2023-01-24, 08:50
Medlem
Alplandskaps avatar
Jag hittar ingen tråd om viktminskning/diet med semaglutid. Läkemedel ursprungligen för diabetes.

https://lakartidningen.se/aktuellt/n...ts-normalvikt/

Skrivs ut av två företag i Sverige, Medfacilis och Yazen. Jag har fått semaglutid utskrivet men det är för närvarande slut på apoteket.

Det verkar som att man måste äta (injicera) läkemedlet resten av livet för att behålla vikten? Eller utvecklar man resistens och går långsamt upp allt igen?

Jag ska testa, så jag tänkte att vi kunde ha en tråd om diet och viktminskning med semaglutid här? Min tanke är att fortsätta äta ungefär som jag känner för, dvs allsidigt och balanserat.

Alplandskap
Citera
2023-01-26, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Jag hittar ingen tråd om viktminskning/diet med semaglutid. Läkemedel ursprungligen för diabetes.

Skrivs ut av två företag i Sverige, Medfacilis och Yazen. Jag har fått semaglutid utskrivet men det är för närvarande slut på apoteket.

Det verkar som att man måste äta (injicera) läkemedlet resten av livet för att behålla vikten? Eller utvecklar man resistens och går långsamt upp allt igen?

Jag ska testa, så jag tänkte att vi kunde ha en tråd om diet och viktminskning med semaglutid här? Min tanke är att fortsätta äta ungefär som jag känner för, dvs allsidigt och balanserat.

Alplandskap

Fel forum? Passar bättre in på läkemedel då det inte har något med diet att göra.
Citera
2023-01-26, 17:11
Moderator
manamanahs avatar
Dieter och specialkost --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2023-01-30, 16:17
Medlem
StopMeMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap

Alplandskap

Jag har just nu Saxenda utskrivet, men är nyfiken på semaglutid. Som jag förstår det, bland annat har jag hört doktorn i Viktdoktorpodden, Alette, att hon efter ett år av normalvikt kunde fasa ut läkemedel.
Citera
2023-02-03, 07:07
Medlem
Jag använder Yazen och får semaglutide (ozempic) utskrivet. Fungerar väldigt bra. Har gått ner 25 kilo men är mätt hela tiden. Det kostade 2000/månad. Nu när jag är normalviktig får jag en lägre dos och tar det mer sällan. Så nu kostar det typ 1000/månad. Tror jag sparat pengar totalt för jag köper mindre mat och äter aldrig godis och snacks längre. Vet inget om det andra företaget men är nöjd med Yazen iallafall!
Citera
2023-02-03, 13:23
Medlem
Kan du utveckla? Cafeigloo.

Erfarenhet, tidsperiod, känsla, värkan/biverkan. Stöd från Yasen etc.

Har själv tappat 6,5kg på 5 veckor utan träning. Endast kost och Semaglutide.
Mitt bekymmer är trötthet och förstoppad alternativt räjserbajs.
I övrigt fungerar det bra. Effekten är ju där och gör det den ska.
Citera
2023-02-03, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dacadans
Kan du utveckla? Cafeigloo.

Erfarenhet, tidsperiod, känsla, värkan/biverkan. Stöd från Yasen etc.

Har själv tappat 6,5kg på 5 veckor utan träning. Endast kost och Semaglutide.
Mitt bekymmer är trötthet och förstoppad alternativt räjserbajs.
I övrigt fungerar det bra. Effekten är ju där och gör det den ska.

Det tog ungefär 4 månader att gå ner 25 kilo. Det har känts bra hela tiden, lite förstoppad med det hjälpte med mer fiber i kosten. Tagit promenader men annars är det bara med kosten jag gått ner. Man blir mätt med semaglutide och nöjer sig med små portioner. Tycker det varit bra stöd från Yazen. Enkelt att använda. Allt är i en app. Man kan få hjälp av dietist, pt och psykolog vi appen utan att det kostar extra. Allt är i chatt. Sen finns det massa bra info i appen. Recept och sånt.
Citera
2023-02-04, 15:10
Medlem
StopMeMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cafeigloo
Det tog ungefär 4 månader att gå ner 25 kilo. Det har känts bra hela tiden, lite förstoppad med det hjälpte med mer fiber i kosten. Tagit promenader men annars är det bara med kosten jag gått ner. Man blir mätt med semaglutide och nöjer sig med små portioner. Tycker det varit bra stöd från Yazen. Enkelt att använda. Allt är i en app. Man kan få hjälp av dietist, pt och psykolog vi appen utan att det kostar extra. Allt är i chatt. Sen finns det massa bra info i appen. Recept och sånt.

Jag har nu bytt från Saxenda till ozempic, det sparar jag 1000 kr / månad på, märker ingen skillnad än. Tog nu hjälp av Yazen, hittils är jag supernöjd. Har gått ner från 107 till 95, sedan 27 november 2022.
Citera
2023-02-04, 20:02
Medlem
Sir Dwains avatar
Jag ska börja med det, på tisdag antagligen.

Det behövs inte injiceras, det finns i pillerform också men injektionsmetoden är bättre av olika skäl. Jag ska dock börja med piller eftersom det är en sån brist på läkemedlet i landet och apoteken har gått ihop och bestämt att det i första han ska skrivas ut till diabetespatienter (vilket inte är orimligt), så vi andra får vänta tills det finns gott om det igen, vilket förhoppningsvis inte dröjer så länge.

Det kostar ju en del, diverse kostnader först och sen, i och med att jag läser en utbildning så jag har studentrabatt, så går det på ca 1600 i månaden. Men..

Jag har aldrig varit normalviktig, just nu är jag så nära jag någonsin varit, BMI på 27 (och det är inte en massa muskler), men den sista biten är svår. För bara typ 3 år sedan låg jag på obesitas, precis bmi 30, så jag har lyckats justera en del åtminstone.
Citera
2023-02-05, 16:18
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cafeigloo
Hur mycket övervikt hade du? Bmi?
Citera
2023-02-06, 15:31
Medlem
hur långt tid från att man svarar på alla frågor tills att man får recept?
Citera
2023-02-06, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Hur mycket övervikt hade du? Bmi?

Jag hade 30 kg övervikt BMI 32. Nu har jag BMI 24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in