2023-01-10, 17:55
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Det har hänt några gånger under min livstid att personer bett att få låna pengar. I de flesta fall har det rört sig om några hundralappar, enstaka gång ett par tusen.

De som lånat 1-2 tusen spänn har varit väldigt nära vänner eller släkt som frågat enstaka gång och det har alltid löst sig.
De som lånat 100-500kr har varit blandat. 3-4 gånger har jag blivit blåst och aldrig fått tillbaka pengarna. Typiskt nog har det rört sig om 500kr varje gång jag blivit blåst. Straffet har givetvis inte uteblivit. De har aldrig fått låna ett öre till och de har aldrig blivit bjudna på en enda öl till.

En del som frågat har jag helt enkelt inte lånat till. Men jag har alltid haft en aning svårt att säga nej rakt av. Har kört med "jag har inga pengar på mig", eller annat mildare ljug. När det enda jag hade behövt säga på frågan var ett rakt "nej".
Helt skadat egentligen att det skall ta emot säga nej. Det är ju fan mina pengar och vill jag inte så vill jag inte. Börjar dock bli bättre på "nej"

Tidigare har det hänt jag sagt "har inga pengar på mig", så sitter man på pub betalar cash så dyker denna löjd upp i samma pub precis när man betalar med cash.
Nu med den här skiten swish kan man inte ens köra den. Har man inga pengar kommer uppföljaren "men du kan swisha", så nu har jag kört dubbelt jävla nekande. Först "jag har inga pengar på mig", sen "jag har inte swish". Därav att det börjar bli enklare säga rakt "nej".

Senaste tiden har folk jag endast känner via social media börjat höra av sig om jag kan låna *. En snubbe som jag träffat en enda gång, han hörde av sig strax innan Jul och undrade om jag kunde låna honom 500kr. Vi har en gemensam fotbollsklubb vi följer och hängt på samma sida flera år så det var väl därför han tyckte det var en naturlig idé att fråga just mig.

Är det ett fenomen ni upplevt, att personer ni egentligen endast känner via social media vill låna pengar?

Och hur bemöter ni folk ni inte alls vill låna till? Bara en stint blick med ett "nej", eller krumbuktar ni onödigt er ur det?

* var det inte någon här som bara för några dagar sen gick ut fråga om man kunde låna personen 1500kr?

"Jag har inga själv tyvärr, ganska knapert"

Funkar alltid.
Citera
2023-01-10, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Men vad är detta för sorgliga sammanhang och varför hänger du där? Även om jag inte hade någon familj så skulle jag leta efter bättre mening i mitt liv än speltorskeri och sådana vänner.

Jag hänger där för jag kör en regelbunden sak där en gång i veckan. Stället i sig är det inget fel på alls. Ligger centralt i stan.
Citera
2023-01-10, 18:01
Medlem
Pekka-s avatar
Har enbart lånat ut pengar till en närakompis, som bevisa att han inte var så nära som jag trodde. Lånade ut 3000kr som jag inte sett röken av på 2 år, han lurade alla oss "kompisar", familj och bekanta.

Han behövde paniklåna pengar för att lösa av en drogskuld och lovade att han inte lånat pengar av någon annan osv osv osv, alla rövarhistorier en pundare kan dra av. Visade sig att jag blev av med en billig vän, trodde aldrig han skulle blåsa mig då vi varit extremt nära i över 10år.
Citera
2023-01-10, 18:12
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skynetsnemesis
Ofta du lånat ut tjejer och katter och dom kommer tillbaka trasiga? Vad har du för bekanta egentligen?😅
Folk vill låna även kläder och frågar om att låna precis allt jag är inte förvånad men alla får ett bestämt neeeej så fort jag hör låna.

Folk är fan inte kloka
Citera
2023-01-10, 18:14
Medlem
Brukar ha ett standardsvar.

Du kan få 500 att köpa mat för på måndag.

Där så åker 97% av alla som behöver låna.

Även har jag bett folk skicka över en bild på fakturan så jag kan betala den själv.
Därav fler som försvinner.
Citera
2023-01-10, 18:21
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scapula
Personer som vill låna en hundring har troligtvis ingen skam i kroppen och skulle inte dra sig för att inte betala tillbaka. Hade jag behövt låna ett par hundralappar av någon skulle jag skämts ögonen ur mig och antingen avstått köpet eller fixat ett kreditkort istället.

Håller med. Hade skjutit skallen av mig istället.

Har aldrig fått frågan om att låna ut till någon och kommer aldrig att göra det.
Citera
2023-01-10, 18:22
Medlem
Jag skulle aldrig komma på tanken att fråga någon om att låna pengar. Inte ens mina föräldrar.

Visste inte att så många är så otroligt oblyga och frågar kompisar om pengar.
Citera
2023-01-10, 18:23
Medlem
BigFatCones avatar
"Nej, det går tyvärr inte.".
"Varför? För att jag har väl egna utgifter eller?".
Citera
2023-01-10, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Brukar ha ett standardsvar.

Du kan få 500 att köpa mat för på måndag.

Där så åker 97% av alla som behöver låna.

Även har jag bett folk skicka över en bild på fakturan så jag kan betala den själv.
Därav fler som försvinner.
Den är riktigt bra. Man är säker att det går till rätt saker. Alla andra kan omgående dra åt helvete.
Citera
2023-01-10, 18:26
Medlem
Jag tror inte jag känner någon som ens skulle kunna få tanken att fråga mig om pengar. Känns extremt osannolikt.

Svaret om det inte vore en extremt nära person som hamnat i knipa vore helt enkelt:
Nej.
Citera
2023-01-10, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Folk vill låna även kläder och frågar om att låna precis allt jag är inte förvånad men alla får ett bestämt neeeej så fort jag hör låna.

Folk är fan inte kloka
Instämmer helt.

En gammal granne där det fanns loftgång upplevdes lite udda, hon lufsade förbi köksfönstret och såg allmänt trött ut hela tiden. Klagade på musik som inte spelades och skrämde skiten ur småtjejerna längst bort genom att fråga när deras mamma var hemma (lätt obehaglig framtoning)

En söndag natt kl 01 nånting så ringde det hysteriskt på dörren, jag förstod redan vem det kunde vara, tänkte att hon ger upp men efter 10 minuter ca brast det och jag slet upp dörren och frågade bryskt vad hon ville.

"Jag måste låna 200 kronor att köpa mat för annars dör jag"
Citera
2023-01-10, 18:34
Medlem
TorOchPederInkassos avatar
Känner igen mig i detta! Alltid varit för snäll på utlåningssidan.

Lånade ut 1894 kr till en bekant som jag jag vara träffat några gånger. Jag sa att han behöver möta upp mig och skriva på skuldebrev, han skrev på och jag swishade.

Han skulle betala en månad senare, betalning fick jag inte utan han blockade mig överallt och gjorde sig okontaktbar.

Skickade in ett betalningsföreläggande till KFM, några veckor senare ringer han och ber om att få fullbetala mot att jag återkallar ärendet. Skulden var då uppe i ca 2600 kr vilket han betalade.

Ett halvår eller så senare har han mage att fråga om ett nytt lån haha.

Men jag har inte lärt mig verkar det som, en kille har lånat småsummor och skulden är nu uppe i 4000 kr. Vi har kommit överens om en avbetalningsplan som jag hoppas att han följer. Han får inte en spänn till tills skulden är återbetald.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in