2018-10-30, 13:12
Medlem
Bara jag som reagerar på den 18-årige arrangörens "tyck synd om mig"?
Han verkar beskylla systemet för att han började med missbruk (pga misstankarna som riktades mot arrangörerna).

Jag tyckte han skrattade och skröt om hur han och vänner rånade en mack samt ringde taxi för att frakta stöldgods efter ett inbrott etc etc. Han var på fel bana redan innan branden. Visst, han är en av hjältarna som utan tvekan räddade en väldans massa folk, men vad det verkar så var han en "kaoz-b" redan innan och hade hamnat i tungt missbruk oavsett.

Märkligt att Sharin inte blev narkoman med tanke på hur hon måste mått efter att ha tjatat på sina systrar att gå in trots allt folk. (Om man resonerar som arrangören då)

Minns själva branden och rapporteringen som igår... Minns även att rasister klandrades, inte bara i Göteborg. John Hron mördades 3 år innan branden och det var fortfarande rasister och nazister som var de absolut farligaste i samhället.
Jag bodde i södra Sverige då och hatet mot svenskar sped sig ända ner där pga denna branden, det var "sanning" att det var svenska rasister som tänt eld överallt i princip.
Vi har ju sett samma mentalitet på flyktingboende i närtid också.
Citera
2018-10-30, 13:23
Medlem
fermions avatar
Examensarbete vid lunds juridiska fakultet år 2000 om rättegången. Bra sammanfattning för dem som vill läsa om domslutet.
http://lup.lub.lu.se/luur/download?f...ileOId=1566289
Citera
2018-10-30, 13:45
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Vilken jackpot för de vidriga mördarna att de slapp undan så billigt för detta massmord.
Ja det är vidrigt, också att arrangörerna gick fria helt utan skuld är oförlåtligt!
Tt sedan får sitta på SVT och framstå som hjältar är bara för mycket-

Citat:
Ursprungligen postat av nacknimo
Hej så gick det sen
https://www.expressen.se/gt/de-anlad...de-under-hot-/
Tack för att du läste
Du har rätt, det är ett måste läsa!
Jä_la as, borde finnas skottpengar på dom!
Senast redigerad av DragonOnWall8 2018-10-30 kl. 13:50.
Citera
2018-10-30, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Jaha … finns det fog för att detta är sant? Hur som helst är det ohyfsat att SVT publicerar material som KAN tolkas som att Sharin blev förälskad i en av (eller egentligen flera av) gärningsmännen.

Sharin förklarar lite krypiskt att ”det var nånting som väcktes i mig”, ”jag blev insnurrad”, ”mamma blir rasande” och ”det bemöts väldigt hatiskt”.

Klart är i alla fall att Sharin, som minderårig, bestämmer sig för att kontakta gärningsmännen. Men vad som sen händer framstår som väldigt oklart:

Det borde egentligen ha stannat där; med att bara kanske få lite svar och sen så släppa det. Men istället så behöll jag ju kontakt med dem i flera år; och grävde alldeles för djupt; mer än jag borde, egentligen.

Som sagt, ohyfsat av SVT att publicera såna här luddiga antydningar!

Hej bor du i en grotta? det där är inget nytt här i GBG alla vet det.

Varför tycker du att det är fel, det här är psykologiskt då ska inte vanligt folk lägga sig i, ni förstår inte bättre.

ABSOLUT INGET FEL MED DET HON HAR GJORT.

Tack för att du läste
Citera
2018-10-30, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Ja det är vidrigt, också att arrangörerna gick fria helt utan skuld är oförlåtligt!
Tt sedan får sitta på SVT och framstå som hjältar är bara för mycket-

Du har rätt, det är ett måste läsa!
Jä_la as, borde finnas skottpengar på dom!

Hej alla som babblar om skottpengar hit och dit två utav killarna bor kvar i GBG ingen bryr sig alla har blivit så fruktansvärt drabbad av branden att många sökte sig till grovkriminalitet och många är döda. Det många inte vet är Tänk dig att du trampar på andra människor för att ta dig ut, du slår andra för att klara dig, många hade skormärken på pannan kläder, fattar ni hur jävla tragiskt detta är?
så sluta skriv skottpengar hit och dit. Hur tror ni människor känner sig efter att de har tagit livet utav nån, problemet i framtiden är inte de döda eftersom de är döda, det är

hur får man mördare på fötter, i allt de har gjort`?

Tack för att du läste
Citera
2018-10-30, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Bara jag som reagerar på den 18-årige arrangörens "tyck synd om mig"?
Han verkar beskylla systemet för att han började med missbruk (pga misstankarna som riktades mot arrangörerna).

Jag tyckte han skrattade och skröt om hur han och vänner rånade en mack samt ringde taxi för att frakta stöldgods efter ett inbrott etc etc. Han var på fel bana redan innan branden. Visst, han är en av hjältarna som utan tvekan räddade en väldans massa folk, men vad det verkar så var han en "kaoz-b" redan innan och hade hamnat i tungt missbruk oavsett.

Jag kände med honom. Han sa att han kände skuld (vilket syntes på honom) och upplevde inte att han skyllde på systemet. Kan vara att han skulle ha blivit narkoman och kriminell oavsett men förstår inte hur det är relevant. Klart det är svårt att komma över en sådan händelse speciellt när det händer i tonåren. Det var EXTREMT oansvarigt av arrangörerna att släppa in ca 400 pers men aldrig att de förutspådde en sådan katastrof med döda och skadade vänner. De tänkte mest att det skulle bli en kul kväll (plus lite kirr i kassan). Minns själv hur kul man tyckte det var med lokalfester när man va i tonåren.

Avskummen till gärningsmän lät helt känslokalla i rätten. Hon mamman till Sofia som dog sa att de inte ens bad om ursäkt.

Kan rekommendera P3 dokumentären om branden som kom för 10 år sedan.
Citera
2018-10-30, 16:58
Medlem
Alla babbar i Gbg hade bomber jacka och buffaloskor -98.
Citera
2018-10-30, 17:04
Medlem
Läste att några av dom anhöriga har förlåtit dom skyldiga.
Och ingen av dom sa ens förlåt... fy. Men man kanske måste förlåta ändå för att ens på nåt sätt försöka gå vidare.
Citera
2018-10-30, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Kollade på SVT:s dokumentär. Det är flera makabra detaljer som man minns, men som SVT ”glömmer” omnämna:

1. Räddningspersonal utsätts för misshandel och livsfara – första gången man hör talas om denna nysvenska sed. (Istället nämner SVT att personalen ”fick hjälp”.)

2. Räddningspersonalen råkar missa en av de döda (som senare hittas under bråte).

3. Offrens anhöriga får gratis taxi (till begravning mm), vilket man tackar för genom att okynnesåka hejdlöst (för miljonbelopp).

4. Något så exotiskt som likplundring introduceras i Sverige (där alltså identifiering försvåras pga stulna plånböcker).

5. Enormt mycket snack om att man ska hämnas på de ”rasister”, ”nazister”, ”skinheads”, osv, som ligger bakom branden.

6. Journalister får panikångest; först för att det är kriminella (och inte skötsamma) blattar som ordnat festen, sen för att det visar sig vara blattarnas egna kriminella blattekompisar som tänt på.

7. Ett enat etablissemang fastslår att denna katastrof nu innebär ett definitivt slut på all rasism i Sverige.

Sen undrar man vad som ligger bakom att SVT så strikt fokuserar på 3-4 (påfallande sympatiska) personer; det var ju hundratals inblandade.

8. Nästan ingen av de drabbade hade hemförsäkring - så Göteborgs kommun delade ut pengar
hejvilt till alla - det bara bestämde man - och det var stora belopp som delades ut.
Citera
2018-10-30, 17:15
Medlem
__Alez__s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miserywantscompany
Läste att några av dom anhöriga har förlåtit dom skyldiga.
Och ingen av dom sa ens förlåt... fy. Men man kanske måste förlåta ändå för att ens på nåt sätt försöka gå vidare.

Precis sett dokumentären på svtplay. En tjej som överlevde men förlora sina båda systrar förlät de skyldiga. Skrev t.o.m brev i flera år till dem och hälsade på.

En av arrangörerna hade skaffat pistol och skulle hämnas när de släpptes.
Citera
2018-10-30, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
8. Nästan ingen av de drabbade hade hemförsäkring - så Göteborgs kommun delade ut pengar
hejvilt till alla - det bara bestämde man - och det var stora belopp som delades ut.

9, Eftersom en majoritet av familjerna hade socialbidrag så skulle ju tekniskt sett detta dras in när dom fick ersättning av kommun osv, detta gjordes inte efter debatt i dom olika socialnämnderna.
Citera
2018-10-30, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBabyNothing
Jag kände med honom. Han sa att han kände skuld (vilket syntes på honom) och upplevde inte att han skyllde på systemet. Kan vara att han skulle ha blivit narkoman och kriminell oavsett men förstår inte hur det är relevant. Klart det är svårt att komma över en sådan händelse speciellt när det händer i tonåren. Det var EXTREMT oansvarigt av arrangörerna att släppa in ca 400 pers men aldrig att de förutspådde en sådan katastrof med döda och skadade vänner. De tänkte mest att det skulle bli en kul kväll (plus lite kirr i kassan). Minns själv hur kul man tyckte det var med lokalfester när man va i tonåren.

Avskummen till gärningsmän lät helt känslokalla i rätten. Hon mamman till Sofia som dog sa att de inte ens bad om ursäkt.

Kan rekommendera P3 dokumentären om branden som kom för 10 år sedan.

Jag känner likadant, det är mixade känslor...
Samtidigt så var gärningsmännen personer som 18-åringen kände, om än flyktigt. Det kunde lika gärna varit 18-åringen som satt fyr, i en annan tid.
Det är såklart synd om alla inblandade, en oerhörd tragedi utan tvekan!
Dock så finns det en broms på antal folk man släpper in... Lokalen kunde ta 120~ ish, de släppte in 3ggr så många.
Jag var med två olika grupper som höll i liknande fester vid samma tillfälle... Vi visste hur många vi släppte in, vi visste att nödutgångarna inte var övertäckta... Vi var 2 år yngre än 18-åringen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in