2018-10-29, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.mantastic
Vad jag förstår var det väl mest araber och andra sandapor som dog, så det kanske är därför ingen bryr sig om att hämnas.

Nu var det inte svennar jag tänkte på utan offrens vänner och familjer själva. Jag kan bara inte förstå att hela jävla Sveriges blattskap lät detta passera utan att ta ut blodig hämnd.

Jag är pursvensk och jag skakar vid bara tanken på om några snorungar skulle ha mördat min bror eller mamma. Jag skulle ha torterat ihjäl dem.
Senast redigerad av sachos_legs 2018-10-29 kl. 22:41.
Citera
2018-10-29, 22:54
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j0h1n
Betalades någon belöning ut?
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Betalades de 3 miljonerna ut?
Någon som vet om belöningen på 3 miljoner betalades ut?
Citat:
"...viktigast har huvudvittnet varit ... (huvudvittnet) säger ingenting till Polisen, inte förrän samma dag som Regeringen utfäster en belöning på 3 miljoner..."
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/86934?programid=2519
53-56 min in. Enligt SR-reportern var huvudvittnet (lyssna så hör ni namnet) viktigast. I så fall, OM någon belöning betalades ut så borde väl detta huvudvittne fått det? Men det känns trist att denna person inte berättar förrän belöningen utfästs, och att personen ändå (eventuellt) fick den. Personen verkar dessutom vara vän till mördarna, eller?
Tänk om mördarna på så sätt fick del av belöningen. Tankar och åsikter?
Citera
2018-10-29, 23:13
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
"(de 4 arrangörerna) ...var misstänkta för vållande till annans död och vållande till kroppsskada. De hade ju släppt in 400 personer i en lokal som var godkänd för 150, och de hade staplat stolar så att ena nödutgången inte fungerade. Trots det valde åklagaren att inte inleda förundersökning mot arrangörerna."
Citat:
"Hade man inte fått tag i några förövare till mordbranden så hade man kanske kommit på att, nu får vi nog inleda förundersökning i alla fall mot arrangörerna, så att åtminstone någon ställs till svars för det som hände."
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/86934?programid=2519 - 51-53 min

Ingen förundersökning inleddes alltså mot arrangörerna, trots att de proppade lokalen till bristningsgränsen och blockerade den enda nödutgången med stolar, vilket ledde till många människors död. Är det inte en skandal att arrangörerna helt slapp straff och rättegång? Får det gå till så hos svenska myndigheter?
Citera
2018-10-29, 23:15
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larssoncj
Lite fakta.
Jag bodde bredvid lokalen som brann (100 meter ungefär) och det är en massa olika påståenden som behöver bemötas.

En av killarna som anordnande festen gråter nu ut i media, ”Han hade fest med sina kompisar”, i helvete heller, han ordnade olagliga discon som ungdomar gick till, den här kvällen drog dom in 14,000 svart enbart i inträde (bra pengar för en ungdom för 20 år sedan) samt naturligtvis all merförsäljning (tveksam till att vi enbart pratar Loranga, men det är inget som jag vet).

Polis+brandkår var ofta i lokalen innan branden, föreningen som hyrde lokalen drev den som en spellokal (som kallades kulturlokal) men hyrde ut den på helger, lönade sig väl bättre än att ordna spel till äldre män. Anledningen till att Polis+brandkår var där var att det var för mycket folk samt att det var stökigt.

Efter branden uttalades sig poliser och brandmän och påtalade att dom hade varnat innan men det tystades snabbt, det går säkert att hitta i något arkiv men jag har inte hittat något.
Efter branden var det fan inte kul att bo i området samt att vara vit eftersom det var sprejmålat överallt att det skulle dödas svenskar, det fanns flygblad utdelade och fastklistrade överallt att det skulle dö svenskar.

Slutligen, att inte dom som anordnade discot (eller vad jag kallar ”chansen att sälja lite knark”) samt föreningen som hyrde ut lokalen (väl medvetna att det skulle vara bra mycket mer folk än tillåtet), inte blev åtalade är för mig en gåta.
Tack för att du berättar. Och gör det bra också.

Jag anser precis som du att de som hyrde ut lokalen och de som ordnade diskot är att klandra, faktiskt att de är indirekt medskyldiga även om de inte kunde tro att något så hemskt skulle kunna hända. Konstigt att de kom undan så lätt.
Citera
2018-10-29, 23:16
Medlem
trodde det var mordbrännarna som staplade stolar.... Det var arrangörerna.
Citera
2018-10-29, 23:20
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/86934?programid=2519 - 51-53 min

Ingen förundersökning inleddes alltså mot arrangörerna, trots att de proppade lokalen till bristningsgränsen och blockerade den enda nödutgången med stolar, vilket ledde till många människors död. Är det inte en skandal att arrangörerna helt slapp straff och rättegång? Får det gå till så hos svenska myndigheter?
Det är jättemärkligt att de inte har fått stå till svars för detta. Vilken undfallenhet det är många gånger.
Citera
2018-10-29, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaFever
Finns inget sådant tänkande överhuvudtaget... Tror du på fullaste allvar att familjer som förlorar ett barn tänker "det var en av våra" som tände på? Du tror inte det är så att man bara är trött på ännu mer död och elände?

Först o främst vill jag säga att det var en fruktansvärd händelse och ett fruktansvärt brott som inte bestraffades tillräckligt av den svenska rättsapparaten.

Vad gäller din fråga; alla reagerar olika. Finns alla varianter. Och först när man är i den situationen vet man hur man själv hade reagerat. Och med tanke på att så många drabbades; dels offren själva men även deras anhöriga och vänner så är det lite märkligt att ingen släppte alla hämningar och gick "bananas" på gärningsmännen. Det hade varit mer väntat faktiskt.

Och apropå "Finns inget sådant tänkande" så vill jag nog hävda att det finns viss substans i mitt uttalande. Först misstänktes att etniska svenskar (eller rasister) låg bakom och det rådde då mer eller mindre lynchstämning. Klart att det blev en annan reaktion när det framkom att det var landsmän till många av offren som var gärningsmännen. Jag kan hänvisa till killen som var med i branden och skrivit en bok om sitt liv. Jag läste en artikel där han sa att han tyckte det var skönt att det var landsmän till honom annars hade det tagit hus i helvete...
Citera
2018-10-29, 23:42
Bannlyst
Exakt 20 år sedan nu.
Citera
2018-10-30, 06:21
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Vilken jackpot för de vidriga mördarna att de slapp undan så billigt för detta massmord.
Citera
2018-10-30, 06:51
Bannlyst
Hej så gick det sen

https://www.expressen.se/gt/de-anlade-diskoteksbranden-i-dag-lever-de-under-hot-/

Tack för att du läste
Citera
2018-10-30, 11:38
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacknimo
Hej så gick det sen

https://www.expressen.se/gt/de-anlade-diskoteksbranden-i-dag-lever-de-under-hot-/

Tack för att du läste

Citat:
Fyra unga killar försökte ta sig in på diskot utan att betala, men stoppades. Då bestämde de sig för att hämnas – och anlade en brand som tog 63 ungdomars liv. De dömdes senare för grov mordbrand till fängelse och sluten ungdomsvård.

I dag lever de med skyddade identiteter på grund av hot – och flera av dem har återfallit i kriminalitet, en dömdes så sent som för några veckor sedan.

Vilka stjärnor.
Citera
2018-10-30, 12:50
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacknimo
Varför ville inte SVT avslöja att den ena tjejen har haft sex inne på anstalten med gärningsmännen?
Jaha … finns det fog för att detta är sant? Hur som helst är det ohyfsat att SVT publicerar material som KAN tolkas som att Sharin blev förälskad i en av (eller egentligen flera av) gärningsmännen.

Sharin förklarar lite krypiskt att ”det var nånting som väcktes i mig”, ”jag blev insnurrad”, ”mamma blir rasande” och ”det bemöts väldigt hatiskt”.

Klart är i alla fall att Sharin, som minderårig, bestämmer sig för att kontakta gärningsmännen. Men vad som sen händer framstår som väldigt oklart:

Det borde egentligen ha stannat där; med att bara kanske få lite svar och sen så släppa det. Men istället så behöll jag ju kontakt med dem i flera år; och grävde alldeles för djupt; mer än jag borde, egentligen.

Som sagt, ohyfsat av SVT att publicera såna här luddiga antydningar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in