2018-10-30, 19:42
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Tack för att du berättar. Och gör det bra också.

Jag anser precis som du att de som hyrde ut lokalen och de som ordnade diskot är att klandra, faktiskt att de är indirekt medskyldiga även om de inte kunde tro att något så hemskt skulle kunna hända. Konstigt att de kom undan så lätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=2519 - 51-53 min

Ingen förundersökning inleddes alltså mot arrangörerna, trots att de proppade lokalen till bristningsgränsen och blockerade den enda nödutgången med stolar, vilket ledde till många människors död. Är det inte en skandal att arrangörerna helt slapp straff och rättegång? Får det gå till så hos svenska myndigheter?

Håller med.
Men samtidigt undrar man vilka regler för brandskydd som fanns då för 20 år sedan?
Jobbar med fastigheter och kan säga att det var fan så slappt med brandskyddet när jag började i branchen får många år sedan, idag är det ju en otrolig skillnad vilket ju är jättebra.

förr var det vanligt man såg branddörrar ur funktion eller blockerade med skräp/möbler, trapphus fulla med föremål, och skräp, barnvagnar (som var en jätte vanlig orsak till brand tidigare) mopeder som läckte bensin i källare, brandvarnare fanns inte, osv
Idag finns ju krav på systematisk brandskyddskontroller. Krav på "heta arbeten" ,brandvarnare etc inget av detta fanns då.
Jag tror helt enkelt inte rättsmyndigheterna hade så mycket att luta sig mot gällande den tidens regler, så därför dom aldrig åtalades.
Citera
2018-10-30, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av __Alez__
Precis sett dokumentären på svtplay. En tjej som överlevde men förlora sina båda systrar förlät de skyldiga. Skrev t.o.m brev i flera år till dem och hälsade på.

En av arrangörerna hade skaffat pistol och skulle hämnas när de släpptes.

Ok men detta var en mamma som förlorat sin dotter...
Citera
2018-10-30, 20:25
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Konstigt att ingen av de drabbade sökt hämnd.
Vad hette de av mördarna som bytt namn och identitet?
Citera
2018-10-30, 20:47
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Konstigt att ingen av de drabbade sökt hämnd.
Vad hette de av mördarna som bytt namn och identitet?

Fanns ju inte så mycket vapen bland blattarna på den tiden, idag är det ju totalt annorlunda.
japp undrar med vad dom hette
Citera
2018-10-30, 21:21
Medlem
JaredLetos avatar
Fy fan vilket skitsnack av GW; han pratar om att branden inte nämns för att offren inte var från rätt sida av älven. Det var många svenskar där den kvällen också, och inte bara invandrare. Det är väl lite så i Sverige bara att vi inte pratar så mycket om tragedier om det inte är milstolpar som nu.
Citera
2018-10-30, 22:02
Medlem
Angående hämnd. Många anhöriga kanske inte känner hämndbegär längre för att de inte vill gå runt och hata och må dåligt resten av livet. Det ger ju inte deras älskade tillbaka. Inte min åsikt utan från många anhöriga!
Själv tycker jag att dom skyldiga fick löjligt låga straff. Ska dom inte lära sig något av straffen?! Bra där Sverige. Hoppas att dom mår dåligt ändå.
Citera
2018-10-30, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Håller med.
Men samtidigt undrar man vilka regler för brandskydd som fanns då för 20 år sedan?
Jobbar med fastigheter och kan säga att det var fan så slappt med brandskyddet när jag började i branchen får många år sedan, idag är det ju en otrolig skillnad vilket ju är jättebra.

förr var det vanligt man såg branddörrar ur funktion eller blockerade med skräp/möbler, trapphus fulla med föremål, och skräp, barnvagnar (som var en jätte vanlig orsak till brand tidigare) mopeder som läckte bensin i källare, brandvarnare fanns inte, osv
Idag finns ju krav på systematisk brandskyddskontroller. Krav på "heta arbeten" ,brandvarnare etc inget av detta fanns då.
Jag tror helt enkelt inte rättsmyndigheterna hade så mycket att luta sig mot gällande den tidens regler, så därför dom aldrig åtalades.

Citat:
Fanns ju inte så mycket vapen bland blattarna på den tiden, idag är det ju totalt annorlunda.
japp undrar med vad dom hette

Reglerna för brandskydd var inte långt ifrån vad de är idag... Vet inte vart du fått den slutsatsen ifrån!
Lokalen var klassad för ca 120 personer (vad jag hört var det 80). Att man sen lyckas få in ca 300 pers där är för mig en gåta... Man borde fattat att det inte gick att ta in fler.

"inte så mycket vapen"? ... Skojar du?
Det var på 80 och 90-talet vapnen strömmade in i Sverige.. Mycket pga oroligheterna på balkan.
Var har du levt?
Var och varannan blatte gick beväpnad på 90-talet... Skottlossning var däremot mindre vanligt. Rörde sig mest om hot då. Inte som idag.
Citera
2018-10-31, 00:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Fy fan vilket skitsnack av GW; han pratar om att branden inte nämns för att offren inte var från rätt sida av älven. Det var många svenskar där den kvällen också, och inte bara invandrare. Det är väl lite så i Sverige bara att vi inte pratar så mycket om tragedier om det inte är milstolpar som nu.

Nej det var mycket BS. Flyttade till Göteborg någon månad efter branden och minns exakt hur hela samhället då var i trauma mer eller mindre. Inget snack om det var invandrare eller svenskar. Det var en sorg över hela staden och det man minns mest är just hur det var en storstad som försökte läkas. Det var en storstad men det var så påtagligt också en mindre stad där folk brydde sig om varann. Alla talade om detta och speciellt många äldre Göteborgare kunde komma fram och helst spontant börja tala om detta fastän man nu var några år äldre än de som drabbades. En sak som faktiskt gjorde att man kom att älska Göteborg som stad.
Citera
2018-10-31, 01:42
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej det var mycket BS. Flyttade till Göteborg någon månad efter branden och minns exakt hur hela samhället då var i trauma mer eller mindre. Inget snack om det var invandrare eller svenskar. Det var en sorg över hela staden och det man minns mest är just hur det var en storstad som försökte läkas. Det var en storstad men det var så påtagligt också en mindre stad där folk brydde sig om varann. Alla talade om detta och speciellt många äldre Göteborgare kunde komma fram och helst spontant börja tala om detta fastän man nu var några år äldre än de som drabbades. En sak som faktiskt gjorde att man kom att älska Göteborg som stad.

Kan möjligen varit så i vissa områden. Har själv bott i Gbg i mer än 25 år. Märkte aldrig av någon sorg, annat än om någon falskeligen försökte göra en billig poäng av det. Det har inget med kallsinnighet att göra.

Fem år tidigare massakrerade en skenande spårvagn 20-30 personer vid Vasaplatsen. Jättehemskt, visst, men jag kan ju inte hulka i det läget heller, då jag inte har någon koppling till någon av de döda.

Att alla skulle ömka för brandoffren är en efterhandskonstruktion. Jag umgicks vid den tidpunkten med en tjej uppvuxen i ett utanförskapsområde som var smart och pluggade. Hennes analys är rätt träffande: "De som gick på den festen var samma slags personer som de som tyckte att de var coola och mobbade mig för att jag tog skolan på allvar." Även om branden inträffade ett tiotal år senare såg hon att det var den typ av människor som var hennes plågoandar som gick under i lågorna och hon var trots sin invandrarbakgrund tämligen likgiltig inför detta. Inget hat eller så, men hon kunde inte identifiera sig med offren utan mindes bara hur illa behandlad hon själv blivit av de självutnämnda coola ghettokidsen.
Senast redigerad av Prora 2018-10-31 kl. 01:48.
Citera
2018-10-31, 02:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Kan möjligen varit så i vissa områden. Har själv bott i Gbg i mer än 25 år. Märkte aldrig av någon sorg, annat än om någon falskeligen försökte göra en billig poäng av det. Det har inget med kallsinnighet att göra.

Fem år tidigare massakrerade en skenande spårvagn 20-30 personer vid Vasaplatsen. Jättehemskt, visst, men jag kan ju inte hulka i det läget heller, då jag inte har någon koppling till någon av de döda.

Att alla skulle ömka för brandoffren är en efterhandskonstruktion. Jag umgicks vid den tidpunkten med en tjej uppvuxen i ett utanförskapsområde som var smart och pluggade. Hennes analys är rätt träffande: "De som gick på den festen var samma slags personer som de som tyckte att de var coola och mobbade mig för att jag tog skolan på allvar." Även om branden inträffade ett tiotal år senare såg hon att det var den typ av människor som var hennes plågoandar som gick under i lågorna och hon var trots sin invandrarbakgrund tämligen likgiltig inför detta. Inget hat eller så, men hon kunde inte identifiera sig med offren utan mindes bara hur illa behandlad hon själv blivit av de självutnämnda coola ghettokidsen.

Redogör bara för min personliga berättelse om hur jag såg det. Var ung då så grät inte heller mycket. Några år tidigare hade det varit Estonia så man var van vid skit som detta. Jättetragiskt tur att man inte själv eller någon när och kär drabbades så tänkte man och så tänker de flesta speciellt om man är ung. Tänkte inte mycket mer kring det. Men slogs då som jag uppfattade det en stad i sorg. Det utifrån att man bara kunde sitta och fika och det kunde komma fram någon äldre som frågade hur man mådde och det ledde till en hel konversation och det fattade man först efteråt just handlade om branden och man var i ungefär samma generation som de som dog. Det var således folk som ville prata om detta.
Citera
2018-10-31, 05:17
Medlem
Europes avatar
Jag har inte följt rapporteringen noga de senaste dagarna, men de få gånger jag har råkat höra om 20-årsminnet i SVT:s nyheter, så har jag noterat att de inte en endaste gång nämnde att branden var anlagd, utan endast talade om "brandkatastrofen". I mer än ett inslag, dessutom. Någon som har märkt av en liknande tendens i rapporteringen, eller råkade det bara slumpa sig så när jag råkade se inslag om det?

Edit: En snabb googling gav i och för sig att SVT nämner i artiklar på sin nätsida att den var anlagd, så kanske råkade det bara vara just så i de inslagen, eller så råkade jag missa det, då jag inte riktigt följde dem helt fokuserat.

Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto

Jag vet inte om branden inte nämns, men om den inte gör det, så har det nog mer att göra med vilka som var gärningsmännen.
Senast redigerad av Europe 2018-10-31 kl. 05:22.
Citera
2018-10-31, 06:35
Medlem
Citat:
Håller med.

Som tidigre påpekts så var det ingen markant skillnad på reglerna vid denna tid, speciellt inte när det gällde utrymningsvägars tillgänglighet och maxantal personer i en lokal. Måhända förtydligade man ansvaret för den enkskilde fastighets- eller nyttjanderättsinnehavaren i och med LSO år 2004, men i stort sett samma ansvarslydelse fanns även med i tidigare Räddningstjänstlag. Det hade förmodligen inte varit omöjligt att döma arrangörerna till någon form av ansvar.

Sedan att det skulle vara så mycket bättre idag vet jag inte. Möjligen har riskmedvetenheten ökat något och SBA införts, men bristerna i brandskyddet på många platser och inom många branscher kan fortfarande vara stora.
Senast redigerad av pf10 2018-10-31 kl. 06:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in