2024-11-30, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Du snackar skit i vanlig ordning.. Populasen i Sverige leds av judisk media i form av Bonnier och Schibsted
Foliehatt på och känslosvall, alltid ett tecken på intelligens!
Citera
2024-12-01, 08:27
Avslutad
Vad ska man tro om Trumps senaste postning om BRICS de-dollariseringsambitioner? Max Keiser menar att det inte går ihop med införandet av en federal bitcoin reserve.

https://x.com/maxkeiser/status/1862990240853491935

Jag ser tre alternativ.

1. Trump har inga ambitioner att skapa en federal bitcoin reserve.

2. Bitcoin är att betrakta som digitalt guld (guld 2.0) och inte som en valuta, och kan som sådan existera sida vid sida med dollarn. Liksom USA har en guldreserv (guld 1.0), kan USA ha en federal bitcoin reserve (guld 2.0).

3. Bitcoin kommer att backa dollarn.
Citera
2024-12-01, 10:22
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarlGrey
Vad ska man tro om Trumps senaste postning om BRICS de-dollariseringsambitioner? Max Keiser menar att det inte går ihop med införandet av en federal bitcoin reserve.

Jag ser tre alternativ.

2. Bitcoin är att betrakta som digitalt guld (guld 2.0) och inte som en valuta, och kan som sådan existera sida vid sida med dollarn. Liksom USA har en guldreserv (guld 1.0), kan USA ha en federal bitcoin reserve (guld 2.0).

Marknaden har lärt sig att "build that wall" och "lock her up" bara var skitsnack. Så priserna ligger någonstans närmare scenario #1 än halvvägs till scenario #2 om du frågar mig. Skulle det komma en nyhet som ändrar på detta så kommer priserna explodera för minsta sak.

Frågar du mig så skulle scenario #2 skulle betyda att en Bitcoin drar förbi $500k ganska snart och scenario #3 skulle betyda >$10M per Bitcoin.
Så får man diskutera i smågrupper vilken Game Theory man bör ha, dvs hur man nu bör placera sig i förhållande till sannolikheten för de olika utfallen.
Citera
2024-12-01, 11:45
Medlem
hr4fninns avatar
Här förklarar Lyn Alden bra varför bitcoin är pengar:

https://youtu.be/SZnIZXZbdqo?si=9SpoBagEBnZCpWYu

Timestamp 3:27:
"I have never bought something with Gold or Silver but I have bought things with bitcoin... ...it's certainly money for some"
Citera
2024-12-01, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hr4fninn
Här förklarar Lyn Alden bra varför bitcoin är pengar:

https://youtu.be/SZnIZXZbdqo?si=9SpoBagEBnZCpWYu

Timestamp 3:27:
"I have never bought something with Gold or Silver but I have bought things with bitcoin... ...it's certainly money for some"
Pengar är per definition allmänt accepterat betalmedel… är usd pengar i Sverige? Kan BTC med sina 4-7tx/sekund ens bli pengar, eller ens ett effektivare reservtillgångslager för kredit? Vad reformeras eller ens effektiviseras genom att tillföra det minimala reala värde BTC som baspengar? Mycket talar för att Lyn agerar nyttig idiot för egen vinning tillsammans med charlataner som Hugh Hendry, Sailor, Raul Pal etc….
Citera
2024-12-01, 12:21
Medlem
hr4fninns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datapengar
Pengar är per definition allmänt accepterat betalmedel… är usd pengar i Sverige? Kan BTC med sina 4-7tx/sekund ens bli pengar, eller ens ett effektivare reservtillgångslager för kredit? Vad reformeras eller ens effektiviseras genom att tillföra det minimala reala värde BTC som baspengar? Mycket talar för att Lyn agerar nyttig idiot för egen vinning tillsammans med charlataner som Hugh Hendry, Sailor, Raul Pal etc….

> Pengar är per definition allmänt accepterat betalmedel… är usd pengar i Sverige?
Bra poäng. håller med.

> Kan BTC med sina 4-7tx/sekund ens bli pengar, eller ens ett effektivare reservtillgångslager för kredit?
Hur kan Guld vara en reservtillgång med ett värde för centralbanker över huvud taget? Är det för att det behåller värde över lång tid? Att det inte går att trycka nytt guld? Det är inte smidigt att flytta guld mellan centralbanker 4-7tx/dag där verkligt guld byter fysisk plats skulle jag kill-gissa.

> Vad reformeras eller ens effektiviseras genom att tillföra det minimala reala värde BTC som baspengar?
Det är penningpolitiken som reformeras. Reglarna för baslagret av pengar förändras till något bättre i och med bitcoin. I nuläget kan baslagret av pengar förändras av de politiska vindarna som blåser. I bitcoin är penningpolitiken stabil det finns 21 miljoner bitcoin, that's it.

> Mycket talar för att Lyn agerar nyttig idiot för egen vinning tillsammans med charlataner som Hugh Hendry, Sailor, Raul Pal etc….
Jag tycker alla borde prata om pengar för egen vinning skull. Och det tror jag alla gör. Även ECB's Christine Lagarde talar om EUR för egen vinnings skull. Christine Lagarde tror säkert också att deras penningpolitik är bra för henne själv, hennes kompisar och samhället i stort. Så alla borde prata om pengar i egenintresse, att "baslagret av pengar" skulle gynna en själv och samhället i stort att bli bättre.
Citera
2024-12-01, 17:41
Medlem
Citat:

Jag ser tre alternativ.

Trump har av allt att döma inte en så god förståelse av bitcoin. Det är möjligt att han kommer att vara för att skapa en bitcoinreserv och samtidigt bekämpa alla alternativ till dollarn i världshandeln, utan några djupare reflektioner om eventuella motsägelser i detta. Och om man ser bitcoin som "bara" guld 2.0 så är det väl inga konstigheter att göra så.

Men jag är fortfarande inte övertygad om att reserven blir verklighet,
Citera
2024-12-01, 17:53
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg

Polymarket ger det 28% att det görs inom de 100 första dagarna, så majoriteten delar din syn.
https://polymarket.com/event/will-trump-create-a-national-bitcoin-reserve-in-his-first-100-days

Men att det skulle vara 30% för en Bitcoin reserv i USA trodde man inte för ett år sedan, och kan vara gott nog som det är.

På ämnet Polymarket så finns det en del intressanta frågor kring Bitcoin här:
https://polymarket.com/markets?_q=bitcoin
Citera
2024-12-01, 19:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Marknaden har lärt sig att "build that wall" och "lock her up" bara var skitsnack. Så priserna ligger någonstans närmare scenario #1 än halvvägs till scenario #2 om du frågar mig. Skulle det komma en nyhet som ändrar på detta så kommer priserna explodera för minsta sak.

Frågar du mig så skulle scenario #2 skulle betyda att en Bitcoin drar förbi $500k ganska snart och scenario #3 skulle betyda >$10M per Bitcoin.
Så får man diskutera i smågrupper vilken Game Theory man bör ha, dvs hur man nu bör placera sig i förhållande till sannolikheten för de olika utfallen.

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Trump har av allt att döma inte en så god förståelse av bitcoin. Det är möjligt att han kommer att vara för att skapa en bitcoinreserv och samtidigt bekämpa alla alternativ till dollarn i världshandeln, utan några djupare reflektioner om eventuella motsägelser i detta. Och om man ser bitcoin som "bara" guld 2.0 så är det väl inga konstigheter att göra så.

Jag är tämligen positiv. Trump har omgett sig med BTC-positiva personer och pratat öppet om att implementera en bitcoin-reserv. Flera amerikanska stater har redan börjat implementera en BTC-strategi. Och även det här är mycket positivt:

https://x.com/Booerhaves/status/1862528521261940779

Marknaden tror inte riktigt på Trump, Trump är trots allt politiker, men när marknaden förstår att Trump menar allvar (förutsatt att han menar allvar) så håller jag med om att vi kommer att rusa till 500K på kort tid.

Det pratas också om att andra nationalstater kommer att vilja hinna före USA, och att dessa redan köpt in sig. Iofs en tidsfråga, men om det stämmer så har vi redan aktiverat så kallad game theory, och sedan ska inte de största bolagen glömmas, ev med start Microsoft (vars styrelse Saylor bjudits in att föreläsa för någon gång denna månad).

När allt detta startar så är det över med cykler, då är det bara uppåt som gäller och detta mina herrar det kan börja närsomhelst, så HODL är den absolut bästa strategin fr o m nu.
Citera
2024-12-01, 19:35
Medlem
Citat:
Jag är tämligen positiv. Trump har omgett sig med BTC-positiva personer och pratat öppet om att implementera en bitcoin-reserv. Flera amerikanska stater har redan börjat implementera en BTC-strategi. Och även det här är mycket positivt:

https://x.com/Booerhaves/status/1862528521261940779

Marknaden tror inte riktigt på Trump, Trump är trots allt politiker, men när marknaden förstår att Trump menar allvar (förutsatt att han menar allvar) så håller jag med om att vi kommer att rusa till 500K på kort tid.

Det pratas också om att andra nationalstater kommer att vilja hinna före USA, och att dessa redan köpt in sig. Iofs en tidsfråga, men om det stämmer så har vi redan aktiverat så kallad game theory, och sedan ska inte de största bolagen glömmas, ev med start Microsoft (vars styrelse Saylor bjudits in att föreläsa för någon gång denna månad).

När allt detta startar så är det över med cykler, då är det bara uppåt som gäller och detta mina herrar det kan börja närsomhelst, så HODL är den absolut bästa strategin fr o m nu.

"Problemet" jag har är nog att det känns lite för bra för att vara sant att USA börjar ackumulera en reserv redan 2025. En hel del tyder dock på att det kan bli verklighet, som du skriver, och i så fall kommer priset att gå mycket högre.
Citera
2024-12-01, 21:50
Medlem
Leastons avatar
Citat:
…ev med start Microsoft (vars styrelse Saylor bjudits in att föreläsa för någon gång denna månad).
På tal om det: https://x.com/saylor/status/1863323760511627565?s=61
Citera
2024-12-01, 21:54
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
På tal om det: https://x.com/saylor/status/1863323760511627565?s=61
Varför är han så mån om att alla möjliga ska köpa bitcoin och trissa upp priset om han själv vill köpa så mycket som möjligt? Du hör ju själv hur det låter. Gubben är en bluff rakt igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in