2023-09-27, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Nej därför att lotto är inte uppskjuten konsumtion det är utebliven konsumtion. Om jag köper aktier så kan jag konsumera mer i framtiden, uppskjuten konsumtion. Om jag spelar på lotto kan jag konsumera mindre i framtiden, utebliven konsumtion. Dessa saker är inte ekvivalenta.

Det förutsätter ju att aktierna går upp i värde. Vad är det för skillnad på en högriskaktie som med största sannolikhet går år helvete...men kan bli ett klipp....och lotto?
Citera
2023-09-27, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Det förutsätter ju att aktierna går upp i värde. Vad är det för skillnad på en högriskaktie som med största sannolikhet går år helvete...men kan bli ett klipp....och lotto?
Det är nog ändå större chans till vinst med en högrisk aktie än det är på lotto procentuellt sätt. Men jag skulle nog hellre vilja se aktier som en investering som kan ge avkastning på kapital än ett sparande. Sparande är mer som ett sparkonto på banken där man kan få en ränta, alltså i min värld.
Citera
2023-09-27, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det är nog ändå större chans till vinst med en högrisk aktie än det är på lotto procentuellt sätt. Men jag skulle nog hellre vilja se aktier som en investering som kan ge avkastning på kapital än ett sparande. Sparande är mer som ett sparkonto på banken där man kan få en ränta, alltså i min värld.
Håller med. Kalla det för sparande är nog till för att få vanligt folk att skjuta in pengar på börsen.

Sen kan man jämföra med ett företag. Har de pengar kan de investera dom i nya maskiner eller vad det är. Kan vara lönsamt eller gå åt skogen. De kan också välja att istället spara till någonting längre fram, tex. köpa fastigheter när det börjar bli billigt. eller för att bygga upp likvida medel för en trygghet. Lägga allt man har på maskiner som visar sig vara värdelösa är ju värdelöst.Måste vara skillnad på vad som menas med investering och sparande. Investering är ju en risk på ett annat sätt. Sen, ska man ens kalla det en investering om man går bet och förlorar massa pengar. Är en misslyckad investering en investering? 😀

Nä, förbjud den falska marknadsföringen ”spara i aktier”
Senast redigerad av Pomfritttillkorven 2023-09-27 kl. 21:54.
Citera
2023-09-27, 22:08
Medlem
Citat:
Håller med. Kalla det för sparande är nog till för att få vanligt folk att skjuta in pengar på börsen.

Sen kan man jämföra med ett företag. Har de pengar kan de investera dom i nya maskiner eller vad det är. Kan vara lönsamt eller gå åt skogen. De kan också välja att istället spara till någonting längre fram, tex. köpa fastigheter när det börjar bli billigt. eller för att bygga upp likvida medel för en trygghet. Lägga allt man har på maskiner som visar sig vara värdelösa är ju värdelöst.Måste vara skillnad på vad som menas med investering och sparande. Investering är ju en risk på ett annat sätt. Sen, ska man ens kalla det en investering om man går bet och förlorar massa pengar. Är en misslyckad investering en investering? 😀

Nä, förbjud den falska marknadsföringen ”spara i aktier”
Man sparar inte i aktier utan man går in som delägare och investerar i ett företag.

Framförallt om man är långsiktig aktieägare så är man definitivt delägare i ett företag. Jag ser inte någon större skillnad mellan att äga aktier i HM eller att vara delägare "i syrrans klädbutik". Att vara delägare i en klädbutik ser jag inte som sparande utan som en investering oavsett om det går bra eller dåligt.

Är man däremot traidare så blir det snarare spel och dobbel.
Citera
2023-09-27, 23:41
Medlem
Citat:
Det är ju sparande det kallas. Aktiesparande, eller fondsparande.

Är det inte mer ett spel? Vad är det för slags sparande om pengarna typ försvinner egentligen? Sparande ska väl vara någonting som finns kvar? Om jag sparar min chipspåse till helgen räknar jag med att den finns kvar när helgen kommer.
Du menar att det borde finnas någon sparform som aldrig förlorade i värde? Annars skulle det inte få kallas för sparande?

I så fall finns det nog inget sparande alls. Allt är förgängligt.
Citera
2023-09-28, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Man sparar inte i aktier utan man går in som delägare och investerar i ett företag.

Framförallt om man är långsiktig aktieägare så är man definitivt delägare i ett företag. Jag ser inte någon större skillnad mellan att äga aktier i HM eller att vara delägare "i syrrans klädbutik". Att vara delägare i en klädbutik ser jag inte som sparande utan som en investering oavsett om det går bra eller dåligt.

Är man däremot traidare så blir det snarare spel och dobbel.
Precis. Men spara i aktier är det begrepp som används av alla banker etc. Är fan galet.
Citera
2023-09-28, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Du menar att det borde finnas någon sparform som aldrig förlorade i värde? Annars skulle det inte få kallas för sparande?

I så fall finns det nog inget sparande alls. Allt är förgängligt.

Stoppar du en femhundring under madrassen så är den förmodligen kvar ganska länge. Sen att den tappar i värde är en annan sak. Men kvar är den. 😊 Och den är värd mer än om du köpt en andel i ett företag som konkat tex. . Du kan dessutom spara flera femhundringar och sen investera dom i något. Du kan alltså spara eller investera.
Citera
2023-09-30, 08:00
Medlem
Citat:
Stoppar du en femhundring under madrassen så är den förmodligen kvar ganska länge. Sen att den tappar i värde är en annan sak. Men kvar är den. 😊 Och den är värd mer än om du köpt en andel i ett företag som konkat tex. . Du kan dessutom spara flera femhundringar och sen investera dom i något. Du kan alltså spara eller investera.
Den är kvar tills någon obehörig hittar den, kanske hemtjänsten eller den tjuvaktige släktingen eller grannen.

Den kanske brinner inne tillsammans med huset.

Eller så knaprar inflationen långsamt upp den.

Att ha pengar fysiskt tillgängligt är inte dumt, men bäst är nog att sprida riskerna (till vinst eller förlust) genom att investera i tex boende, sparande på bankbok och fonder.
Citera
2023-09-30, 10:05
Bannlyst
Nej, aktier är inte sparande.
Citera
2023-09-30, 14:35
Medlem
Citat:
Precis. Men spara i aktier är det begrepp som används av alla banker etc. Är fan galet.

Citat:
Ursprungligen postat av TriteRumor3
Nej, aktier är inte sparande.
Det är nog för att sälja in det till kunder i samband med kapital förvaltning eller fond"sparande".
Citera
2023-10-27, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det är nog för att sälja in det till kunder i samband med kapital förvaltning eller fond"sparande".

ja, känns i varje fall konstigt att förlora multum när man "spar"
Citera
2023-10-27, 15:50
Medlem
Citat:
ja, känns i varje fall konstigt att förlora multum när man "spar"
Haha! Ja exakt det blir ju väldigt märkligt och talar därför emot att kalla det för "sparande".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in