Citat:
Ursprungligen postat av
LindvidArman
Jag var 18 bast år 1983 och det fanns bara ett gym i staden jag bodde i (ca 70000 invånare). De flesta var ointresserade av gym mm. De som rörde på sig mer aktivt joggade eller gick på badhuset.
1983 rökte majoriteten av män, oftast starka John Silver, Glenn eller Commerce. De åt fet mat och jäste i soffan flera timmar framför TV:n.
Det var inte ovanligt att 40-års män fick hjärtinfarkt. Oftast fortsatte de med rökningen. Läkarna sa inte så mycket om det, ty många läkare rökte själva…
1983 började jag som byggnadssnickare och ibland fick man höra när man kom till jobbet: ”Hasse åkte in på lassa igår kväll med ambulansen, hjärtinfarkt vet du, men han är ju snart 45…”
Också kunde man höra: ”Helge, murarn, dog igår i en infarkt. Men han var ju 62 år så inte så förvånande…
Folk blev inte så gamla då. Men dessa ”farbröder” födda kring 1930 var oftast morfar och farfar redan. De hade oftast bildat familj tidigt som man gjorde på 50-talet.
Åter till 80-talet och 1983. Det är mer åttiotal över de senare åren från -87 och framåt. Mer färgglatt. Kolla ”Varuhuset” på svtplay det kom väl 1987.
Hade Varuhuset gjorts 1977 hade det gjorts i ett genomgrått DDR-Domusvaruhus.
Fick en bunt gamla dagstidningar av en kund när jag var och renoverade hennes hus nyligen. Och några från just 1983. För exakt 41 år sedan , våren -83, var SVT:s storsatsning ”Öbergs på Lillöga” där Sickan Carlsson spelar rollen som handlare i skärgården. Denna serie hade säkert flera miljoner tittare i denna tid med endast två kanaler. Idag skulle inte många titta på en liknande serie…
Citat:
Ursprungligen postat av
Bret-Hart
Varuhuset började sändas 1987 men spelades först in året innan skulle jag tro
1983 var fortfarande på sätt å vis 70-tal.
Kolla på den här musikvideon i extrem 80-talsstil. Hårspray, axelvaddar, neonskinande, och techno-liknande. Den är från 1986, den hade aldrig kunnat vara från 1982 eller 1983, varken musikaliskt eller utseendemässigt:
https://www.youtube.com/watch?v=L5si4rGARBo