Citat:
Ursprungligen postat av
Lillamig72
Nej. Han har visst hållit på sedan kl 03..
En lugn och harmonisk morgon i Lutarp.
Tom skriker, gapar och härjar runt. Skrämmer man inte djuren när man håller på så? Elstängslet fungerar fortfarande inte. Så de har smitit ut i trädgården igen…
Är det verkligen så viktigt för Tom att komma iväg i tid till rättegången?
Där han kanske inte ens får komma in.
Han har ju orsakat stora problem tidigare i sina möten med förvaltningsrätten..
Så viktigt att han håller på och härjar som han gör med stutarna? 😳
https://m.facebook.com/story.php?sto...00084243150660
Jag blir på riktigt provocerad av hans beteende men man får påminna sig om att det är en sjuk man. Han startar ett "uppror" för att länsstyrelsen sägs göra taskiga bedömningar av djurhållningen. Samtidigt lämnar han djuren vind för våg, förutsätter att grannarna ska hålla ställningarna, kräver att systern som inte vill ha med honom eller djuren att göra att hon ska ta över när han säger det.
Han hade ingen aning i morse om de två ungdjuren hade tagit sig ut på nytt eller aldrig blivit infångade. Så unga djur räknar man väl ändå in för att se att alla är i trygghet efter en rymning - om man bryr sig om dom!? Insåg just att jag aldrig hört honom säga att djuren är viktigast. Det är ju böndernas psykiska hälsa han strider för, inte djuren. Djuren är uppenbarligen skit samma, råvara i hans budget bara.
En annan sak han poängterade imorse var hur han gjort allt, byggt allt, betalat för allt, "Kan jag inte bara få njuta av det här (gården)?". Jag förstår fortfarande inte hur han tror att allt ska bli bättre för att systern är ute ur bilden. Han kommer ju ha samma arbetsbörda och på riktigt vara ensamt ansvarig för att gården och ekonomin fungerar.
Det är lätt att sitta på sidan om och tycka. Om systern fortsätter trycka på för att bli utlöst här och nu så tror jag Tom får en fullskalig psykos eller skadar någon. Då lär gården behöva säljas mot Toms vilja och han kommer mena att det är hennes fel. Nöjer hon sig med Toms erbjudande om 10 tkr per månad tills han betalat de tre millarna så är det i alla fall inte "hennes fel" när Tom driver allt till ruinens brant. Han kommer givetvis ändå att skylla på henne, förmodligen även om han tillfrisknar från manin. Ju längre Tom lyckas driva gården, desto större blir arvet för systern och desto mer nöjd borde Tom bli. Tyvärr är nog sannolikheten stor att Tom driver verksamheten i konkurs ganska omgående och då blir det inte många korvören till arv. Tänker man att han kommer köra gården i botten oavsett avbetalningsplan så kan jag förstå att man hellre vill få tre miljoner och bli av med gården än säg 250 tkr och bli av med gården i alla fall. Då är hennes tanke om att arrendera ut gården en mycket sund lösning, både ha kakan och äta den, men det är nog över Toms döda kropp.
Nä, det finns nog tyvärr ingen vacker lösning på detta. Hur lång tid har man på sig med arvsskiftet? För bouppteckningen är väl redan klar?