Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-23, 11:46
  #1
Medlem
Efter att den dansk-svenske provokatören Rasmus Paludan eldat upp en koran i närheten av Turkiets ambassad låter landets politiska ledning meddela att man ställer in försvarsminister Pål Jonssons (M) planerade besök i Ankara.

Aktionen har också fått Erdogans samarbetsparti MHP att deklarera att man inte tänker släppa in Sverige i Nato.

Turkiska makthavare har reagerat mycket starkt på Paludans uppmärksammade koranbränning.

”Vi fördömer på starkaste möjliga sätt den här vidriga attacken mot vår heliga bok”, deklarerar bland annat Turkiets utrikesdepartement.


https://nyadagbladet.se/utrikes/turk...=63ce648d2d102


Vad tror ni kommer Erdogan verkligen inte låta Sverige få gå med i NATO pga dansken ?
Citera
2023-01-23, 11:50
  #2
Medlem
Emellies avatar
Erdogan hade aldrig några planer på att släppa in sverige i nato överhuvudtaget, han har bara utnyttjat situationen och tänkt fortsätta/tänker fortsätta göra så.
Citera
2023-01-23, 11:59
  #3
Medlem
DerRoteBarons avatar
Det är ett politiskt spel. Jag är rätt övertygad att Erdogan inte bryr sig särskilt mycket egentligen, däremot kan hans väljare göra det. Frågan är hur mycket det kommer kosta Erdogan att släppa in Sverige och vad han eventuellt har att vinna på det, eller vice versa. NATO-hejarklacken har sedan ett tag levt på copium att några F-16 skulle vara tillräckligt för att övertyga Erdogan, med vad är det värt honom om han möjligtvis riskerar att förlora nästa val? Han är trots allt folkvald, oavsett hur mycket folk skriker diktator. Flygplan och andra leksaker kan Erdogan få från andra håll, men han kan bara vara president i Turkiet.
Citera
2023-01-23, 12:04
  #4
Medlem
Det verkar dock vara danskens ambition. Vissa i extremhögern har gemensam agenda med vänstern.
Citera
2023-01-23, 12:05
  #5
Medlem
Mogaku-sans avatar
Det är nog ingen risk att Turkiet skulle godkänna Sveriges natoansökan. Dockan, koranbrännaren och Sveriges korrupta domstolar som vägrar utlämna terrorister till Erdogan.
Citera
2023-01-23, 12:10
  #6
Medlem
Oavsett vad som än händer anser jag det vara idiotiskt av polisen att ge Rasmus Paludan tillstånd till sin manifestation utanför Turkiets ambassad.

Detta bygger inte bara på mer spänning utan även fler onödiga konflikter.
Citera
2023-01-23, 12:10
  #7
Medlem
Det är utmärkt att Paludan åter igen bevisar att islamismen är det största hotet mot vår demokrati, frihet och livsstil.

Det är klart att vi vill ha hjälp av NATO om ryssen kommer men vill vi verkligen hjälpa Erdogan och hans folk som hatar allt vi i Sverige står för?
Citera
2023-01-23, 12:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oq8
Oavsett vad som än händer anser jag det vara idiotiskt av polisen att ge Rasmus Paludan tillstånd till sin manifestation utanför Turkiets ambassad.

Detta bygger inte bara på mer spänning utan även fler onödiga konflikter.

Håller med. Yttrandefrihet borde inte innebära rätt att hetsa och provocera. Vad tjänar vi på det här? Demonstrera och framföra åsikter är väl en annan sak. Men det kanske uppfattas lika hetsande det?

Är det inte hets mot folkgrupp förresten?
Citera
2023-01-23, 12:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Håller med. Yttrandefrihet borde inte innebära rätt att hetsa och provocera. Vad tjänar vi på det här? Demonstrera och framföra åsikter är väl en annan sak. Men det kanske uppfattas lika hetsande det?

Precis, Rasmus Paludan visste mycket väl om vad som skulle ske. Han är en duktig provokatör och har en väldigt grov retorik. Samtidigt går han ut till Expressen och berättar:

"Blev inte som jag tänkt mig"

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/ras...jag-tankt-mig/
__________________
Senast redigerad av oq8 2023-01-23 kl. 12:21.
Citera
2023-01-23, 12:20
  #10
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oq8
Oavsett vad som än händer anser jag det vara idiotiskt av polisen att ge Rasmus Paludan tillstånd till sin manifestation utanför Turkiets ambassad.

Detta bygger inte bara på mer spänning utan även fler onödiga konflikter.
Så du vill begränsa yttrandefriheten i Sverige?

Jag vill inte ha mer överstatlighet, jag vill ha mindre så ifall detta skulle förhindra NATO så är jag för det, men sedan vet jag inte om det kan finnas någon annan agenda bakom heller som någon påverkansoperation.
Citera
2023-01-23, 12:21
  #11
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oq8
Oavsett vad som än händer anser jag det vara idiotiskt av polisen att ge Rasmus Paludan tillstånd till sin manifestation utanför Turkiets ambassad.

Detta bygger inte bara på mer spänning utan även fler onödiga konflikter.

Du hatar yttrandefriheten, okej då vet vi var vi har dig.

Hoppas han bränner många fler i framtiden.

Nato klarar vi oss utan, vem är vi så rädda för?
Ryssarna som ni kallar värdelösa råttor varje dag?
Citera
2023-01-23, 12:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
Så du vill begränsa yttrandefriheten i Sverige?

Jag vill inte ha mer överstatlighet, jag vill ha mindre så ifall detta skulle förhindra NATO så är jag för det, men sedan vet jag inte om det kan finnas någon annan agenda bakom heller som någon påverkansoperation.

När nämde jag att jag vill begränsa yttrandefriheten?

Jag anser att just denna manifestation var ett korkat beslut på polisens sida att acceptera.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback