2023-07-06, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetor1
Börjar alla med 0,25 som sedan trappas upp eller är det individuellt? Ska man försöka få Ozempic direkt? Det verkar ge bra resultat. Kanske är lite beroende på vilket läkemedel man kan få tag i apoteken i närheten.

Jag började med 0,25 och håller på att trappa upp, verkar vara standard så att man vänjer kroppen vid det. Höjde dosen idag till 0,5 efter att läkaren frågade om jag mådde bra och om jag själv ville höja.
Citera
2023-07-06, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidansidan
Är rädd för förstoppning. Är det en övergående biverkan eller kvarstår den så länge man äter medicinen?

Som jag har läst så är alla biverkningar övergående och främst när man trappar upp medicine, vilket ju ändå tar 2-3 månader. Ett tips om du är rädd för förstoppning, köp hem Klyx från apoteket och ha alltid hemma! Efter fem minuter med det går det absolut inte att hålla något inne….. Har provat mikrolax och sånt där annat, det ger mig ingenting, men Klyx har vi alltid hemma
Citera
2023-07-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Men kära moderator, du vet väl om att Semaglutid främst är en medicin för diabetiker?

Men Medfacilis och Yazen fokuserar på obesitaspatienter. Sedan är det ju vanligt att läkemedel har olika indikationen. Wegovy som har kommit nu till Sverige är ju just semaglutid med enbart obesitas som indikation.
Citera
2023-07-08, 14:59
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCG
Ja, man ökar långsamt för att minska risk för biverkningar. Jag har gått ner 3kilo på tre veckor så det känns bra! Har inte känt av biverkningar direkt, men kanske heller ingen jättemarkant skillnad på aptiten heller. Upplever också att man får väldigt mycket och bra hjälp. Jag har fått tips av både dietist, psykolog och PT som skapat ett träningsprogram. Jag skrev meddelande till min läkare ikväll och hon svarade på fem minuter.

Samma här, har inte märkt markant skillnad men inte så mycket biverkningar heller. När jag råkat äta för fet och stor måltid har det blivit illamående ett par gånger bara. Gått ner ca 3 kg på ca 6 veckor vilket känns som perfekt takt för mig. Är lättare att avstå onyttigheter.

Kör du också via Yazen? Har haft kontakt med dietisten och psykologen, jätteduktiga och bra råd. Och läkaren också, väldigt snabba svar. Är inte billigt men absolut värt det om detta funkar även långsiktigt.
Citera
2023-07-13, 17:55
Medlem
Jag har idag tagit blodprover genom Yazen och inväntar bedömning av alla mina värden av en Yazen-läkare. När resultaten från blodproven är klara, kan man då själv se alla resultaten så som man kan se andra blodprover på 1177?
Citera
2023-07-13, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SinusCosinus
Jag har idag tagit blodprover genom Yazen och inväntar bedömning av alla mina värden av en Yazen-läkare. När resultaten från blodproven är klara, kan man då själv se alla resultaten så som man kan se andra blodprover på 1177?

Nej, du ser resultaten i yazenappen.
Citera
2023-07-16, 11:57
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinusCosinus

Nej, inget Yazen-relaterat syns i 1177 för mig.
Citera
2023-07-16, 12:07
Medlem
Dishys avatar
Nu när jag kört Trulicity i ca två månader känner jag tydlig effekt, märkbart mättare och ointresserad av mat och godis etc. Läste på Reddit att effekten byggs upp och alla doser man tagit summeras ihop, så efter 4-6 veckor är det bra effekt. Fått en del biverkningar i form av trötthet, illamående ibland och sura uppstötningar men ändå värt. Började med Ozempic igår och hoppas att det funkar lika bra. Kanske borde behållit Trulicity men ändå nyfiken på Ozempic.

Helt galet att inte vara styrd av mat och tankar på mat, är det kanske såhär det känns att ha normalt förhållande till mat? Man äter och sen är man mätt. Inget sug och ingen hunger mellan måltider. Blir så tydligt att något inte har fungerat som det ska tidigare och att medicinen hjälper till att reparera det.
Citera
2023-07-16, 12:11
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Jag hittar ingen tråd om viktminskning/diet med semaglutid. Läkemedel ursprungligen för diabetes.

https://lakartidningen.se/aktuellt/n...ts-normalvikt/

Skrivs ut av två företag i Sverige, Medfacilis och Yazen. Jag har fått semaglutid utskrivet men det är för närvarande slut på apoteket.

Det verkar som att man måste äta (injicera) läkemedlet resten av livet för att behålla vikten? Eller utvecklar man resistens och går långsamt upp allt igen?

Jag ska testa, så jag tänkte att vi kunde ha en tråd om diet och viktminskning med semaglutid här? Min tanke är att fortsätta äta ungefär som jag känner för, dvs allsidigt och balanserat.

Alplandskap

Varför ta den här genvägen är genuint intresserad av att veta.
Vad jag vet är att Novo Nordisk släppt sina blockbuster droger Ozempic (semaglutid) och för viktminskning Wegovy…
Men varför? Jag förstår om man är gravt överviktig och inte ens kan promenera, men hypen kring det?! Talar givetvis utifrån mig själv men det känns bra dumt att ta läkemedel för att gå ned i vikt om man inte är så fet att knäna pajar när man går en promenad.
Citera
2023-07-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Varför ta den här genvägen är genuint intresserad av att veta.
Vad jag vet är att Novo Nordisk släppt sina blockbuster droger Ozempic (semaglutid) och för viktminskning Wegovy…
Men varför? Jag förstår om man är gravt överviktig och inte ens kan promenera, men hypen kring det?! Talar givetvis utifrån mig själv men det känns bra dumt att ta läkemedel för att gå ned i vikt om man inte är så fet att knäna pajar när man går en promenad.

Jag har tidigare gått ner i vikt genom diet och rörelse trots pcos. Det har bara krävts disciplin. Men har alltid gått upp i vikt igen efter några år.

Nu som 50+ och med ryggproblem är träningen mycket svårare. När jag efter fyra månader på 1200 kcal inte gick ner något tyckte jag att det var värt ett försök.

Ozempic fungerar bra för mig, får inte längre blodsockerfall som gör att jag äter för mycket för att sluta kallsvettas och darra. Heller inget matrus som också gör att jag äter för mycket. Uppskattar fortfarande en god måltid dock.

Vid bmi 31 som jag hade i våras var mitt blodtryck förhöjt och även mina sockervärden. Nu normaliserade vid bmi 27.
Citera
2023-07-16, 15:48
Medlem
Bob-Dylans avatar
Okej då förstår jag! Då är det ju värt det, för vad jag förstått är det relativt få biverkningar?
Wegovy ska väl vara den som är riktad mot just viktminskning men har det lanserats i Sverige? Läst att det är brist och svindyrt.
Citera
2023-07-16, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Okej då förstår jag! Då är det ju värt det, för vad jag förstått är det relativt få biverkningar?
Wegovy ska väl vara den som är riktad mot just viktminskning men har det lanserats i Sverige? Läst att det är brist och svindyrt.

Wegovy har inte lanserats i Sverige än då det är brist på semaglutid, det verksamma ämnet i Ozempic och Wegovy. Däremot har det parallelimporterats av ett företag. Oklart om det fortfarande finns kvar på apotek.

Novo nordic, tillverkaren, gör säkert vad de kan för att öka produktionen. Snart kommer nya medel för viktminskning, de vill säkert tjäna så mycket de kan. Och som sagt, för mig fungerar det väldigt bra. Självklart önskar jag att alla som vill/behöver det ska få tillgång till ett rimligt pris.

Själv betalar jag prenumeration hos yazen 995/månad, ozempic ca 900/månad (1045 för en 1.0 mg spruta, jag tar 0.75 mg /vecka. Inte räknat på riktigt)

Väl värt det då det fungerar. I början hade jag lite magproblem som biverkning, inget nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in