2023-01-19, 16:05
Medlem
Lillamig72s avatar
Jag undrar lite över Toms nu beviljade låneansökan på 300 000kr hos Ikanobanken.
Har han inte gjort sig skyldig till bedrägeri när han uppgav att han har en inkomst på si och så mycket. När han inte ens längre har har någon anställning med fast inkomst?
Någon som vet?
Senast redigerad av Lillamig72 2023-01-19 kl. 16:14.
2023-01-19, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Jag undrar lite över Toms nu beviljade låneansökan på 300 000kr hos Ikanobanken.
Har han inte gjort sig skyldig till urkundsförfalskning och bedrägeri när han uppgav att han har en inkomst på si och så mycket. När han inte ens längre har har någon anställning med fast inkomst?
Någon som vet?
Inte urkundsförfalskning om han ansökt i eget namn.
2023-01-19, 16:16
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etyehuro
Men jag tolkar det som att han är upprörd på åklagaren också? Som fått bonden fälld i domstol.

Märkligt ändå, det är den typen av bilder aktivister publicerar när de vill svärta ner näringen.

Citat:
Ursprungligen postat av adina
Han är upprörd som det låter över att det bara blev villkorligt och dagsböter , vilket är det vanliga straffet för djurplågeri som skett i denna typ av ärende , fängelse brukar det som regel bara bli när någon med uppsåt plågat djur .

I klippet på YT menar han att han blev avstängd för att han publicerade personuppgifter om det målet och att frun kommenterat att dom inte uppskattar uppmärksamheten runt den värsta tiden i deras liv. Tom menar då att han inte menar dom något ont utan att om dom slapp djurförbud så ska alla andra också slippa djurförbud. Han kan liksom inte sätta sig in i att det kan finnas mer omständigheter än antal döda/skadade djur.
2023-01-19, 16:17
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
T är avstängd 3 dygn på FB, han sänder därför på YT.

https://www.youtube.com/watch?v=aICLyl5lQPU

Han var live på swebbtv med sitt scoop. L och T är på väg till Hästmannen.

Underbart, på youtube kan man höja uppspelningshastigheten och det går fortare att ta del av Toms budskap då. Facebooks uppspelare är väldigt arkaisk och inte intelligent på ngt sätt.

Citat:
T är avstängd 3 dygn på FB, han sänder därför på YT.

https://www.youtube.com/watch?v=aICLyl5lQPU

Han var live på swebbtv med sitt scoop. L och T är på väg till Hästmannen.

De här kommer på tal i tråden hela tiden av folk som inte vet hur det fungerar med massa spekulationer.

Låt mig förklara.

Om man ej kommer överens i ett dödsbo, kan en av parterna ansöka till tingsrätten om en boutredningsman. Ansökan kostar en 900 spänn ca.

Då utser tingsrätten en boutredningsman som tar makten över dödsboet. Denna advokat får i uppgift att göra färdigt dödsboet och skrifta arvet. Detta går ej att överklaga eller stoppa. Man kan föröska men väldigt liten chans att lyckas utan den av tingsrätten utsedda advokaten tar över.

Det är en advokat som får ersättning för sitt arbete från dödsboets tillgångar. Om täckning för advokatens arbete ej finns i dödsboet får den som tog in boutredaren betala överskjutande belopp för advokatens kostnader.

Advokatens kostnader lär landa på minst 70k. Detta förutsätter att arvingarna bråkar minimalt med varandra efter att advokaten tillträtt.

Om de bråkar och tjaffsar kan advokatens kostnader överskrida dödsboets tillgångar. Det är lite av ett lotteri vilken advokatbyrå som får detta. Det kan va en bra vinst eller så får advokatbyrån gå med förlust om släktingen som tog in advokaten inte har tillgångar.

Så går det till iaf i stora drag, vi behöver inte diskutera detta nu, jag ville bara förklara för alla hur det fungerar och går till så slipper vi femtielva inlägg med spekulationer.

Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Däremot kanske lånet dras tillbaka om det lämnats på falska grunder?

Långivaren utför erforderliga kontroller, om dessa kontroller visar gränt ljus och lånet godkänns.

Hur ska man bevisa att Tom ljugit på låneansökan. Han kanske tror han ska tjäna en viss inkomst.

De kan ju inte åberopa att han är psyksjuk för avtal ingångna när en person är psyksjuk kan upphävas när personen blivit frisk. Så då kan ju Tom hävda att han var psyksjuk när han tog lånet.
Senast redigerad av MaarekStele 2023-01-19 kl. 16:23.
2023-01-19, 16:17
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Har han inte gjort sig skyldig till bedrägeri när han uppgav att han har en inkomst på si och så mycket. När han inte ens längre har har någon anställning med fast inkomst?
Någon som vet?

Citat:
Ursprungligen postat av Etyehuro
Inte urkundsförfalskning om han ansökt i eget namn.

2023-01-19, 16:24
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
I klippet på YT menar han att han blev avstängd för att han publicerade personuppgifter om det målet och att frun kommenterat att dom inte uppskattar uppmärksamheten runt den värsta tiden i deras liv. Tom menar då att han inte menar dom något ont utan att om dom slapp djurförbud så ska alla andra också slippa djurförbud. Han kan liksom inte sätta sig in i att det kan finnas mer omständigheter än antal döda/skadade djur.
Dessutom när han visade upp dokument om det så var han så dum att han visade en sida där namn, adress och personnummer syntes under hans sändning…🙄
2023-01-19, 16:26
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Någon som vet?

Så här skriver banken:

https://ikanobank.se/lana-pengar/privatlan

Citat:
För att låna pengar hos oss krävs att du har en stadigvarande årsinkomst på minst 180 000*kr. Det omfattar inkomster som kommer in varje månad från exempelvis anställning, pension eller föräldrapenning (om man har en anställning i grunden). Om du är sjukskriven eller arbetslös krävs i de flesta fall en medsökande. Bidrag räknas inte som inkomst.

Någon stadigvarande inkomst har han inte. Skrev han inte 400 kkr och egenföretagare? Kanske någon skrev på som medsökande...
2023-01-19, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Tom har sagt att han har bestämt att systern ska ta hand om djuren , systern har inte sagt att hon ska ta hand om några djur dessutom bor hon långt därifrån och till skillnad från lär hon och hennes man ha arbeten att sköta .

Det hade väl Tom när fadern dog också!?

Citat:
Skulle tro att systern har ryggen fri, med avseende på ägaransvaret, i och med att hon begärde förvaltning av dödsboet. Vad mer kan hon göra!

Kanske det blir boutredningsmannen som åker på djurförbudet.
Ja nä jag vet inte, där av jag frågar.
2023-01-19, 16:35
Medlem
Citat:
Lånet lär vara beviljat utifrån hans tidigare deklarerade inkomst och efter sedvanlig kontroll gällande anmärkning osv
2023-01-19, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrplay

Ja , men han ansåg att de skulle hålla gården i drift med djur medan systern ville avveckla djurhållning och arrendera ut jordbruket .
Tom sa i det läget att han skulle ta ansvar över gården och att han och sambon hade så god ekonomi att det inte var något problem att sköta gården själva . Om han hade tänkt att med hjälp av de egna lönerna leja folk när de själva jobbade är lite oklart
2023-01-19, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrplay

När pappan avled så var det sommar och sommartid är det inte mycket djurskötsel av djur köttproduktion som går ute , räcker som regel att någon regelbundet tittar till dom om det finns tillgång till vatten .
Finns mängder av ställen för köttdjur går på bete hela sommaren och har så lite kontakt med människor att de blir näst intill förvildade , därför är det inte att rekommenderat att kliva in i hagar med ungdjur
2023-01-19, 17:04
Medlem
mingtians avatar
Är lånet utbetalt eller kan man kontakta banken för att sätta stopp för det? Ser de 3 minuter med honom lär de dra öronen åt sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in