2023-01-10, 15:41
Medlem
carminaburanas avatar
Detär tyvärr lite tajt just nu.

De vet väl inget om din ekonomi.

En polare som @ldrig hör av sig, hördeav sig och ville låna en tusing till kola. Jag vet att han har bra ekonomi, tjänar väl 50 lakan i måanden. Men jag lånade ut, fick inget tack, och fick påminna honom om att betala tillbaka dem.
Citera
2023-01-10, 16:06
Avslutad
Beror helt på vem som frågar.

Har en kompis som bett om en femhundring 2-3 gånger och har alltid swishat direkt vid lön.

Har även en kompis som lånade 50k till en insats. Fick tillbaka pengarna när han hade sålt sin nuvarande.

Men till resten har jag i regel alltid sagt nej. Även till familj.
Citera
2023-01-10, 16:40
Medlem
Nu sker det inte särskilt ofta, men ber en polare om pengar så lånar jag alltid ut.
Vet att jag kan lite på mina vänner, så det är lugnt. Aldrig varit några problem.

När jag gejmade mycket och satt med massa folk i Disc och TS så var det ett jävla frågande om pengar från randoms. Svarade alltid kort och gott "nej".
Citera
2023-01-10, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Det har hänt några gånger under min livstid att personer bett att få låna pengar. I de flesta fall har det rört sig om några hundralappar, enstaka gång ett par tusen.

De som lånat 1-2 tusen spänn har varit väldigt nära vänner eller släkt som frågat enstaka gång och det har alltid löst sig.
De som lånat 100-500kr har varit blandat. 3-4 gånger har jag blivit blåst och aldrig fått tillbaka pengarna. Typiskt nog har det rört sig om 500kr varje gång jag blivit blåst. Straffet har givetvis inte uteblivit. De har aldrig fått låna ett öre till och de har aldrig blivit bjudna på en enda öl till.

En del som frågat har jag helt enkelt inte lånat till. Men jag har alltid haft en aning svårt att säga nej rakt av. Har kört med "jag har inga pengar på mig", eller annat mildare ljug. När det enda jag hade behövt säga på frågan var ett rakt "nej".
Helt skadat egentligen att det skall ta emot säga nej. Det är ju fan mina pengar och vill jag inte så vill jag inte. Börjar dock bli bättre på "nej"

Tidigare har det hänt jag sagt "har inga pengar på mig", så sitter man på pub betalar cash så dyker denna löjd upp i samma pub precis när man betalar med cash.
Nu med den här skiten swish kan man inte ens köra den. Har man inga pengar kommer uppföljaren "men du kan swisha", så nu har jag kört dubbelt jävla nekande. Först "jag har inga pengar på mig", sen "jag har inte swish". Därav att det börjar bli enklare säga rakt "nej".

Senaste tiden har folk jag endast känner via social media börjat höra av sig om jag kan låna *. En snubbe som jag träffat en enda gång, han hörde av sig strax innan Jul och undrade om jag kunde låna honom 500kr. Vi har en gemensam fotbollsklubb vi följer och hängt på samma sida flera år så det var väl därför han tyckte det var en naturlig idé att fråga just mig.

Är det ett fenomen ni upplevt, att personer ni egentligen endast känner via social media vill låna pengar?

Och hur bemöter ni folk ni inte alls vill låna till? Bara en stint blick med ett "nej", eller krumbuktar ni onödigt er ur det?

* var det inte någon här som bara för några dagar sen gick ut fråga om man kunde låna personen 1500kr?

Sluta umgås med en massa brookies, ungefär som att vara vän med sossar, vips så röstar du för ökad invandring och fler vindsnurror, klipp banden med dessa parasiter, kan man inte planera sin egen enkonomi i vuxen ålder ska man fan tvångsteriliseras.
Citera
2023-01-10, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Du måste se på vad som händer i rätt perspektiv. Det är enormt respektlöst när någon du inte har en nära relation till och som inte byggt upp din tillit ber om pengar. Och när någon du har en nära relation till behöver låna är det också en varningssignal. Självklart ska du inte ljuga om något. Du behöver inte krumbukta. Det är den som som anser sig ha rätt till dina pengar som behöver krumbukta när du ställer motfrågor. Det du behöver tänka på är att personen som vill ha pengar från dig inte respekterar dig. Varför skall du ens fundera över hur du ska svara vänligt?

Senaste gångerna har det varit personer jag är ytligt bekant med. Vi tillhör samma supporterförening och that's it. Där har jag bara sagt att jag behöver pengarna själv. Den ena vet jag dessutom han är speltorsk, vilket är så jävla 2006.
Det var lätt att säga nej i de två fallen för jag blev bara förbannad då frågan kom via Messenger.
Citera
2023-01-10, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Det är en viss personlighetstyp, som medvetet satt i system se till "få låna en femhunn'ring" av lättlurade, som de har någon bekantskap med. Gärna på krogen.

Numer även ringer lr SMS:ar ("...messar...") de och förväntar sig få degen pronto Swishmarängad. Att d syns i appen, spelar dem noll roll då den givmilde sällen sällan ens skriver att d är ett lån.

Dessa ondingar ser det som en sport att blåsa godtrogna och skrattar bak den dumme rikingens syltrygg.

Solution: Skippa umgås med dem, lr om du är teaterapa så kläng dem om halsen med din egen snyftare om att du måst' få låna en lusing av dem till din svältfödda familj, nu, på en gång. Inte ett öga torrt!

Det mest tillfredsställande med dessa typer är när de borrar sönder botten på sin egen patetiska skattkista. Har haft polare som lånat ut till den här sorten mongon. Det har givetvis spridit sig i bekantskapskretsen och sen när de verkligen, verkligen är i desperat behov av pengar så är det inte en jävel som vill ställa upp för de har i alla väderstreck sabbat allt vad relation heter.
Citera
2023-01-10, 16:51
Medlem
Rasputin420s avatar
Säg aldrig ja om du inte kan säga nej.
Citera
2023-01-10, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Du gör det? Du säger till dom att dra åt helvete? Vad gör du när grannen vill låna socker? Ber dom suga av sig själva?

Är grannen en snygg tjej kan munnen få jobba lite för en femhundring.
Citera
2023-01-10, 16:52
Medlem
Är väl lite olika.

Tyvärr, kan inte låna ut just nu brukar funka på ytligt bekanta och vänner.

Familj är svårare och man får oftast ge en anledning flera gånger.
Citera
2023-01-10, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Känns det läskigt kan du hinna före de som vill låna och be att få låna av dem i stället innan de frågar dig.

Ha. Det borde finnas ett begrepp för detta. Som det finns begrepp i hästhoppning eller schack men för pengar. "Omvänd Svartenbrandt" eller liknande.
Citera
2023-01-10, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Händer det ens att nykterister som inte snusar eller röker behöver låna 500 spänn? Den kategorin skulle i så fall mer sannolikt betala tillbaka än normalviggaren som lägger tusenlappar varje vecka på öl, cigg och snus!

Speltorskar. De där genierna som tror de kan slå spelsystemet.
Citera
2023-01-10, 17:05
Medlem
Lite närbesläktat till hela den här frågan. Om ni vann drömvinsten på Lotto eller den där Fredagsjackpott, skulle ni säga det till någon? Jag har några nära som genast skulle få en rejäl summa pengar men problemet hade varit hur man fått dom att hålla käft? Ge till en person hade nog inte varit problem, men ge till 6-8 personer då vet man att minst en inte hade kunnat knipa igen, det hade spridit sig och genast hade en hoper folk hört av sig om lån eller "investering i bombsäkert projekt".

Hade en polare som vann 9 miljoner på V86. Det tog fan knappt en vecka så började folk jaga honom om lån. Vi brukade träffas ibland och ta en bärs där han - efter han vunnit - ville bjuda hela tiden. Jag tog ett snack med honom och förklarade att jag gärna ville fortsätta som det varit tidigare där vi bjöd varandra på bärs som tidigare. Typ att vi tog varannan runda. Av princip ville jag inte sitta där bli bjuden hela tiden bara för att han vunnit pengar. Tyckte så jävla synd om honom efter några månader när varenda parasit och kackerlacka hörde av sig till honom om pengar eller i puben bara kunde med fråga. Hyfsat förutsägbart, det gick några år så deppade han ihop totalt och fick ett nervöst sammanbrott. Nu kan han knappt röra sig ute bland folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in