2024-02-11, 22:03
Medlem
Rollinghands avatar
Det sista avsnittet "1920-talet till våra dagar", där SVT återger vänsterpolitiska beskrivningar av skeenden rakt av, måste vara bland det sämsta som visats i svensk TV någonsin. Slutklämmen, där programledaren bestiger Kebnekajse för att larma om en "klimatkris", förstärkte intrycket av en riktig praktkalkon.
Citera
2024-02-11, 22:08
Medlem
Att folk redan då var trötta på romerna
Citera
2024-02-11, 22:11
Medlem
Tyckte den här serien började rätt bra och hade många bra stunder. Lärorikt på många sätt.

Men också en hel del djupa dalar och totalt värdelösa inslag. Särskilt de sista avsnitten ha är varit alldeles för stressade. Från 1700-talet och framåt kanske borde fått fler avsnitt?
Det läggs också fokus på rätt ovidkommande saker. Visst, det kanske ska nämnas att Sverige mätte skallar och att det är synd om romer. Men är det det som har byggt vårt Sverige?

Det blir tyvärr lite för mycket propaganda (eller vad vi ska kalla det).
Citera
2024-02-11, 22:35
Medlem
Taufatts avatar
Svårt att göra 1900-tals historia utan politisk tolkning men lite mer neutralt hade de kunnat göra det. Nu blev det mycket socialdemokratins tolkning utan att riktigt beröra den negativa likriktning som det lett till.
Citera
2024-02-11, 23:07
Medlem
Tidsresenarens avatar
Jag hoppas många såg senaste och sista avsnittet som är relevant för dagens samhälle. Visst, lite PK och ovidkommande känsla här och där. Men å andra sidan det som kommer fram mellan raderna, och inte minst visuellt känslomässigt, får ibland lika stort genomslag.

Om man ska hålla sig till det politiska / kulturella så måste det varit särskilt förfriskande för en ung person och också ”påminnelserikt” (för att det är kul att hitta på egna ord såhär på kvällkvisten) för dom som var med under delar av denna tid att se en presentation av Sverige på det här sättet.

Man kunde bl a se hur Sverige tog sig ur fattigdom och blev ett av världens rikaste länder på några årtionden, att miljonprogrammet byggdes för svenskar, och när man tar upp relativt små problem från andra halvan av 1900-talet så framstår det etniskt majoritets-vita samhället som en idyll - vilket det med dagens mått också var.

Jag tror många här underskattar hur nyttigt det är, framförallt för PK-programmerade att sånt här visas på TV:n mitt bland allt multi-kulti. Jag hoppas SVT gör fler program i den här stilen, t ex en ny 10-delars historia-serie med fokus på endast 1900-tal.
Citera
2024-02-12, 00:29
Medlem
Raytheons avatar
Skönt att de fick med klimatalarmism också på slutet.

De som har gjort den här skiten hatar verkligen Sverige. Fy fan.
Citera
2024-02-12, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Lite kan vi ana vad sista avsnittet kommer handla om när Simon J Berger spände ögon och sa med allvarlig ton "men alla var inte önskvärda i folkhemmet".
En lämplig mängd med sterisering av resandefolk och skallmätning av både samer och 10 000s värnpliktiga.
Lite senare var det en fin bonus, ockupanten på socialstyrelsen med plakat om att Låta 100 fikusar blomma.

Kul manusförfattarna var konsekventa att undvika det mesta utanför Sveriges nuvarande gränser som orsaken till oljekrisen 1973.....jag tror det var någonting i Mellanöstern.
Citera
2024-02-12, 06:59
Medlem
Tervulls avatar
Genom hela den här pissdåliga serie har vi fått höra om tropiskt klimat, nödår och mindre istider. Och ändå har de mage att stå på Kebnekajse och säga att vi står inför vår tids största utmaning för att isen smälter, vilket den uppenbarligen gjort till och från i alla tider. Jag som gillade Simon Berger kommer aldrig mer kunna respektera honom efter det här. Visst han skriver inte manus men kunde tackat nej. Han är väl PK så det skriker om det. Vår tids största utmaning är väl ändå att barn avrättas mitt på ljusa dagen, gängkriminella klansamhälle, massinvandring, sprängningar mm. Hela Sverige är en jävla krigsscen och Simon Berger pratar om att isen smälter under hans fötter. Nä fy fan alltså. Om dom inte lägger ner SVT snart eller åtminstone slutar tvinga skattebetalarna att finansiera deras vidriga propaganda får svensken resa sig ur soffan och ta saken i egna händer. Är så jäkla upprörd. Fuck you SVT och Simon Berger med, jävla landsförädare.
Senast redigerad av Tervull 2024-02-12 kl. 07:03.
Citera
2024-02-12, 09:21
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Vi fick lära oss att vi svenskar egentligen är araber och negrer.
Citera
2024-02-12, 12:59
Medlem
snooper123s avatar
Väldigt intressant.
Citera
2024-02-12, 13:09
Medlem
OrmurinLanges avatar
Detta var SVTs bästa försök - tänk på det. Sämre propagandakanal får man nog leta efter.

Det kommer fortsätta såhär att woke äter upp sig själva. Sekten är helt oförmögen att ta sig upp ur skiten. Samtidigt sitter folk med rötter inom rasbiologin och styr och finansierar sektens agenda. Helt otroligt faktiskt. Vi tröttnar så mycket på tramset så vi blir nazister igen. Ingen opposition kommer finnas för alla åt "vänster" tänker främst bara på sitt eget levebröd och skiter fullständigt om fattiga människor råkar illa ut.

Men det är klimatet vi ska tänka på. Och hotet från höger ligger enbart hos högerextremister i autonoma grupper - aja vi säger så era jubelidioter, ni är så korkade så att demokratin kommer försvinna. Kommer dom någonsin vakna upp egentligen och inse att dom blir manipulerade? Jag tror inte det.
Citera
2024-02-12, 13:10
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresenaren
Jag hoppas många såg senaste och sista avsnittet som är relevant för dagens samhälle. Visst, lite PK och ovidkommande känsla här och där. Men å andra sidan det som kommer fram mellan raderna, och inte minst visuellt känslomässigt, får ibland lika stort genomslag.

Om man ska hålla sig till det politiska / kulturella så måste det varit särskilt förfriskande för en ung person och också ”påminnelserikt” (för att det är kul att hitta på egna ord såhär på kvällkvisten) för dom som var med under delar av denna tid att se en presentation av Sverige på det här sättet.

Man kunde bl a se hur Sverige tog sig ur fattigdom och blev ett av världens rikaste länder på några årtionden, att miljonprogrammet byggdes för svenskar, och när man tar upp relativt små problem från andra halvan av 1900-talet så framstår det etniskt majoritets-vita samhället som en idyll - vilket det med dagens mått också var.

Jag tror många här underskattar hur nyttigt det är, framförallt för PK-programmerade att sånt här visas på TV:n mitt bland allt multi-kulti. Jag hoppas SVT gör fler program i den här stilen, t ex en ny 10-delars historia-serie med fokus på endast 1900-tal.

Hans Villius och Olle Häger gjorde en sån serie som släpptes 1999. Hundra Svenska år
Går tyvärr inte att se på öppet arkiv längre, men finns på DVD

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hundra_svenska_år

https://www.svtplay.se/hundra-svenska-ar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in