• 1
  • 2
2006-07-21, 02:37
Medlem
buyzabas avatar
En kille ifrån Västmanland frågade mig ifall jag säger "en choklad" eller "ett choklad." Jag är ifrån Skåne och säger alltid "ett choklad", då åsyftar jag såna här inplastade chokladkakor. Är detta bara ett godtagbart rationaliserat uttryck i Skåne eller har jag talfel? Någon påstod att man inte kan säga choklad om man inte menar chokladbit, chokladkaka osv. Men skulle ingen förstå mig om jag sa "ett choklad". Vad fan är det med folk norr om Hallandsåsen, är de bara allmänt efterblivna? (Det är irrelavant för diskussionen så bemöda er ej tid att svara).

Alltså är choklad bara ett säreget substantiv i Skåne?

Edit: Jag googlade och fick reda på en annan "kulturkrock". I Skåne kallar man de flesta sorters runda bakverk, både frallor och kanelsnäckor för bullar. Det verkar mindre förkommande norr om Hallandsåsen där man måste säga frallor, kokostopp, kanelsnäcka för allting. Snacka om onödigt komplicerat. Frågar jag här i Småland på konsum om vanliga jävla bullar frågar de säkert om jag ska ha kanelbullar eller något annat fikabröd. Idioti!!

Jag känner mig som en invandrare.
Citera
2006-07-21, 06:23
Medlem
skitsillens avatar
Substantivet choklad har utrumgenus enligt Norsteds Svensk Ordbok. Dvs. den allmänt vedertagna artikeln ska då vara en choklad.

Däremot kan man tänka sig ett underförstått efterled till choklad, t.ex. flarn. Hux flux har man fått neutrumgenus - ett choklad(-flarn). Kan det vara något eller är ett choklad bara ett sydsvenskt talfel?

När det gäller bröd så kan man lokalt variera definitionen i det oändliga. Här, i östsverige, tror jag knappast någon associerar bulle (utan prefix, t.ex. råg-) till något annat än kaffebröd. Fast åker man ännu lite längre österut - till svenskfinland - så kallas frallor o.d. för semlor.

Du är inte, till skillnad från semelsägarna, invandrare, bara härstammad från de södra kolonierna.
Citera
2006-07-21, 09:48
Medlem
Satyricons avatar
Att sätta choklad i neutrum känns lite avigt, trots att jag bor i Skåne. Däremot heter det förstås ett apelsin och ett Aspirin®, åtminstone på kalmaritiska.
Citera
2006-07-21, 09:53
Medlem
Käg Malaxs avatar
Choklad- och apelsinfrågan berörs också i denna tråd: http://www.flashback.org/showthread.php?t=306299

Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Edit: Jag googlade och fick reda på en annan "kulturkrock". I Skåne kallar man de flesta sorters runda bakverk, både frallor och kanelsnäckor för bullar. Det verkar mindre förkommande norr om Hallandsåsen där man måste säga frallor, kokostopp, kanelsnäcka för allting. Snacka om onödigt komplicerat. Frågar jag här i Småland på konsum om vanliga jävla bullar frågar de säkert om jag ska ha kanelbullar eller något annat fikabröd. Idioti!!
Det kanske är jag som är underlig, men jag kan se vissa fördelar med att fråga "vill du ha en fralla, en kokostopp eller en kanelsnäcka?" istället för "vill du ha en bulle, en bulle eller en bulle?".
Citera
2006-07-21, 11:50
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
simpla bönder! kan ni tänka er att ni går in till en konditor och denn(a/e) frågar er 50 ggr pekandes vilket av konditoriets 50 olika "bullar" ni är intresserad av. det finns en anledning till att de har namn och det är väl ändå för att särskilja "bullarna" ifrån varandra. kallar ni alla sorters kaka för kaka och alla sorters tårta för tårta oavsett vad det är i dem och hur de ser ut också? Vill ni ha kaffe, kaffe eller kaffe till er bulle?
Citera
2006-07-21, 15:11
Medlem
buyzabas avatar
Är ni bara så tröga som ni verkar, simpla bönder? Frågan är vilka det är som simpla. Bara för att vi är rationella och talar vårt eget språk

Jag menar, ordet "fralla" existerar knappt i Skåne (där jag kommer ifrån iallafall). Då säger man helt enkelt bulle. Liksom vem kom på ett så fult ord som fralla? Mycket har efterledet bulle menar jag. :tease:
Liksom, Stockholmare vet inte vad en gräddbulle är. (Fredrik Lindström hade med det http://www.svt.se/svt/road/Classic/s...39033&a=523714 här)

Ang. choklad känns det som att det är ett eget substantiv i Skåne och på andra håll...
Citera
2006-07-21, 15:44
Bannlyst
ja säger kanelbulle inte kanelsnäcka
Citera
2006-07-21, 16:44
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Jag menar, ordet "fralla" existerar knappt i Skåne (där jag kommer ifrån iallafall). Då säger man helt enkelt bulle. Liksom vem kom på ett så fult ord som fralla? Mycket har efterledet bulle menar jag. :tease:
Det var en annan femma. Det är ju rationellt, bara man har tillräckligt med olika förled. Men jag tror att du underskattar den stockholmska användningen av "bulle". Vågar nästan lova att de flesta stockholmare säger "kanelbulle" och inte "kanelsnäcka". "Fralla" gissar jag är en förkortning för "franskbrödbulle". Dessutom betyder bulle taxi.
Citera
2006-07-21, 16:46
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusar´n
ja säger kanelbulle inte kanelsnäcka

Och på Emmery’s danska bageri i Malmø kan man kun købe en kanelsnegl.
Citera
2006-07-21, 16:51
Medlem
Egon3s avatar
För att skilja på en bulle och en snäcka så skär man ett diametralt snitt. Om snittet är homogent, var det en bulle.

En snäcka har spår efter rullningen av degen till en spiral.

Ett snäck-a är detsamma som tecknet @ -- det som ingår i e@ressen.nu.

En öl är en flaska öl eller ett glas öl. En hel tank med öl kallas ölet i tanken. Varma dagar kan man ha sval öl i tankarna mäsk hela dagen.
Citera
2006-07-21, 16:55
Bannlyst
En chokladkaka heter det ju, men samtidigt säger jag ett choklad om jag inte säger hela ordet chokladkaka, dvs. inklusive kaka.
Enligt Google så får "en choklad" cirka 200 fler träffar än "ett choklad".
Citera
2006-07-21, 17:12
Medlem
tuborgs avatar
Varandes skåning, hade jag utan tvekan sagt "ett choklad" om jag t.ex skulle beställt "en tidning och ett choklad, tack" i kiosken. Att säga "en choklad" i det här sammanhanget skulle inte falla mig in.

Apropå bulle framgår det oftast med all önskvärd tydlighet ur sammanhanget vad som avses. Säger man "Vad vill du ha för bulle? Vi har vattenfranska, sesambullar och rågbullar" är det inte exotiska kanelbullar man menar, och säger man "önskas en bulle eller kaka till kaffet?" menar man förhoppningsvis inte en bulle med ost och paprika, utan snarare en kanelbulle.

Till er som säger fralla - om det inte är just en franskbrödbulle som avses, låt oss säga en rågbulle, säger ni fralla om den också? Eller om det är en grov bulle med russin och annat mög i?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in