Citat:
Ursprungligen postat av
Pippipipparpippin
Jag har i regel bara goda erfarenheter. Men ingen regel utan undantag. Normalfallet är att kollega glömt plånbok om det ska jobblunchas. Har jag råd lånar jag ut. Har alltid fått pengarna tillbaks eller som oftast att kollegan helt enkelt betalar för nästa jobblunchen.
Frugan har dock en gammal bekant som hon har svårt att säga nej till. Frugan vet att hon aldrig kommer få tillbaks pengarna men tycker så synd om den bekanta att hon oftast lånar ut en femhundring.
En gång ledde detta till lite gnabb då frugan hade dåligt samvete och ville låna ut, men vi var mitt uppe i vårt bosparande. Då lyckades utlåningen brytas efter att vi resonerat lång om länge kring att min fru faktiskt inte där och då hade råd att aggera bidragsgivare till en gammal bekant från tonåren hon intr umgås med. Gud vet hur mycket den människa är skyldig min fru genom åren. Inte en spänn har hon fått tillbaks.
Men, där är min fru en större människa än jag. Hon ser det som att hon lyckats dämpa smärtan/hungern/ångesten/whatever åt en mindre lycklig människa i någon timma eller två med sina "lån" och det tycker jag är en fin inställning. Även om jag gärna sett att hennes bekant skaffade sig ett arbete och betalade tillbaka pengarna.
Finns ett ställe jag hänger på regelbundet. Inte väldigt mycket men regelbundet de senaste 6-7 åren. Har lärt känna stammisarna där och det är ett ordnat gäng som träffas för att sätta ihop system på Stryktips eller V75. En lite halvskum typ som också brukade hänga där och kände stammisarna men inte direkt satt med dom skämtade de om. Lite mobbande tyckte jag i början. Så kom polisen in till stället en dag och plockade upp honom, sen fick han sitta inne två år för vad jag fick veta var ekobrott.
Nu i efterhand har stammisarna berättat hur han hela tiden lånade pengar och här snackar vi tusentals kronor åt gången. Runt 200,000kr totalt över flera år. Stammisarna berättade hur han hela tiden försäkrade att "pengarna kommer", jag behöver bara lite mer tid. Men på stället kunde han sitta från det öppnade till sen eftermiddag och häva i sig paket (stor stark + jäger) samtidigt som han var skyldig pengar. Mitt framför ögonen på dom. En meter från där de satt vid hörnbordet rakt bredvid baren.
En av stammisarna var han skyldig 50,000kr och det där fattar jag inte alls. De kände honom sådär, hånade honom, skrattade bakom ryggen på honom men lånade ut stora summor till honom så jag fattar inte vem de skrattade åt när de borde blängt i en spegel och skrattat åt sig själva.
Nu är den där fifflaren allvarligt sjuk och dyker sällan upp. Har bytt ställe när han väl går ut. Sist jag såg honom stapplade han fram med rollator. De pengarna är borta för länge sen.