Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Det hade onekligen varit trevligare med en mer ojävig analys.

En ethereumvänlig kan vara intressant också, om jag får ta del av den mest vederhäftiga.
När jag tittade litegrann på detta för några år sedan, vill jag minnas att analysen grundade sig på vissa antaganden och förenklingar som jag inte tyckte var självklart korrekta, varför jag inte fördjupade mig mer i frågan.
Ja, även om analyser och siffror är i sig korrekta blir det nog pannkaka om det kommer av samma individer som i andra texter kan skriva saker som att BTC är en meme och ETH är riktiga pengar.
Saken är väl den att det oftast är just dessa människor som petar i detaljer för att de har ett behov av att visa saker som egentligen inte är superviktiga. På ena sidan "Bitcoin maxis" (=folk som anser att det vore katastrofal utveckling om något de facto var bättre än Bitcoin) på andra sidan toxic ETH-spekulanter.
Bland mer normalt folk är det inga konstigheter att konsensus kring BTC kommer att förändras, då dagens läge lever på hög inflation i kombination med ett löfte om noll inflation. BlackRock har till och med en disclaimer som påpekar att det inte är säkert att det alltid kommer att vara 21 miljoner BTC som tak.
Det finns en massa olika scenarion kring hur detta kan utvecklas. Jag skulle absolut inte säga att det troligaste är att BTC dör/ersätts. En variant är att Bitcoin utvecklas likt Ethereum och därmed kan stödja en helt annan typ av ekonomisk aktivitet. Det är ju nämligen något som Ethereum redan löst. Detta är dock framförallt problematiskt eftersom ett stort community hela tiden har låtsats att hela Ethereum är en stor scam. Det pratas lite om OP_CAT idag. Men som sagt, Ethereum är ju en scam. Och
resultatet för Ethereum är låg inflation/deflation, men inte via en godtycklig siffra. Att välja en godtycklig siffra som 21m blir väldigt suboptimalt (men kanske ändå en fungerande lösning).
Ett annat alternativ är att BTC i framtiden subventioneras av stora aktörer. I praktiken är kontrollen av Bitcoin redan centrerad till ett antal större aktörer. Detta är dock problematiskt att prata om för att vi återigen har ett helt community som låtsas att så inte är fallet.
Ett annat alternativ är att BTC helt enkelt överger 21m och istället fortsätter med en beräknelig inflation (så låg som möjligt). Detta är problematiskt för att vi återigen har ett helt community som låtsas att 21m är hela poängen och att allt bara kan fortsätta vara som det är.
Så sammanfattat: det finns en massa framtida scenarion (säkerligen fler än dessa 3) för Bitcoin att leva vidare med något nytt upplägg när nuvarande läge inte håller längre. Ingen vuxen människa är alltså speciellt oroad, eftersom situationen bara ser hopplös ut för att ett socialt community skriver hopplösa saker.
--------
Men för att återknyta till vad jag var ute efter gäller ju alltså samma sak med fiat. Det är bara statliga polletter. Dagens konsensus håller inte långsiktigt. Precis som för BTC. Något kommer alltså förändras, precis som för BTC. Jag hatar också statliga polletter, men det betyder inte att de försvinner.