2025-01-01, 21:16
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datapengar
Det kan du ju vänta på… men faktum är att Riksbanken gör bedömningen och vissa bostadsobligationer är godkända medans BTC inte är det. Undra varför det är så och vad som skulle få dom att ändra sig?
Diskussionen startade utifrån "i en Bitcoinsierad framtid", så då är det ni som hoppade in och försökte spåra ur diskussionen får förhålla er till.
Citera
2025-01-01, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Diskussionen startade utifrån "i en Bitcoinsierad framtid", så då är det ni som hoppade in och försökte spåra ur diskussionen får förhålla er till.
Vad spårade ur? Kan du förklara hur man ställer ut kredit och gör det meningsfullt effektivt i sek (eller vilken annan än centralbankens valuta) utan att underliggande tillgång är godkänd säkerhet av Riksbanken?
Citera
2025-01-01, 21:22
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Vad spårade ur? Kan du förklara hur man ställer ut kredit och gör det meningsfullt effektivt i sek (eller vilken annan än centralbankens valuta) utan att underliggande tillgång är godkänd säkerhet av Riksbanken?
Men vad du är trög...
I en Bitcoinisierad framtid så kan man tänka sig att Bitcoin är godkänd säkerhet av riksbanken. Det var liksom hela premissen för diskussionen.

Du kan, om du vill, hävda att det inte kommer bli någon Bitcoinisiering eller att Riksbanken ändå inte godkänner Bitcoin som säkerhet i en Bitcoinisierad framtid, men då är det EN HELT ANNAN diskussion.
Senast redigerad av Leaston 2025-01-01 kl. 21:25.
Citera
2025-01-01, 21:32
Medlem
Citat:
Men vad du är trög...
I en Bitcoinisierad framtid så kan man tänka sig att Bitcoin är godkänd säkerhet av riksbanken. Det var liksom hela premissen för diskussionen.

Du kan, om du vill, hävda att det inte kommer bli någon Bitcoinisiering eller att Riksbanken ändå inte godkänner Bitcoin som säkerhet i en Bitcoinisierad framtid, men då är det EN HELT ANNAN diskussion.
Vore jag dig skulle jag undvika kalla andra för tröga…
Poängen är att du inte kan redogöra för hur BTC skulle fungera utan en centralbank eller vad som skulle bli skillnaden mot dagens finansiella system bara för att centralbankerna accepterade BTC som säkerhet… eller kan du det nu?
Citera
2025-01-01, 21:36
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Vore jag dig skulle jag undvika kalla andra för tröga…
Poängen är att du inte kan redogöra för hur BTC skulle fungera utan en centralbank eller vad som skulle bli skillnaden mot dagens finansiella system bara för att centralbankerna accepterade BTC som säkerhet… eller kan du det nu?
Centralbanker??

Kan jag/bank låna ut 1 miljon SEK till dig, givet att jag/bank får 1 Bitcoin att hålla som pant så är saken biff. Svårare är det inte.

Antingen fattar du eller så fattar du inte. Jag bryr mig inte, du försöker bara blanda korten och spåra ur diskussionen.
Det som finns att säga är sagt, så jag lämnar diskussionen härmed.
Citera
2025-01-01, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
??

Förstår du fortfarande inte varför du inte kan belåna lös egendom och fortfarande förfoga över densamma?

Man förfogar inte över bitcoinen om de ligger låsta på en av bankens bitcoinadresser. Ingen förfogar över dessa bitcoin så länge som låntagaren betalar amortering och ränta enligt avtal. Vad menar du?
Citera
2025-01-01, 21:43
Medlem
Citat:
Centralbanker??

Kan jag/bank låna ut 1 miljon SEK till dig, givet att jag/bank får 1 Bitcoin att hålla som pant så är saken biff. Svårare är det inte.

Antingen fattar du eller så fattar du inte. Jag bryr mig inte, du försöker bara blanda korten och spåra ur diskussionen.
Det som finns att säga är sagt, så jag lämnar diskussionen härmed.
Haha, du är ingen bank genom att bara låna ut dina egna fordringar på Riksbanken… och är det inte dina egna fordringar, vart ska du få dom ifrån?
Citera
2025-01-01, 21:45
Medlem
Citat:
Jag tror inte banken kan fixa bättre villkor. Dom har har massa regleringar att förhålla sig till för att mimimera risken för konsekvenser när kunder likvideras.

Ett smart kontrakt är svart eller vitt. Antingen blir du likviderad eller så blir du det inte. Ingen annan påverkas om du och/eller tiotusen till blir likviderad av någon anledning.

Men långivaren måste ändå få ut en ränta som kompenserar för alternativkostnaden, eftersom han inte kan skapa nya pengar för lånet. Exempelvis skulle han kunna köpa bitcoin för kapitalet i stället för att låna ut det.
Citera
2025-01-01, 21:48
Medlem
Citat:
Avslutningsvis måste alltså BTC bli godkänd säkerhet för att få tas upp som tillgång på bankernas balansräkning i och medföra ytterligare kreditutrymme att låna ut för bankerna. Vad nu det skulle göra för långsiktig principiell skillnad för det finansiella systemet. Vänta det är någon här som skrivit om detta tidigare väl?

Tror inte att det skulle vara långsiktigt hållbart överhuvudtaget, då det skulle accelerera fiatpengarnas köpkraftsförlust.
Citera
2025-01-01, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Tror inte att det skulle vara långsiktigt hållbart överhuvudtaget, då det skulle accelerera fiatpengarnas köpkraftsförlust.
Så till slut en gemensam spik i kistan att BTC kanske inte är framtidens pengar?
Citera
2025-01-01, 21:59
Medlem
Citat:
Så till slut en gemensam spik i kistan att BTC kanske inte är framtidens pengar?

Inte alls. Detta som diskuteras här är bara en, högst eventuell, fas i bitcoiniseringen, en fas som skulle snabba på utvecklingen mot att fiatpengarna helt tappar sin köpkraft och inte längre accepteras som betalning för någons arbete, varor eller tillgångar.

Om bitcoin kan användas för att skapa mer fiatpengar vilka bidrar till att driva upp bitcoinpriset så att ännu mer fiatpengar kan skapas etc, så är fiateran snart över.
Citera
2025-01-01, 22:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Men långivaren måste ändå få ut en ränta som kompenserar för alternativkostnaden, eftersom han inte kan skapa nya pengar för lånet. Exempelvis skulle han kunna köpa bitcoin för kapitalet i stället för att låna ut det.
Jag tror att många DeFi protokoll livnär sig på just likvideringar. Långivarna har incitament att låna ut i ett DeFi protokoll, var så säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in