2023-02-15, 20:27
Medlem
MeppoLundgrens avatar
I byhålorna så hängde man runt den lokala kiosken på kvällarna. I större samhällen med ett centrum så hängde man där på kvällarna.
Citera
2023-02-16, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Du åkte väl också Puch Dakota och hade jeansjacka med nitar?
Samt något coolt tryck på ryggen typ Venom eller Accept!

polaren åkte på en dakota ock gillade accept jag puttrade runt på en dbs sport ock gillade ramones
Citera
2023-02-16, 13:42
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
polaren åkte på en dakota ock gillade accept jag puttrade runt på en dbs sport ock gillade ramones
Hey ho, lets go!
Citera
2023-02-16, 13:48
Medlem
Jaga varandra med moped
Tyvärr var min klenaste
Japp kiosker var uppsamlings ställe !
Citera
2023-02-16, 16:14
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Exakt.

Just kring -83 bodde jag i Örebro.
(Jag känner mig lite skyldig annars att jag enkom gett ett Stockholmsperspektiv här i tråden, men jag har ju bara bott i Stockholm typ hela mitt liv, förutom åren -83 till -84 då jag bodde i Örebro.)

I Örebro då. Ja, även där ville jag att saker jämt skulle hända. De var lite döare i den staden dock, men är det inte mer sammanhållning med privata fester i mindre städer?
Inte en enda svartskalle på den tiden. Jag mobbades lite "som utböling och stockholmare". Frikyrkligheten kändes stark, och föreningslivet var inte så starkt.
Nä, det blev jobbigt i Örebro för min del.
På den tiden undrade jag om många småstäder höll på med mycket frikyrklighet för att de var uttråkade?

I slutet på 80-talet så blev jag samtidigt med studier på universitetet (Stockholms universitet) engagerad i kåren och jisses vilket starkt kårliv med festande varje dag i veckan typ. Köerna ringlade sig långa till Squtt (disko på fredagar) och folk gick dit på onsdagspubar och även ytterligare pubar i veckorna. Det var även pubar i andra kårhus på området. Juristerna och Gula Villan (humanisterna) osv.

Idag är det KONSTANT dött på hela universitetsområdet vid Stockhoms universitet.
ALLA dagar i veckan (jag vet det eftersom jag läst småkurser på Stockholms universitet och jag gästat biblioteket olika tidpunkter alla dagar i veckan).

Varför har kårlivet dött ut på universitetet?
Har detta med digitaliseringen att göra?

De sitter väl och kommer på hur de ska känna sig riktigt kränkta
Citera
2023-02-18, 08:47
Medlem
Venators avatar
Tjejer och kvinnor hade permanentat hår. Männen hade mycket oftare mustasch än idag. Däremot var skägg ovanligare utom på typ kärnkraftsmotståndare som gick i näbbstövlar.
Citera
2023-02-20, 03:17
Medlem
Det var väldigt vanligt att samlas på parkeringsplatser eller allehanda asfalterade upplag där bilarnas koffertar fick agera sittplatser allt som oftast. Man hängde och umgicks på dessa platser, visade upp sina bilar, lyssnade på musik, drack folköl, osv. Samlingspunkter som kan liknas vid fritidsgårdar fast här samlades i princip alla åldersgrupper från cykelburna småungar till moppeburna ungdomar och de lite äldre med bil.

Sedan var familjespelen oerhört populära. Minns själv flertalet kvällar som avnjöts med diverse sådana spel.

Tv var också stort, de populära underhållningsprogrammen sågs av hela familjen.

Tidskrifter lika så, OKEJ, Frida, Poster och allt vad de hette. Många permanentade håret hemma för att efterlikna sina idoler.
Citera
2023-02-20, 04:28
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Folk tittade nog mycket film och TV. Hyrde VHS och kollade på kanal 1,2,4 eller så hade man parabol och fick inte lite andra kanaler från USA osv.

Jag tror ärligt att folk hade roligare då än nu.
Umgicks nog mer IRL.
Generellt verkar det som att folk lägger hela sin fritid på tiktokvideos och att godhetssignalera på sociala medier. Den svenska mannen är en cuck tyvärr. En konformistisk lögnaktig tönt som får ryggdunkar men som alla vet är en låtsasman, även de som dunkar honom i ryggen. Offtopic

Att resa kan är bra för att få livskvalitet. Se nya städer. Äta nya rätter. Prata med nya människor.
Citera
2023-02-20, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Folk tittade nog mycket film och TV. Hyrde VHS och kollade på kanal 1,2,4 eller så hade man parabol och fick inte lite andra kanaler från USA osv.

Jag tror ärligt att folk hade roligare då än nu.
Umgicks nog mer IRL.
Att resa kan är bra för att få livskvalitet. Se nya städer. Äta nya rätter. Prata med nya människor.
Först och främst så hette det TV1 och TV2. TV4 hade inte startat ännu, det gjorde de 1990. Kabelkanaler (det började om det var 1984 eller 1985) fanns inte och inte heller egen parabol. Kanske någon enstaka i Sverige hade det.

VHS fanns och var väldigt dyra att köpa. Man kunde hyra filmer men jag tror inte att man kunde hyra VHS-spelare samtidigt ännu. Det var inte de senaste filmerna som gick att hyra utan lite äldre. Däremot filmer som var bannade på tv som Motorsågsmasakern och porrfilmer. Mycket av filmerna hade dock aldrig visats i svensk tv då de filmerna oftast var minst 10 år då. Så suget att hyra VHS-film var stort. Man hade ofta filmkväll hos någon som hade VHS och skramlade till filmerna. Ytterligare en anledning att umgås flera tillsammans hos någon!

Kabelutsändningen bestod i början av TV3 och någon tysk kanal som togs ner med en eller om det var två jätteparabol/er på taket på Sjukhuset i Lund. Sjukhuset fick därav gratis kabelkanaler. Det var Telia som gjorde det hela. Så småningom knoppade de av det hela och sålde det och så bildades Com Hem. Senare kom det flera kanaler i det hela.
Senast redigerad av KamratBlue 2023-02-20 kl. 06:05.
Citera
2023-02-20, 07:52
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Vi hyrde en massa skräckfilmer. Carrie, Exorcisten, Rosemary's baby är de enda jag kommer ihåg titeln på och det var lite klass på dem, annars var det B- och C-filmer. Man var verkligen svältfödd på skräck för på tv visades aldrig sånt. Har faktiskt inte sett Motorsågsmassakern. Kom den senare?
Citera
2023-02-20, 08:11
Medlem
glömde det var vanligt att man hyrde vhs filmer ock hade man ingen vhs spelare hyrde man även en sån
var även ganska vanligt att man liftade nått som jag tror inte finns kvar nu för tiden
Citera
2023-02-20, 13:15
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kabelutsändningen bestod i början av TV3 och någon tysk kanal som togs ner med en eller om det var två jätteparabol/er på taket på Sjukhuset i Lund. Sjukhuset fick därav gratis kabelkanaler. Det var Telia som gjorde det hela. Så småningom knoppade de av det hela och sålde det och så bildades Com Hem. Senare kom det flera kanaler i det hela.

Lund var tidiga med kabel-tv, tror faktiskt det startade redan 1983 (TV3 startade på nyårsafton 1987). Jätteparabolerna, som ska ha kallats musöronen i folkmun, var till för att ta emot (öst- och väst-) tysk marksänd tv. Signalerna hade då färdats över Östersjön och bildkvalitén lär inte ha varit optimal. De första satellitsända kanalerna man kunde se i svenska kabelnät bör ha varit Sovjetiska TV1, Sky Channel, Music Box och franska TV5.

I alla fall... 1983 var det ytterst få svenskar som hade större tv-utbud än TV1 och TV2, om man inte bodde nära gränsen till Finland, Danmark eller Norge. Då kunde man även se grannlandets tv-kanal(er).

Edit:
Kabel-tv i Lund:
Citat:

Skapare/primärforskare

Keith Roe - Lunds universitet, Sociologiska institutionen

Beskrivning

Hösten 1983 startade Televerket försökssändningar med kabel-TV i Lund. Vid starten den 31 oktober hade cirka 400 hushåll möjlighet att titta på kabel-TV och målsättningen var att kabel-TV nätet skulle omfatta hela staden 1988. Till en början var det möjligt att se på tre vässttyska, två östtyska och en dansk kanal plus de två svenska kanalerna. Mottagningen av de två östtyska kanalerna upphörde emellertid på grund av dåliga mottagningsförhållanden. I början av 1984 blev det möjligt att se satellit-TV och utbudet utökades då med Sky Channel från Storbritannien, TV5 från Frankrike och Gorizont från Sovjet. Vid tidpunkten för undersökningens steg 2, oktober 1985, fanns ytterligare kanaler tillgängliga, en lokal Lundakanal, en musikkanal (Music Box), en sportkanal (Screen Sport) och en dansk kabel-TV kanal (Kanal 2/Weekend-TV).
Undersökningens syfte var att studera kabel-TVs potentiella och faktiska publik, förväntningarna på och användningen av de nya TV-kanalerna och hur mycket man var beredd att betala för ytterligare kanaler. Undersökningens steg 1 genomfördes innan kabel-TV starten i Lund
Källa: https://snd.gu.se/sv/catalogue/study/snd0221
Senast redigerad av Limma skinkbit 2023-02-20 kl. 13:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in