2023-11-08, 17:08
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det gör de inte, de bara letade efter folk med samma hudfärg för en gestaltning.

Vad tycker du om Kleopatra med Elizabeth Taylor? Hon är ju knappast som folket där var då.

https://www.imdb.com/title/tt0056937/?ref_=nv_sr_srsg_3_tt_7_nm_1_q_cleopatra

Som britterna säger; don't get you knickers in a twist.
Hur vet du det? Kleopatra var av makedonsk släkt, dvs grek. Kan mycket väl ha sett ut så där.
Citera
2023-11-08, 17:09
Medlem
luomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Förlåt, blandade ihop dig med den eller de som beskyllt mig för att vara ett kvinnohatande svin för att jag lyft fram några exempel på att män har, och har haft, högre status än kvinnor.

Ah okej, ingen fara
Citera
2023-11-08, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Vilka anser det? Står ingenting om laktos i den länkade artikeln.

Trattbägarkulturens människor kom till Skandinavien för ca 6000 år och dog ut ett tusental år senare, utan att lämna några större spår i efterföljande folks DNA. 50 generationer, sedan var det folket förbi. Så även om de var laktostoleranta fick vi inte den genen från dem.

Sidan 15 och diagrammet på sidan 13.
https://www.researchgate.net/publication/360414781_Population_Genomics_of_Stone_Age_Eurasia

Om det var stridsyxorna, pesten eller den allmänna neolitiska krisen som dödade dem, kan man fundera på.
Man har funnit människor i gravar på Falbygden, vilka var laktostoleranta. De gravarna knyts till trattbägarkulturens jordbrukare:

Citat:
Det svenska beviset för att våra förfäder bar på laktostolerans har forskarna funnit i gener från 5 500 år gamla benrester från Västergötland, närmare bestämt i Frälsegårdens gånggrift utanför Falköping, som än i dag är en stor mejeribygd.

https://www.atl.nu/laktostoleransen-sparad-till-vastergotland
Citera
2023-11-08, 17:10
Medlem
Kalliss avatar
Jag kan min hävd som svensk!

Jag är uppvuxen i ett Sverige som i spåren efter andra världskriget spårade helt ur, som skapat dagens ohållbara samhällsstruktur.

Jag föddes runt 1970 och fick verkligen njuta av den välfärd som ett icke krigsskadat land i Europa bara förmådde. Jag känner ingen krigsskam för att Sverige inte drabbades av andra världskriget.

Jag är uppvuxen i ett Sverige som i spåren efter andra världskriget spårade helt ur, som skapat dagens ohållbara samhällsstruktur.

Jag har mött, utväxlat kunskaper med släktingar och andra som var födda på 1800-talet, som i sin tur mött eller träffat dem födda på 1700-talet.

Jag har arvegods, skapta av dem, som de brukade eller behövde för att försörja familjen, grogrunden till att jag finns till.

Jag har levererat tillbaka till mitt land Sverige, dels som värnpliktig kompanichef, även inom vården som underskötare och skötare, efter det många år inom näringslivet.

Viktigast av allt familj = Återväxt!

Jag tycker att det är dags för en kommission, där svensk migrationspolitik granskas rejält i fogarna från tidigt 1970-tal, där skyldiga, levande som döda, nagelfars.
Citera
2023-11-08, 17:13
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Man har funnit människor i gravar på Falbygden, vilka var laktostoleranta. De gravarna knyts till trattbägarkulturens jordbrukare:

https://www.atl.nu/laktostoleransen-sparad-till-vastergotland
Tack för källan.

Men som sagt, om du kikar på nämnda sidor i Allentoft et als studie, ser du att trattbägarna dog ut utan att lämna några spår i vårt DNA. Vi härstammar inte från dem.

Möjligen plockade stridsyxorna/snörkeramikerna upp genen när de umgicks på kontinenten med linjärbandkeramikerna. Eller så hade de själva utvecklat den redan tidigare. Men det är spekulationer.
Citera
2023-11-08, 17:16
Medlem
De s.k. "Western hunter-gatherers", som var de första svenskarna, hade mörkare hud än dagens svenskar.
Men att de skulle vara mörkbruna och ha negroida drag finns det inget belägg för.

De var mer troligtvis blåögda ljusbruna kaukasoider, typ som vissa nordindier fast mer robusta.
Citera
2023-11-08, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antidemokretin
Jag började titta igår men tappat intresse när den mörkhyade (*) med blåa ögon dök upp. De kan bevisa det hur f*n bäst de vill, förskning blaha har svårt att fatta det men det är jag det så de som köper det är det ok för mig.

Men jag undrar hur danskar och norrmän tar det för det är samma historia eller ? För att komma till Sverige måste de ha passerat Tyskland, Danmark, vandrat till Norge, konstigt nog folk som vi känner till var blonda o blåögda för det mesta (inte så nu längre men det är of topic) ?

knäpp historia
Vi trodde ju att de första som kom till Sverige var blonda och ljushyade ändå tills DNA-tekniken visade att det var fel. Dock var ju blåa ögon rätt (men det är tydligen inte intressant att diskutera i den här tråden)
Och ja, självklart såg de som kom till dagens Danmark och södra Norge likadana ut, det var ju samma folk som gick samma väg.

Det folk inte fattar i den här tråden är hur evolution funkar. De fattar inte att det sker SMÅ förändringar i varje generation, utvecklingen till ljusare hud hade redan börjat när de kom (de var ju liksom inte svarta) och den fortsatte STEGVIS tills vi blev så ljusa som idag. Folk i tråden tror att SVT bill lura oss att vi var kolsvarta och sen helt plötsligt blev ljusa på en dag.
Inte förstår de sig på epigenetik heller.
Och avslutningsvis verkar de ha svårt att förstå att vårt land befolkades i flera omgångar, inte bara en, av folk som kom från olika ställen och hade olika egenskaper. Det verkar väldigt svårt att ta in.
Citera
2023-11-08, 17:19
Medlem
Citat:
Tack för källan.

Men som sagt, om du kikar på nämnda sidor i Allentoft et als studie, ser du att trattbägarna dog ut utan att lämna några spår i vårt DNA. Vi härstammar inte från dem.

Möjligen plockade stridsyxorna/snörkeramikerna upp genen när de umgicks på kontinenten med linjärbandkeramikerna. Eller så hade de själva utvecklat den redan tidigare. Men det är spekulationer.
Ja nu kan mina kunskaper vara daterade men jag vill minnas att man kan se spår av trattbägarna än idag i befolkningen.

Det har förklarats med att stridsyxorna utplånade trattbägarna utom en del kvinnor som de tog som brudrov.

Jag är ganska säker på att det är stridsyxorna som utrotar trattbägare och eventuellt, gropkeramiker i området.

Pandemier har oftast inte den förödande effekt på befolkningen som stridsyxornas entré utgör.
Citera
2023-11-08, 17:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysCrazyInCats

Och varför nämndes inte samerna mer? Känns ju verkligen som en rejäl miss, för de är ju resterna av stenålders samhället.

Känns som de missade mycket också. Men men. Har sett framemot detta och är inte besviken. Detta kommer vara en bra serie!

Det beror på att när Sveriges ursprungsbefolkning -->Skåningarna började ta för sig av södra Sverige så bodde det inga Samer under inlandsisen i Norr.

Dom var dessutom inte bofasta när dom kom utan drog runt som Zigenare ungefär.
Citera
2023-11-08, 17:21
Medlem
Citat:
Så många talar förbi varandra. Det är fakta att mesolitiska jägare/samlare i Europa var mörka i hyn. Det är INTE fakta att de såg ut som afrikaner.

Att SVT väljer att casta de forntida människor som skall vara mörka i hyn eller åtminstone mörkhåriga med personer med afrikansk och arabisk bakgrund, är alltså inte baserat på fakta. Då får man fundera på vad de baserat de valen på. Vad tror du?

Eftersom det gick bra att ge afrikanerna blå ögon, borde det ha gått lika bra att måla svenska skådespelare bruna.
Min uppfattning är att dom valt skådespelare med en vit och en svart förälder.

Mulatter är det dom castat.

Sen har dom fått blåa linser.

Det är baserat på senaste forskningen inom DNA.

Vad är problemet?
Citera
2023-11-08, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Fakta är alltid intressant för oss. Inte för dig? Jag blir faktiskt arg när någon ger oss falska fakta, särskilt om de är ideologiskt styrt. Jag är inte ensam om detta.
Förklara hur det är ideologiskt styrt ?
Citera
2023-11-08, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanart
Problemet är: Vem eller vilka är programmet för? Du kan lita på att vänstertrollen till lärare i skolan i årtionden kommer att använda denna serie i sin undervisning/hjärntvätt av våra barn. Det är ju därför det är så viktigt att ifrågasätta och kritisera. Detta är den svenskhatande vänsterns historia...
Ok, vilka var då först ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in