Flashback bygger pepparkakshus!
2024-03-07, 12:09
Medlem
Fortfarande intressant att ingen hängt upp sig på pappans profil. Han är forskare i gränslandet mellan feminism och ekonomi. Lite kapten klänningvarning. Forskare från Mittuniversitet. Undra vad hans handledare och medförfattare tänker kring detta? Jobbade med många år kring feminism med honom. Måste ju finnas en del tankar när de skrivit så mycket tillsammans om feminism och sen blir han en kallblodig mördare.
Citera
2024-03-07, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men varför i hela fridens namn köper du hennes "story"?

Du försöker ju inte ens sätta dig in i pappans situation.

Man får intrycket av att du försöker manipulera tråden?

Har du lyssnat på rättegången överhuvudtaget??????
Pappan hade inga känslor alls för sitt barn.
Han sa aldrig sonens namn, han sa aldrig min son eller mitt barn, när han pratade om Tintin. Han sa bara barnet, helt kallt och känslolöst, som andra pratar om sak. Tintin var bara någon han ville ha mat över och mördade honom för att såra Tintins mamma.

Han är en vidrig psykopat som hatade Tintins mamma och kände sig kränkt när myndigheterna förstod hur illa det var pappans psyke
Citera
2024-03-07, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HockeyHulken
Fortfarande intressant att ingen hängt upp sig på pappans profil. Han är forskare i gränslandet mellan feminism och ekonomi. Lite kapten klänningvarning. Forskare från Mittuniversitet. Undra vad hans handledare och medförfattare tänker kring detta? Jobbade med många år kring feminism med honom. Måste ju finnas en del tankar när de skrivit så mycket tillsammans om feminism och sen blir han en kallblodig mördare.

Här är hans publikationslista i två tappningar:
https://scholar.google.com/citations?user=XFnR624AAAAJ&hl=en&oi=ao
https://uu.diva-portal.org/smash/person.jsf?pid=authority-person%3A69441&dswid=1362

Trots allt så verkar han ha varit produktiv - 2 eller 3 artiklar om året under 10 års tid - men det är nog inte helt ovanligt inom just det ämnesområdet och inom hans forskargrupp. Dom verkar samarbeta mycket för att få upp produktiviteten. Kvaliteten är okej eftersom han har flera artiklar i relativt ansedda journaler och inte bara konferensartiklar, och genom att hans publikationer har upp till 32 citeringar, vilket nog är lite över medlet för en doktor som sedan inte fortsatt att forska.

Ämnet är ekonomi. Du pratar om femininism. Ja, en av publikationerna plus en svensk översättning handlar om skillnader mellan manliga och kvinnliga banktjänstemäns/kreditgivares riskbedömning. Möjligen är det särartsfeminism, dvs nån form av högerfeminism, tänker jag. Den är utgiven av "International Journal of Gender and Entrepreneurship", men man behöver inte vara feminist för att få publicera där.
Senast redigerad av guru1966 2024-03-07 kl. 15:49.
Citera
2024-03-07, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Här är hans publikationslista i två tappningar:
https://scholar.google.com/citations?user=XFnR624AAAAJ&hl=en&oi=ao
https://uu.diva-portal.org/smash/person.jsf?pid=authority-person%3A69441&dswid=1362

Trots allt så verkar han ha varit produktiv - 2 eller 3 artiklar om året under 10 års tid - men det är nog inte helt ovanligt inom just det ämnesområdet och inom hans forskargrupp. Dom verkar samarbeta mycket för att få upp produktiviteten. Kvaliteten är okej eftersom han har flera artiklar i relativt ansedda journaler och inte bara konferensartiklar, och genom att hans publikationer har upp till 32 citeringar, vilket nog är lite över medlet för en doktor som sedan inte fortsatt att forska.

Ämnet är ekonomi. Du pratar om femininism. Ja, en av publikationerna plus en svensk översättning handlar om skillnader mellan manliga och kvinnliga banktjänstemäns/kreditgivares riskbedömning. Möjligen är det särartsfeminism, dvs nån form av högerfeminism, tänker jag. Den är utgiven av "International Journal of Gender and Entrepreneurship", men man behöver inte vara feminist för att få publicera där.

Tack. Läste lite i listan och skulle ändå lägga han i facket feminist.
Citera
2024-03-08, 11:56
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Vad vill du att de ska tycka? Att det är "trist" att pappor diskrimineras i vårdnadstvister och att vissa män sen drabbas av psykisk ohälsa efter en flera år lång vårdnadstvist?

I 9 fall av 10 när det döms till ensam vårdnad så får mamman den. Det här måste ju peka på en utbredd diskriminering av pappor i vårdnadstvister, det finns ingen annan förklaring. Så många usla pappor finns det inte.

Pappans tidigare forskning har väl inte heller något att göra med det aktuella fallet, tror du måste separera hans fd yrkesroll med dåvarande hans privatliv.

Pappan har väl dessutom erkänt till skillnad från GM i Vallentuna-fallet?
Citera
2024-03-08, 13:34
Medlem
Citat:
Vad vill du att de ska tycka? Att det är "trist" att pappor diskrimineras i vårdnadstvister och att vissa män sen drabbas av psykisk ohälsa efter en flera år lång vårdnadstvist?

Nej, du får såklart tycka vad du vill. Jag tycker att det finns en poäng att dessa män som åker runt och föreläser om feministiska värderingar och sedan utför extrema brott blir extra hemska. Därav tycker jag yrkesrollen är intressant. Har även läst lite av det han gjort och även vilka som refererar till honom. Har även förstått att en av hans handledare har ett svajigt rykte. Men nog om det.
Citera
2024-03-08, 13:43
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Nej, du får såklart tycka vad du vill. Jag tycker att det finns en poäng att dessa män som åker runt och föreläser om feministiska värderingar och sedan utför extrema brott blir extra hemska. Därav tycker jag yrkesrollen är intressant. Har även läst lite av det han gjort och även vilka som refererar till honom. Har även förstått att en av hans handledare har ett svajigt rykte. Men nog om det.

Du måste hålla med om att det är rätt märkligt att först föreläsa om "feministiska värderingar" för att sedan hamna i en lång bitter vårdnadstvist som pågår i åratal där det dessutom är satt i system att pappor ofta diskrimineras?

Pappan i det aktuella fallet verkar inte vara någon dumskalle direkt men mot socialtjänsten, familjerätten, mamman och domstolarna hade han ingen chans.

Observera att jag tar inte hans avskyvärda brott i försvar, däremot är det intressant att få veta vad som gjorde att han gradvis drabbades av utökad psykisk ohälsa?
Citera
2024-03-08, 13:46
Medlem
Citat:
Du måste hålla med om att det är rätt märkligt att först föreläsa om "feministiska värderingar" för att sedan hamna i en lång bitter vårdnadstvist som pågår i åratal där det dessutom är satt i system att pappor ofta diskrimineras?

Pappan i det aktuella fallet verkar inte vara någon dumskalle direkt men mot socialtjänsten, familjerätten, mamman och domstolarna hade han ingen chans.

Observera att jag tar inte hans avskyvärda brott i försvar, däremot är det intressant att få veta vad som gjorde att han gradvis drabbades av utökad psykisk ohälsa?

Absolut, sådana processer kan vara knäckande för alla. Men jag ber dig också tänka på alla dessa förstå-sig-påare som åker runt och föreläser innan de förstår hur alla lever sina liv. Men jag förstår vad du säger.
Citera
2024-03-08, 22:16
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Morsan i Carina Bergfeldt-soffan och gråter ikväll. Ja, hon verkar vara en sån satkärring som anklagar och misstänkliggör alla män, kanske också pga hennes arbete som färgat hennes syn. Luktar psyko lång väg om henne isf, och som går runt och "känner saker" hela tiden. "Jag känner så här, alltså är det så!"

Usch och fy!

Säger inte att farsan är bättre, troligen inte eftersom han mördat.
Är du vän med pappan?
Du skriver ju som du vore det, eller så är du fullständigt känslokall och barnlös. Troligen ingen relation med kvinnor heller
Vad är det som gör att du skriver att hon misstänkliggör alla män? Är du så dum så du inte fattar att hon har haft rätt hela tiden och nu är hennes son död
Fy fan för sånna som dig
Citera
2024-03-09, 06:16
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Är du vän med pappan?
Du skriver ju som du vore det, eller så är du fullständigt känslokall och barnlös. Troligen ingen relation med kvinnor heller
Vad är det som gör att du skriver att hon misstänkliggör alla män? Är du så dum så du inte fattar att hon har haft rätt hela tiden och nu är hennes son död
Fy fan för sånna som dig
Lilla gumman då, blev du så kränkt i ögat att jag hade åsikter om tanten?
Det jag menar är att varningsklockorna ringde när jag såg och hörde hennes ensidiga berättelse/svammel. Hon drog det egoistiska "tycka synd om"-kortet och ville visa sig heeelt oskyldig. Tror jag inte på. Såna som hon kan va extremt manipulerande och när hon inte kan manipulera mannen längre kommer anklagelserna som ett brev på posten, eftersom hennes "känslor" minsann säger si och så och "har rätt."

Mannen satt inte i soffan så kan naturligtvis inte säga ett dyft om honom, men googlade just och var tydligen iranier, vilket också är varningssignaler naturligtvis, för man vet ju att "hedersmord och blodshämnd" ligger dem varmt om hjärtat.
Senast redigerad av qaaq 2024-03-09 kl. 06:19.
Citera
2024-03-11, 13:37
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Lilla gumman då, blev du så kränkt i ögat att jag hade åsikter om tanten?
Det jag menar är att varningsklockorna ringde när jag såg och hörde hennes ensidiga berättelse/svammel. Hon drog det egoistiska "tycka synd om"-kortet och ville visa sig heeelt oskyldig. Tror jag inte på. Såna som hon kan va extremt manipulerande och när hon inte kan manipulera mannen längre kommer anklagelserna som ett brev på posten, eftersom hennes "känslor" minsann säger si och så och "har rätt.".

Ditt inlägg är riktat till en annan skribent men jag vill påpeka att vi ska komma ihåg att det fd paret bråkade om vårdnaden och umgänget i 7 långa år och ingen normal människa tror väl att skulden för detta långvariga bråk bara kan belastas pappan? För att driva en långvarig vårdnadstvist under så pass lång tid så krävs det ett stort engagemang från båda föräldrarna. Dvs, det hela brukar ofta sluta med en bitter maktkamp som pappan i det här fallet förlorade.

Vi ska också komma ihåg att pappan i det aktuella fallet var bevisligen inte farlig för barnet de första 8 åren innan tragedin i januari förra året. De hade tom gemensam vårdnad 2017-2021 men hade tydligen samarbetssvårigheter men deras problem att samarbeta kan nog knappast bara ha berott på pappan?

Teorin om att det kan finnas en koppling mellan pappans utökade psykisk ohälsa den sista tiden och den diskriminering många pappor möter i vårdnadstvister förtjänar dessutom att tas på allvar.

Citat:
Mannen satt inte i soffan så kan naturligtvis inte säga ett dyft om honom, men googlade just och var tydligen iranier, vilket också är varningssignaler naturligtvis, för man vet ju att "hedersmord och blodshämnd" ligger dem varmt om hjärtat.

Det här fallet handlar inte om något hedersmord eller liknande, ett långvarig bitter vårdnadstvist kan dock förändra människor till det sämre.
Citera
2024-03-11, 15:16
Citat:
Ditt inlägg är riktat till en annan skribent men jag vill påpeka att vi ska komma ihåg att det fd paret bråkade om vårdnaden och umgänget i 7 långa år och ingen normal människa tror väl att skulden för detta långvariga bråk bara kan belastas pappan? För att driva en långvarig vårdnadstvist under så pass lång tid så krävs det ett stort engagemang från båda föräldrarna. Dvs, det hela brukar ofta sluta med en bitter maktkamp som pappan i det här fallet förlorade.

Vi ska också komma ihåg att pappan i det aktuella fallet var bevisligen inte farlig för barnet de första 8 åren innan tragedin i januari förra året. De hade tom gemensam vårdnad 2017-2021 men hade tydligen samarbetssvårigheter men deras problem att samarbeta kan nog knappast bara ha berott på pappan?

Teorin om att det kan finnas en koppling mellan pappans utökade psykisk ohälsa den sista tiden och den diskriminering många pappor möter i vårdnadstvister förtjänar dessutom att tas på allvar.

Det här fallet handlar inte om något hedersmord eller liknande, ett långvarig bitter vårdnadstvist kan dock förändra människor till det sämre.
men om han var iranier/muslim, så kan man anta att det spelar in rätt mycket också. Att bli kränkt av en kvinna är svårt för alla män, men för "dessa" verkar det ofta var ännu värre, med tanke på kulturen de är uppfostrade i, men visst - det är ju mina fördomar, och jag är inte insatt för fem öre mer än det jag såg av kvinnan i tv. Hon gav mig "psykovibbar" slash "känslomonster"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in