Citat:
Tack för att du berättar. Och gör det bra också.
Jag anser precis som du att de som hyrde ut lokalen och de som ordnade diskot är att klandra, faktiskt att de är indirekt medskyldiga även om de inte kunde tro att något så hemskt skulle kunna hända. Konstigt att de kom undan så lätt.
Jag anser precis som du att de som hyrde ut lokalen och de som ordnade diskot är att klandra, faktiskt att de är indirekt medskyldiga även om de inte kunde tro att något så hemskt skulle kunna hända. Konstigt att de kom undan så lätt.
Citat:
https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=2519 - 51-53 min
Ingen förundersökning inleddes alltså mot arrangörerna, trots att de proppade lokalen till bristningsgränsen och blockerade den enda nödutgången med stolar, vilket ledde till många människors död. Är det inte en skandal att arrangörerna helt slapp straff och rättegång? Får det gå till så hos svenska myndigheter?
Ingen förundersökning inleddes alltså mot arrangörerna, trots att de proppade lokalen till bristningsgränsen och blockerade den enda nödutgången med stolar, vilket ledde till många människors död. Är det inte en skandal att arrangörerna helt slapp straff och rättegång? Får det gå till så hos svenska myndigheter?
Håller med.
Men samtidigt undrar man vilka regler för brandskydd som fanns då för 20 år sedan?
Jobbar med fastigheter och kan säga att det var fan så slappt med brandskyddet när jag började i branchen får många år sedan, idag är det ju en otrolig skillnad vilket ju är jättebra.
förr var det vanligt man såg branddörrar ur funktion eller blockerade med skräp/möbler, trapphus fulla med föremål, och skräp, barnvagnar (som var en jätte vanlig orsak till brand tidigare) mopeder som läckte bensin i källare, brandvarnare fanns inte, osv
Idag finns ju krav på systematisk brandskyddskontroller. Krav på "heta arbeten" ,brandvarnare etc inget av detta fanns då.
Jag tror helt enkelt inte rättsmyndigheterna hade så mycket att luta sig mot gällande den tidens regler, så därför dom aldrig åtalades.