2023-01-19, 16:05
Medlem
Lillamig72s avatar
Jag undrar lite ver Toms nu beviljade lneanskan p 300 000kr hos Ikanobanken.
Har han inte gjort sig skyldig till bedrgeri nr han uppgav att han har en inkomst p si och s mycket. Nr han inte ens lngre har har ngon anstllning med fast inkomst?
Ngon som vet?
Senast redigerad av Lillamig72 2023-01-19 kl. 16:14.
2023-01-19, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Har han inte gjort sig skyldig till urkundsfrfalskning och bedrgeri nr han uppgav att han har en inkomst p si och s mycket. Nr han inte ens lngre har har ngon anstllning med fast inkomst?
Ngon som vet?
Inte urkundsfrfalskning om han anskt i eget namn.
2023-01-19, 16:16
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etyehuro
Men jag tolkar det som att han r upprrd p klagaren ocks? Som ftt bonden flld i domstol.

Mrkligt nd, det r den typen av bilder aktivister publicerar nr de vill svrta ner nringen.

Citat:
Ursprungligen postat av adina
Han r upprrd som det lter ver att det bara blev villkorligt och dagsbter , vilket r det vanliga straffet fr djurplgeri som skett i denna typ av rende , fngelse brukar det som regel bara bli nr ngon med uppst plgat djur .

I klippet p YT menar han att han blev avstngd fr att han publicerade personuppgifter om det mlet och att frun kommenterat att dom inte uppskattar uppmrksamheten runt den vrsta tiden i deras liv. Tom menar d att han inte menar dom ngot ont utan att om dom slapp djurfrbud s ska alla andra ocks slippa djurfrbud. Han kan liksom inte stta sig in i att det kan finnas mer omstndigheter n antal dda/skadade djur.
2023-01-19, 16:17
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
T r avstngd 3 dygn p FB, han snder drfr p YT.

https://www.youtube.com/watch?v=aICLyl5lQPU

Han var live p swebbtv med sitt scoop. L och T r p vg till Hstmannen.

Underbart, p youtube kan man hja uppspelningshastigheten och det gr fortare att ta del av Toms budskap d. Facebooks uppspelare r vldigt arkaisk och inte intelligent p ngt stt.

Citat:
T r avstngd 3 dygn p FB, han snder drfr p YT.

https://www.youtube.com/watch?v=aICLyl5lQPU

Han var live p swebbtv med sitt scoop. L och T r p vg till Hstmannen.

De hr kommer p tal i trden hela tiden av folk som inte vet hur det fungerar med massa spekulationer.

Lt mig frklara.

Om man ej kommer verens i ett ddsbo, kan en av parterna anska till tingsrtten om en boutredningsman. Anskan kostar en 900 spnn ca.

D utser tingsrtten en boutredningsman som tar makten ver ddsboet. Denna advokat fr i uppgift att gra frdigt ddsboet och skrifta arvet. Detta gr ej att verklaga eller stoppa. Man kan frska men vldigt liten chans att lyckas utan den av tingsrtten utsedda advokaten tar ver.

Det r en advokat som fr ersttning fr sitt arbete frn ddsboets tillgngar. Om tckning fr advokatens arbete ej finns i ddsboet fr den som tog in boutredaren betala verskjutande belopp fr advokatens kostnader.

Advokatens kostnader lr landa p minst 70k. Detta frutstter att arvingarna brkar minimalt med varandra efter att advokaten tilltrtt.

Om de brkar och tjaffsar kan advokatens kostnader verskrida ddsboets tillgngar. Det r lite av ett lotteri vilken advokatbyr som fr detta. Det kan va en bra vinst eller s fr advokatbyrn g med frlust om slktingen som tog in advokaten inte har tillgngar.

S gr det till iaf i stora drag, vi behver inte diskutera detta nu, jag ville bara frklara fr alla hur det fungerar och gr till s slipper vi femtielva inlgg med spekulationer.

Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Dremot kanske lnet dras tillbaka om det lmnats p falska grunder?

Lngivaren utfr erforderliga kontroller, om dessa kontroller visar grnt ljus och lnet godknns.

Hur ska man bevisa att Tom ljugit p lneanskan. Han kanske tror han ska tjna en viss inkomst.

De kan ju inte beropa att han r psyksjuk fr avtal ingngna nr en person r psyksjuk kan upphvas nr personen blivit frisk. S d kan ju Tom hvda att han var psyksjuk nr han tog lnet.
Senast redigerad av MaarekStele 2023-01-19 kl. 16:23.
2023-01-19, 16:17
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Har han inte gjort sig skyldig till bedrgeri nr han uppgav att han har en inkomst p si och s mycket. Nr han inte ens lngre har har ngon anstllning med fast inkomst?
Ngon som vet?

Citat:
Ursprungligen postat av Etyehuro
Inte urkundsfrfalskning om han anskt i eget namn.

2023-01-19, 16:24
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
I klippet p YT menar han att han blev avstngd fr att han publicerade personuppgifter om det mlet och att frun kommenterat att dom inte uppskattar uppmrksamheten runt den vrsta tiden i deras liv. Tom menar d att han inte menar dom ngot ont utan att om dom slapp djurfrbud s ska alla andra ocks slippa djurfrbud. Han kan liksom inte stta sig in i att det kan finnas mer omstndigheter n antal dda/skadade djur.
Dessutom nr han visade upp dokument om det s var han s dum att han visade en sida dr namn, adress och personnummer syntes under hans sndning🙄
2023-01-19, 16:26
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ngon som vet?

S hr skriver banken:

https://ikanobank.se/lana-pengar/privatlan

Citat:
Fr att lna pengar hos oss krvs att du har en stadigvarande rsinkomst p minst 180 000*kr. Det omfattar inkomster som kommer in varje mnad frn exempelvis anstllning, pension eller frldrapenning (om man har en anstllning i grunden). Om du r sjukskriven eller arbetsls krvs i de flesta fall en medskande. Bidrag rknas inte som inkomst.

Ngon stadigvarande inkomst har han inte. Skrev han inte 400 kkr och egenfretagare? Kanske ngon skrev p som medskande...
2023-01-19, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Tom har sagt att han har bestmt att systern ska ta hand om djuren , systern har inte sagt att hon ska ta hand om ngra djur dessutom bor hon lngt drifrn och till skillnad frn lr hon och hennes man ha arbeten att skta .

Det hade vl Tom nr fadern dog ocks!?

Citat:
Skulle tro att systern har ryggen fri, med avseende p garansvaret, i och med att hon begrde frvaltning av ddsboet. Vad mer kan hon gra!

Kanske det blir boutredningsmannen som ker p djurfrbudet.
Ja n jag vet inte, dr av jag frgar.
2023-01-19, 16:35
Medlem
Citat:
Lnet lr vara beviljat utifrn hans tidigare deklarerade inkomst och efter sedvanlig kontroll gllande anmrkning osv
2023-01-19, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrplay

Ja , men han ansg att de skulle hlla grden i drift med djur medan systern ville avveckla djurhllning och arrendera ut jordbruket .
Tom sa i det lget att han skulle ta ansvar ver grden och att han och sambon hade s god ekonomi att det inte var ngot problem att skta grden sjlva . Om han hade tnkt att med hjlp av de egna lnerna leja folk nr de sjlva jobbade r lite oklart
2023-01-19, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrplay

Nr pappan avled s var det sommar och sommartid r det inte mycket djursktsel av djur kttproduktion som gr ute , rcker som regel att ngon regelbundet tittar till dom om det finns tillgng till vatten .
Finns mngder av stllen fr kttdjur gr p bete hela sommaren och har s lite kontakt med mnniskor att de blir nst intill frvildade , drfr r det inte att rekommenderat att kliva in i hagar med ungdjur
2023-01-19, 17:04
Medlem
mingtians avatar
r lnet utbetalt eller kan man kontakta banken fr att stta stopp fr det? Ser de 3 minuter med honom lr de dra ronen t sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in