåten till Göteborg, utan tog tiotusentals år på sig från Afrika till Skåne.
Citera
2023-11-08, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ja, och som du kan se fanns den här. Det verkar vara en "lokal" utveckling.
De verkar ha varit koncentrerade till Falbygden men fanns även i Skåne och utefter västkusten.
Citera
2023-11-08, 14:39
Medlem
Joe Blows avatar
Serien blir mer trovärdig om man kör den baklänges. Sverige kommer ju att sluta i kaos med endast negrer och araber vilka då kommer att söka sig till nya områden att förpesta och förstöra.
Citera
2023-11-08, 14:44
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
...
Givetvis har moraliserande över sexualitet förekommit.

Men också inte förekommit.

Européerna var ibland chockade över hur det gick till i andra kulturer.
Citera
2023-11-08, 14:45
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Enligt Wikipedia täcker den första delen av serien Historien om Danmark perioden 23 000 år till 2 500 år f.Kr.:

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Historien_om_Danmark
Helt rimligt då det ligger mer söderut.

Huvudfrågan som är mest provocerande är att det första som landsteg var mörka i hyn och med blå ögon.

Tror man generellt sett kan tänka sig en diversifierad folkgrupp med olika nyanser på hudfärg och ögonfärg.

Alla grupper hade sex med alla och det blir en mix över tid.

Var inte länge sedan forskningen trodde att neandertalarna dog ut.

Idag: Dom blandades upp med homo sapiens.

När jag läst på inatt, så har dagens svenskar 2 + (1/2+1/2) stora grupper som deras DNA har blandats med det senaste 14000 år som gått sedan isen försvann.

1. Jägare från Centraleuropa (mörk hy, blå ögon) 12,5 %

2. Jägare från Norra Ryssland (ljusare hud, mörka ögon) (tidiga samer? ) 12,5 %

3. Jordbrukare från Centraleuropa/östra 25 %

4. Flyktingar/krigare från dagen Ukraina 50 % Stridsyxkulturen.

Mina siffror är bara tagna som överslag för en helhetsbild.

Ni får gärna korrigera siffrorna.

Saker och ting är inte svart eller vit.

Det är en gråskala

Dagens svenskar har nog knappt någon som helst DNA kvar från stenåldersfolket. Vi härstammar främst från stridsyxorna från området kring norra Svarta Havet. Sedan har vi en del DNA kvar från de kvinnliga bönderna som befann sig här när stridsyxorna kom.
Citera
2023-11-08, 14:56
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Serien blir mer trovärdig om man kör den baklänges. Sverige kommer ju att sluta i kaos med endast negrer och araber vilka då kommer att söka sig till nya områden att förpesta och förstöra.
Finns även andra som förpestar och förfular mer om du nu var tvungen dra upp det här
Citera
2023-11-08, 14:58
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Finns även andra som förpestar och förfular mer om du nu var tvungen dra upp det här

Nej
Citera
2023-11-08, 15:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Kläderna är inte särskilt inspirerade av Ötzis. Hans kläder brukar anges som att de var väldigt välsydda. Bl.a. minns jag en förklaring till att de som hittade honom inte fattade att han var 5000 år gammal utan modern var att hans skinnjacka såg ut som om den var maskinsydd.

Och som sagt, det är 5000 år mellan jägarstenålder och Ötzi.

Precis. De har klätt på dem sådan kläder vi är vana att se i Hollywood-produktioner.

Raquel Welch var det kanske som slogs med dinosaurier, om det nu är viktigt för tråden. Men hon slogs iförd en liknande bikini, sydd av skinnbitar, som stenålderskvinnorna har i serien. Något mer urringad, dock.

Ja Ötzis kläder var välsydda men det tycker jag kläderna i serien var också. De är ju knappast sydda av 5B på syslöjden utan snarare av professionella skräddare.

Sen är det larvigt att klanka ner på något enskilt plagg som en päls-topp. Kan man inte tänka sig att NÅN brud gled runt iklädd en päls-topp NÅGONSTANS i världen mellan år 15000 och år 8000 innan Kristus?
Citera
2023-11-08, 15:14
Medlem
Wayaheads avatar
Nog får SvT uppmärksamet alltid!

https://twitter.com/WallStreetSilv/status/1721923728316022850?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1721923728316022850%7Ctwgr% 5E27ba2ca02b79dde56b2ed11efb07aa5b500446a1%7Ctwcon %5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.friatider.se%2Fsv ts-svarta-forsta-svenskar-hanas-i-internationella-medier

https://www.newsweek.com/swedish-history-tv-series-faces-backlash-using-black-actors-1841695
Senast redigerad av Wayahead 2023-11-08 kl. 15:26.
Citera
2023-11-08, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Bibeln kom till Skandinavien nio tusen år senare än den tid avsnittet skildrar . . . . .

Oj då.

Nu var dock det jag skrev ett svar på ett inlägg som uttryckligen handlade om Medeltiden.
Citera
2023-11-08, 15:15
Medlem
Lite rasistiskt att låta poc's spela outvecklade stenåldersmänniskor, då vet vi hur Svt ser på icke-vita.
Saknar inte afrikaner neandertalar gener dessutom? 🙃
Citera
2023-11-08, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Oj då.

Nu var dock det jag skrev ett svar på ett inlägg som uttryckligen handlade om Medeltiden.
OK. Då ber jag om ursäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in