Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2023-02-05, 02:27
  #61
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, eftersom du ju berättar vilken aktie som du köpte till vilken kurs så är det ju givet att vi sitter på svaret på vad du borde göra.

Men generellt: försök undvika mental bokföring. Det du har gjort har du gjort och kan inte göras ogjort - det du bör försöka fråga dig är om du tycker att handeln nu handlas till ett pris som överstiger eller understiger värdet. Handlas den till för högt värde så bör man sälja även om det råkar vara så att man har köpt den till ännu högre pris. Sen tar man lärdomen om man köpt till ett för högt pris.

Om utdelningen på 25k är att betrakta som varaktig så skall det dock en del till för att 200k skall betraktas som överpris (en direktavkastning på 8% är inte fy skam).

Att tänka att man bara skall kunna casha in utdelningen och sälja som om inget hade hänt låter lite naivt. Borde inte aktiekursen sjunka med utdelningen som avskilts?
Sluta nu.

25 på 200 är 12.5% DA.
Citera
2023-02-05, 02:36
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sluta nu.

25 på 200 är 12.5% DA.

Jag hävdade inget annat heller
Citera
2023-02-05, 04:54
  #63
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camelBack
Tankade en aktie för dryga 200k, vilket ger mig garanterad utdelning på cirka 25k om några månader. Tankade dock till dålig kurs pga mental retardation, så alternativen är - antingen vänta och hoppas att kursen går upp utav helvetet så jag kan sälja av efter x dagen och minst gå +/- 0, eller helst +, så klart. Och ta hem utdelningen. Eller sälja av så fort kursen går upp några spänn så jag går + på affären i helhet, men då förverkar jag utdelningen. Jaaaaa. Vad säger ni?

Flyg. Flyg mina fåglar.

SSAB B är en stabil aktie men den har gått lite för bra sista tiden och kommer säkert göra en liten dipp innan utdelning och en ännu större därefter. Historiskt dippar den alltid efter utdelning och fortsatt under sommaren.
Långsiktigt så är det förmodligen en bra investering.

Mest skrämmande är inte investeringen i sig utan varför du är dyngrak medans börsen har öppet. Du borde nog se över dina alkoholvanor.
Citera
2023-02-05, 07:56
  #64
Medlem
Låter som en bra investering på sikt. Känslor och aktier är en väldigt dåliga kombo
Citera
2023-02-05, 09:10
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camelBack
Tankade en aktie för dryga 200k, vilket ger mig garanterad utdelning på cirka 25k om några månader. Tankade dock till dålig kurs pga mental retardation, så alternativen är - antingen vänta och hoppas att kursen går upp utav helvetet så jag kan sälja av efter x dagen och minst gå +/- 0, eller helst +, så klart. Och ta hem utdelningen. Eller sälja av så fort kursen går upp några spänn så jag går + på affären i helhet, men då förverkar jag utdelningen. Jaaaaa. Vad säger ni?

Flyg. Flyg mina fåglar.

Varför skriver du om detta först en Fredag klockan 22? Börsen stängd, hände troligtvis inte. Om det gjorde, se över dina alkoholvanor då du var full mitt i veckan. Har du kunskap så vet du också att kursen sjunker motsvarande 12,5% direktavkastning vid utdelning. Så "förverka" finns inte. Pengarna är samma. Gör bättre.
Citera
2023-02-05, 09:21
  #66
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camelBack
Godmorgon.

Ja visst kan du få en kommentar, men vet inte direkt hur mycket detaljer jag vill gå in på här och nu, exempelvis vilket värdepapper det rör sig om och sådant. Sant att tråden skapades på fyllan, sant även att värdepappret köptes på fyllan. Jag har läst alla kommentarer. Alltså affären i sig är egentligen inget jag ångrar, jag har god kännedom om företaget och har handlat deras värdepapper under lång tid med god avkastning. Det enda jag ångrar egentligen är att jag lät känslorna ta över tryckte in så jävla mycket deg till en på tok för hög kurs som jag ser det i efterhand.

Är inte i behov av pengarna egentligen, så jag kan sitta på aktien något år i värsta fall. Det rör sig heller inte om något bolag som kommer gå i putten eller så utan kursen är förhållandevis stabil plus ger god årlig direktavkastning.

De närmaste två veckorna får avgöra hur jag går vidare med detta.

Vad skulle hända om du sa vilken aktie det rör sig om och till vilken kurs du gick in?
Vi gissar ju att det är SSAB och då är det väl bara att ligga lång för den lär löna sig när ekonomin vänder upp.
Citera
2023-02-05, 09:29
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
SSAB B är en stabil aktie men den har gått lite för bra sista tiden och kommer säkert göra en liten dipp innan utdelning och en ännu större därefter. Historiskt dippar den alltid efter utdelning och fortsatt under sommaren.
Långsiktigt så är det förmodligen en bra investering.

Mest skrämmande är inte investeringen i sig utan varför du är dyngrak medans börsen har öppet. Du borde nog se över dina alkoholvanor.


Ssab är en helt fantastisk aktie att köpa/sälja.

Tror jag gjort mig mellan 60-70k på den under 2022 genom att köpa och sälja. Och då med relativt liten summa som jag använt för köpandet och säljandet.
Citera
2023-02-05, 13:52
  #68
Medlem
Du har 14 dagars ångerrätt på ALLA köp i Sverige. Problem löst.
Citera
2023-02-07, 16:38
  #69
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnJobbigJavel
Detta är dock något som folk i allmänhet inte riktigt förstår.

Syftar du på att TS kanske inte har fattat det, eller menar du att så pass många inte har fattat det att det avspeglas i aktiekurser, dvs att kursen inte tar det steg nedåt som det borde?
Citera
2023-02-09, 10:10
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kesolukt
Du har 14 dagars ångerrätt på ALLA köp i Sverige. Problem löst.
Nja så är det definitivt inte. Det gäller enbart distanshandel och inte saker som börjar gälla direkt. Man kan exempelvis inte köpa lotter och om man inte vinner något så ångrar man sig. Du kan inte heller ångra ekonomiska placeringar. Vidare kan du inte ångra saker som är speciellt tillverkade för dig.

Du bör läsa på mer om distanshandelslagen.
Citera
2023-02-09, 12:06
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Nja så är det definitivt inte. Det gäller enbart distanshandel och inte saker som börjar gälla direkt. Man kan exempelvis inte köpa lotter och om man inte vinner något så ångrar man sig. Du kan inte heller ångra ekonomiska placeringar. Vidare kan du inte ångra saker som är speciellt tillverkade för dig.

Du bör läsa på mer om distanshandelslagen.
Jo det var den lagen jag tänkte på, man köper ju inte aktier på affären.
Hade dock inte en aning att det inte gällde aktier.

Man lär sig nåt nytt varje dag
Citera
2023-02-09, 13:20
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kesolukt
Jo det var den lagen jag tänkte på, man köper ju inte aktier på affären.
Hade dock inte en aning att det inte gällde aktier.

Man lär sig nåt nytt varje dag
Hur hade du tänkt dig att det skulle fungera att ångra ett aktieköp?

Anna är delägare i ett företag och sedan säljer hon 10 aktier till Bengt. Efter tre dagar säljer han vidare sina aktier till Cecilia. Det går två dagar sedan så ångrar hon dig. Ska då Bengt behöva ta tillbaka aktierna och ska han då även kunna backa tillbaka dem till Anna?

Mer komplicerat skulle det bli om Anna har 10 aktier och Bengt vill köpa 100 st. Då kommer han att även köpa från Angelica, Amanda, Anders och Agnes. Säljer han sedan vidare 60 aktier till Cecilia och själv behåller 40 st. Vem ska Bengt då sälja tillbaka sina aktier till utifall Cecilia ångrar sig.?

Nu är ju inte börsen ett spel men det är ju lite liknande fenomen. Man kan inte ångra sig om man konstaterar att man inte har vunnit. Lotto och liknande spela kan man ångra sig fram till cirka 5 minuter före dragning men inte när resultatet redan finns.
__________________
Senast redigerad av Mynicname 2023-02-09 kl. 13:23.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback