Citat:
Ursprungligen postat av
LittleBabyNothing
Jag kände med honom. Han sa att han kände skuld (vilket syntes på honom) och upplevde inte att han skyllde på systemet. Kan vara att han skulle ha blivit narkoman och kriminell oavsett men förstår inte hur det är relevant. Klart det är svårt att komma över en sådan händelse speciellt när det händer i tonåren. Det var EXTREMT oansvarigt av arrangörerna att släppa in ca 400 pers men aldrig att de förutspådde en sådan katastrof med döda och skadade vänner. De tänkte mest att det skulle bli en kul kväll (plus lite kirr i kassan). Minns själv hur kul man tyckte det var med lokalfester när man va i tonåren.
Avskummen till gärningsmän lät helt känslokalla i rätten. Hon mamman till Sofia som dog sa att de inte ens bad om ursäkt.
Kan rekommendera P3 dokumentären om branden som kom för 10 år sedan.
Jag känner likadant, det är mixade känslor...
Samtidigt så var gärningsmännen personer som 18-åringen kände, om än flyktigt. Det kunde lika gärna varit 18-åringen som satt fyr, i en annan tid.
Det är såklart synd om alla inblandade, en oerhörd tragedi utan tvekan!
Dock så finns det en broms på antal folk man släpper in... Lokalen kunde ta 120~ ish, de släppte in 3ggr så många.
Jag var med två olika grupper som höll i liknande fester vid samma tillfälle... Vi visste hur många vi släppte in, vi visste att nödutgångarna inte var övertäckta... Vi var 2 år yngre än 18-åringen!