2024-04-18, 00:01
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
En hyrfilm på 90-talet minns jag kostade 40-55 kr per dag. Så kan tänka mig att den var dyrare på 80-talet , make 60-70 kr i dagens pengavärde.

Det finns en väldigt intressant kalkylator för att jämföra penningvärde:
http://historicalstatistics.org/Jamforelsepris.htm

Där kan man se att 65 kronor idag motsvarar ungefär 22 kronor 1983. Inflationen var ungefär 8% 1983.
Citera
2024-04-18, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Var tecknad köpfilmer förekomnande 1983? Kunde man tex köpa Scooby Doo?

Jag har för mig att pappa köpte någon hjulben och gråben film men också Blues Brothers. Jag kommer inte i håg hur mycket det kostade att hyra film men tombanden och spelaren var dyra. Pappa hade en sådan där VHS där man tryckte upp ett lock och lade ner filmen och tryckte ner locket igen. Det fanns ingen fjärrkontroll till videon. Är osäker på hur länge spelaren höll men i slutet av 80 talet så byttes den gamla videon ut till en Panasonic som var frontmatad. Det är möjligt att den gamla spelare fortfarande fungerade men var sliten och pappa ville ha en ny.

Trots att den första videon var så tidig så kommer jag inte i håg att den trasslade banden särskilt ofta. Panasonicen gjorde det oftare även om bilden var bättre på den videon och den hade givetvis fjärrkontroll.
Citera
2024-04-18, 21:27
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Man gymmade, det var i början av det decceniet som den trenden kom igång och när folk tänker 80 tal med pastell färger och hårspray etc så är det oftast 83-86 som menas då 80 talet var som "störst" så att säga

Europe hade inte pudelfrissa på sitt debutalbum från 1983. Men de hade det från 1984 och framåt. Även 1988 hade de fortfarande pudelfrissa.

Den där Okej-journalisten i den legedariska debatten om hårdrock i Sievert Öholms program 1984 hade en mer 70-talsliknande frisyr, långt rakt hår men med lugg ner för pannan.
Citera
2024-04-19, 14:48
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Europe hade inte pudelfrissa på sitt debutalbum från 1983. Men de hade det från 1984 och framåt. Även 1988 hade de fortfarande pudelfrissa.

Den där Okej-journalisten i den legedariska debatten om hårdrock i Sievert Öholms program 1984 hade en mer 70-talsliknande frisyr, långt rakt hår men med lugg ner för pannan.

Anders Tegner menar du
Citera
2024-04-19, 15:55
Medlem
Citat:
Anders Tegner menar du

Legend!

Hans självbiografi är en enda lång odyssé av skratt.

Fy f-n vilka crazy historier, från främst 80- och 90-talet....avväpnande och underhållande.
Citera
2024-04-20, 09:10
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastercheif97
Legend!

Hans självbiografi är en enda lång odyssé av skratt.

Fy f-n vilka crazy historier, från främst 80- och 90-talet....avväpnande och underhållande.

kan inte annat än hålla med, en underbar tid helt enkelt
Citera
2024-04-20, 09:45
Medlem
Citat:
kan inte annat än hålla med, en underbar tid helt enkelt

När han jet-laggad som fan kämpar för att hålla sig vaken under ett intervju-jobb med självaste Ritchie Blackmore är en av många pärlor!!
Citera
2024-04-20, 19:38
Medlem
Pungsvings avatar
TV var mycket populärt. Veckans händelse var en amerikansk film på lördagkvällen. Radion var mer populär då än nu tror jag. Folk spelade in program på kassettbandspelare. Fotboll i eller utanför klubb var populärt. Man kunde umgås utomhus utan att bli hotad av muslimska gäng, vilka inga svenskar än hade upplevt eller kunde föreställa sig hur det skulle komma att bli. Samhällsklimatet var väldigt grått och präktigt och helt våldtaget av Socialdemokratin. Sverige var en skyddad verkstad av typen DDR. Minns som barn att det kändes konstigt att ingen vuxen svensk hade skjutit Olof Palme än, djävulens springpojk.
Citera
2024-04-20, 21:09
Medlem
till ex 6 år senare (1989) kostade Batman vhs 100$ i USA.....mycket $$$ då
Citera
2024-04-20, 21:19
Medlem
BernardLoutres avatar
Dungeons and Dragons!
Citera
2024-04-21, 10:04
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastercheif97
När han jet-laggad som fan kämpar för att hålla sig vaken under ett intervju-jobb med självaste Ritchie Blackmore är en av många pärlor!!

Och somnade dessutom
Citera
2024-04-21, 10:51
Medlem
Citat:
Och somnade dessutom

Ritchie B trackade honom fortsättningsvis för det där, när de händelsevis sprang på varandra.
"Are You Gonna Fall Asleep Again!?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in