Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-03, 23:56
  #13
Medlem
haschleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camelBack
Tankade en aktie för dryga 200k, vilket ger mig garanterad utdelning på cirka 25k om några månader. Tankade dock till dålig kurs pga mental retardation, så alternativen är - antingen vänta och hoppas att kursen går upp utav helvetet så jag kan sälja av efter x dagen och minst gå +/- 0, eller helst +, så klart. Och ta hem utdelningen. Eller sälja av så fort kursen går upp några spänn så jag går + på affären i helhet, men då förverkar jag utdelningen. Jaaaaa. Vad säger ni?

Flyg. Flyg mina fåglar.

Vilken aktie? Varför hoppades du på att kursen "går upp utav helvetet"?
Om du inte kan begrunda dina köp så kanske blackjack är något för dig?

Trolla. Trolla mina troll.
Citera
2023-02-03, 23:58
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camelBack
Tankade en aktie för dryga 200k, vilket ger mig garanterad utdelning på cirka 25k om några månader. Tankade dock till dålig kurs pga mental retardation, så alternativen är - antingen vänta och hoppas att kursen går upp utav helvetet så jag kan sälja av efter x dagen och minst gå +/- 0, eller helst +, så klart. Och ta hem utdelningen. Eller sälja av så fort kursen går upp några spänn så jag går + på affären i helhet, men då förverkar jag utdelningen. Jaaaaa. Vad säger ni?

Flyg. Flyg mina fåglar.

Ja, eftersom du ju berättar vilken aktie som du köpte till vilken kurs så är det ju givet att vi sitter på svaret på vad du borde göra.

Men generellt: försök undvika mental bokföring. Det du har gjort har du gjort och kan inte göras ogjort - det du bör försöka fråga dig är om du tycker att handeln nu handlas till ett pris som överstiger eller understiger värdet. Handlas den till för högt värde så bör man sälja även om det råkar vara så att man har köpt den till ännu högre pris. Sen tar man lärdomen om man köpt till ett för högt pris.

Om utdelningen på 25k är att betrakta som varaktig så skall det dock en del till för att 200k skall betraktas som överpris (en direktavkastning på 8% är inte fy skam).

Att tänka att man bara skall kunna casha in utdelningen och sälja som om inget hade hänt låter lite naivt. Borde inte aktiekursen sjunka med utdelningen som avskilts?
Citera
2023-02-03, 23:59
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bromskloss
Trådstart på fyllan också, tror jag bestämt. Går det på ett ut om kursen går upp mycket, men blir vinst om kursen går upp endast litet? Det låter så på din beskrivning.

För övrigt torde väl aktiekursen ta ett steg nedåt i samband med utdelningen, så att det gör detsamma om du säljer innan eller efter denna?

Hursomhelst, rådet: Har du anledning att tro att det vore lönsamt att köpa in sig i aktien till nuvarande pris? Behåll den i så fall. Sälj annars.

Detta är dock något som folk i allmänhet inte riktigt förstår.
Citera
2023-02-04, 00:00
  #16
Medlem
LustigaKurres avatar
Blankade HM åkte till afrika ,var på vishan utan mobiltecking, lite fattigare när jag fick mobildata....
Citera
2023-02-04, 00:02
  #17
Medlem
Vem bryr sig...
Citera
2023-02-04, 00:19
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camelBack
Tankade en aktie för dryga 200k, vilket ger mig garanterad utdelning på cirka 25k om några månader. Tankade dock till dålig kurs pga mental retardation, så alternativen är - antingen vänta och hoppas att kursen går upp utav helvetet så jag kan sälja av efter x dagen och minst gå +/- 0, eller helst +, så klart. Och ta hem utdelningen. Eller sälja av så fort kursen går upp några spänn så jag går + på affären i helhet, men då förverkar jag utdelningen. Jaaaaa. Vad säger ni?

Flyg. Flyg mina fåglar.
Utdelningen är inte gratis pengar utan alla vet att företaget ska dela ut pengar. Med mycket stor sannolikhet, på gränsen till övertygelse så kommer därför aktiekursen att sjunka motsvarande utdelningen. Finns därför inte någon anledning för dig att behålla aktierna och väntar på utdelningen. Lika bra att ta tjuren vid hornen och sälja hela eller delar av de som du köpte av misstag om du nu ändå har bestämt att du inte vill ha dessa aktier i din portfölj.
Citera
2023-02-04, 00:32
  #19
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camelBack
Tankade en aktie för dryga 200k, vilket ger mig garanterad utdelning på cirka 25k om några månader. Tankade dock till dålig kurs pga mental retardation, så alternativen är - antingen vänta och hoppas att kursen går upp utav helvetet så jag kan sälja av efter x dagen och minst gå +/- 0, eller helst +, så klart. Och ta hem utdelningen. Eller sälja av så fort kursen går upp några spänn så jag går + på affären i helhet, men då förverkar jag utdelningen. Jaaaaa. Vad säger ni?

Flyg. Flyg mina fåglar.

12,5% direktavkadtning trots att du köote till en dålig kurs?

Bara det faktum att du inte kan säga vilken aktie det rör sig om avslöjar att du ljuger.
Citera
2023-02-04, 01:10
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camelBack
Tankade en aktie för dryga 200k, vilket ger mig garanterad utdelning på cirka 25k om några månader. Tankade dock till dålig kurs pga mental retardation, så alternativen är - antingen vänta och hoppas att kursen går upp utav helvetet så jag kan sälja av efter x dagen och minst gå +/- 0, eller helst +, så klart. Och ta hem utdelningen. Eller sälja av så fort kursen går upp några spänn så jag går + på affären i helhet, men då förverkar jag utdelningen. Jaaaaa. Vad säger ni?

Flyg. Flyg mina fåglar.

jag handlar i också i fyllan på bland men inte så mycket. kanske vänta? vad är utdelning är det bra?
Citera
2023-02-04, 01:32
  #21
Medlem
Juristen08s avatar
Precis som andra nämnt så skall kursen teoretiskt sätt gå ner c:a 12% på x-dagen. Det kan bli mer det kan bli mindre. Det finns inga gratisluncher på börsen.
Citera
2023-02-04, 01:39
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, eftersom du ju berättar vilken aktie som du köpte till vilken kurs så är det ju givet att vi sitter på svaret på vad du borde göra.

Men generellt: försök undvika mental bokföring. Det du har gjort har du gjort och kan inte göras ogjort - det du bör försöka fråga dig är om du tycker att handeln nu handlas till ett pris som överstiger eller understiger värdet. Handlas den till för högt värde så bör man sälja även om det råkar vara så att man har köpt den till ännu högre pris. Sen tar man lärdomen om man köpt till ett för högt pris.

Om utdelningen på 25k är att betrakta som varaktig så skall det dock en del till för att 200k skall betraktas som överpris (en direktavkastning på 8% är inte fy skam).

Att tänka att man bara skall kunna casha in utdelningen och sälja som om inget hade hänt låter lite naivt. Borde inte aktiekursen sjunka med utdelningen som avskilts?

Är inte värdet vad aktien handlas för?
Citera
2023-02-04, 01:41
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gratrunkarn
jag handlar i också i fyllan på bland men inte så mycket. kanske vänta? vad är utdelning är det bra?

Super på dagtid på vardagar. Är det så daytraders jobbar.
Citera
2023-02-04, 01:44
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattaasikterna
Är inte värdet vad aktien handlas för?

Nej, värde är en subjektiv bedömning att sätta i relation till den subjektiva bedömningen av värdet av pengarna man skulle kunna köpa aktien för. Det är det som egentligen bör styra om man köper eller säljer aktien.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback