2023-01-17, 10:26
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Miljön från boken är väl förmodligen från Hotagen i Jämtland där Kerstin Ekman bodde men om det filmades där vet jag inte. Jag får en känsla av Härjedalen i tv-serien men kan inte riktigt placera miljön.

Arjeplog är inspelningsplatsen.
Citera
2023-01-17, 11:18
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jösses, man kan ju tro det är ett examensarbete i nån medioker filmskola. Urkasst regisserat. Skådespelarna är alldeles stela i kroppsspråket och döda inombords, som zombis, bortsett från finskan då. Hon vet åtminstone hur man super och röker och tar tillvara på tillfällena. Och kameramannen. Tror jag såg en kameraåkning och inte en enda drönarsekvens. Kan ha missat förstås. Finns ingen närhet eller känsla alls. Vem som helst kan ställa upp en kamera på det där viset. Och dialogen. Knapphändig och totalt ointressant. Kunde lika gärna gjort en stumfilm av det. Fyrkantiga karaktärer.

Här har alltså ett gäng personer haft en fantastisk roman att göra nånting bra av och så misslyckas dom så kapitalt. Sorgligt. Jag får gotta mig i dom nostalgiska elementen i serien.

De allvarligaste brottet är att NÄRHET saknas totalt. Det är bara finlandssvenskan som är en karaktär vi lär känna. Resten är avstånd, avstånd, avstånd.
Citera
2023-01-17, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klimare
Det går att se 3 och 4 redan nu.
MEN endast genom att på en Android googla: händelser vid vatten avsnitt

Fungerar inte på datorn av någon anledning.
Nej går inte att spela upp efter avsnitt 2..
Citera
2023-01-17, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Håller med. Folk utanför Stockholm skildras ofta som efterblivna lantisar. Är svenskarna så töntiga?
Typiskt svensk landsbygdsfilm brukar handla om en ort på landet där det bor ett gäng töntar. Och så kommer en från Stockholm och tar kommandot och ordnar allt. Ex Änglagård, Masdjävlar, Jägarna. Och kanske denna.
Varför måste det alltid vara med en stockholmare? Och varför måste alla andra vara töntar?
Propaganda. Symboliken är solklar.
Den allvetande överlägsne och upplyste stadsbon (makteliten, globalisterna) ska lära de dumma landsortsborna (svenskarna) hur landet egentligen ska fungera. Svenskens sätt att leva ska ifrågasättas och förlöjligas och givetvis ges upp till förmån för den nya kulturen och det nya styret, till allas "glädje".
Citera
2023-01-17, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konika
Nej går inte att spela upp efter avsnitt 2..

Det funkar, Chrome och googla, öppna i svt-appen.
https://www.google.com/search?q=h%C3...=UTF-8#vuanr=4

07.21 avsnitt 3 så lär sig Annie mjölka en getjävel.

Man måste alltså googla sig till avsnittet och öppna i svt-appen, det går inte att bläddra efter avsnittet direkt i appen.
Senast redigerad av Klimare 2023-01-17 kl. 17:31.
Citera
2023-01-17, 18:06
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Det där säger ingenting. Kassgård och August i en produktion baserad på en bok av Kerstin Ekman, då blir det automatiskt fina recensioner från de flesta.
Det säger väl att de med bättre koll än dig och som har det som arbete tycker det är bra. Som ändå utbildad inom området och som spenderat väldigt mkt tid på att konsumera film och serier kan ju säga att du har helt fel när det kommer till att detta skulle vara bland det sämre som gjorts.

Men nämn tre saker som är riktigt jävla undermåliga. Tre exempel.
Citera
2023-01-17, 18:20
Medlem
pannkakaegotts avatar
Kollat på 2 avsnitt, gillade serien, kommer definitivt att fortsätta titta.
Citera
2023-01-17, 18:34
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Det säger väl att de med bättre koll än dig och som har det som arbete tycker det är bra. Som ändå utbildad inom området och som spenderat väldigt mkt tid på att konsumera film och serier kan ju säga att du har helt fel när det kommer till att detta skulle vara bland det sämre som gjorts.

Men nämn tre saker som är riktigt jävla undermåliga. Tre exempel.

När sa jag att det var bland det sämre som gjorts? Min invändning var om hur trist och stereotypt norrlänningar porträtteras. Du måste blanda ihop mig med någon annan.
Senast redigerad av Kid-Stardust 2023-01-17 kl. 18:40.
Citera
2023-01-17, 18:41
Bannlyst
Dom 2 första avsnitten var bra, dessutom skönt att se svensk serier utan blattar.
Citera
2023-01-17, 20:26
Medlem
Alltså, detta knullande hela tiden blir bara tröttsamt.

Var det likadant i boken?
Citera
2023-01-17, 20:27
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
När sa jag att det var bland det sämre som gjorts? Min invändning var om hur trist och stereotypt norrlänningar porträtteras. Du måste blanda ihop mig med någon annan.
Det gjorde jag, my bad.
Kan ge dig att det kanske är en smula trist för norrlänningar porträtteras ju inte sällan stereotypt, kanske särskilt män.
Citera
2023-01-17, 21:04
Medlem
Tycker den är ganska bra nu efter två avsnitt.

Udda fråga: vilken är låten som dansbandet på campingen spelar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in