2023-01-16, 23:31
Medlem
johans morsa är mördaren? avundajuk på friheterna hippies hade. Dödar Annie för att Mia ska släppa hennes son. case closed eller?
Citera
2023-01-17, 00:09
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Blir så jävla trött på alla stereotyper av norrlänningar. Tystlåtna, kärva, näst intill otrevliga fylltrattar som mekar med gamla bilar, super och sover ruset av sig i nåt skjul allt medan deras sammanbitna kärringar står vid spisen och tiger. Både gubbar och kärringar ser dessutom ner på folk som kommer söderifrån. Utbölingar som inte är från "byn" ska alltid behandlas extra fåordig och ogästvänligt. Nä, fyfan, tråkig norrlandsskildring i det gamla vanliga stilgreppet.
Ja, tyvärr fick jag känslan av att till Norrland vill jag aldrig åka. Griniga, sura tanter med papiljotter mitt på dan, illaluktande bussresenärer, supande vidriga flinande mobbare, grovt våld mot en "tattare", sexsliskig gubbe...
Var det verkligen meningen att åskådaren skulle få den här känslan?
Citera
2023-01-17, 00:11
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leroy43
Vilket skit.
Inavlade byfånar med manus och skådespeleri på Åsa-Nisse nivå!

Men lugna dig.
Citera
2023-01-17, 00:14
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Kan bara hålla med.Skådespelarna framsäger sina repliker i stil med "nu säääger jaag min replik".
Ljudet är uselt som om den verkligen var från 70-talet. Lååååångsam handling.

Nä fy fan

Fritt fram för dig att slå på din favvo-film Fast & Furious 6 under tiden.
Citera
2023-01-17, 00:29
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Ge mig tre exempel på synergier mellan Populärmusik från Vittula och serien? Att den utspelar sig i norra Sverige och på 70-talet är inte exempel.

Otroligt snygg och välspelad serie. Rejält spännande också. Bra dramaturgiskt grepp med att vänta 1,5 episod med att visa hippiebyn. Kongenialt med ”detta har hänt”-sekvenserna som inledde episod två. Jag är helt övertygad efter 15 år på Flashback att om serien varit från USA hade kritiken inte varit lika stor. Vet inte riktigt varför man alltid ska vara särskilt kritisk till svenska serier. Det här är klass - rakt igenom.

Jag gillar bra svenska serier & filmer.
Det här är en riktig skitserie.
Du kan vara hur övertygad du vill men du är väldigt ensam i att tycka det.
Förmodligen en av de sämre Svt någonsin visat i modern tid.
Citera
2023-01-17, 00:31
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hatar röriga berättelser och oklar storytelling. Vem blir glad av det?

Det sägs att serien utspelar sig i Norrland. Nu har inte jag läst boken, men handlar den inte mer specifikt om Jämtland?

Såg någon minut av serien igår och då såg jag en mobil skogshuggarvagn/rastkoja (?). Osäker på om dessa ens fanns 1973 och framför allt inte med en flagnad, påmålad varningstriangel?

Ja, man kan nog syna den här serien inom många detaljerade delar i slutändan.
Ingen kommer komma ihåg den i alla fall. Synd att en sån som Lassgård ska behöva skämma ut sig på det här viset.
Citera
2023-01-17, 03:11
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Varför måste det alltid vara med en stockholmare? Och varför måste alla andra vara töntar?

Svenska lantisar utanför storstaden är ju för fan bondläppar utan hjärnceller… självklart ska de avbildas som de är
Citera
2023-01-17, 07:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Jag gillar bra svenska serier & filmer.
Det här är en riktig skitserie.
Du kan vara hur övertygad du vill men du är väldigt ensam i att tycka det.
Förmodligen en av de sämre Svt någonsin visat i modern tid.

Ja, du är ensam

https://kritiker.se/serier/handelser-vid-vatten/
Citera
2023-01-17, 07:53
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Ja, du är ensam

https://kritiker.se/serier/handelser-vid-vatten/

Det där säger ingenting. Kassgård och August i en produktion baserad på en bok av Kerstin Ekman, då blir det automatiskt fina recensioner från de flesta.
Citera
2023-01-17, 09:46
Medlem
Det är norrlandsjävlar här i tråden och beklagar sig över hur som skildras. Satans förbannat. Jag har vistats i Norrland och upplevt hur ni jävlar lever och uppför er. Det är snällt hur ni framställs. Verkligheten är värre. Laglöst land skulle jag säga.
Citera
2023-01-17, 09:55
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Miljön från boken är väl förmodligen från Hotagen i Jämtland där Kerstin Ekman bodde men om det filmades där vet jag inte. Jag får en känsla av Härjedalen i tv-serien men kan inte riktigt placera miljön.
Citera
2023-01-17, 10:18
Medlem
Det går att se 3 och 4 redan nu.
MEN endast genom att på en Android googla: händelser vid vatten avsnitt

Fungerar inte på datorn av någon anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in