Citat:
Ursprungligen postat av
GravtPsykisktStord
Det som driver en aktie uppåt är inte en slump; det handlar om pengar som trycks in. Och pengar trycks in därför att man av olika orsaker förväntar sig en uppgång.
Håller alltså inte med dig om påståendet att aktier är lotteri / slumpspel.
Exakt. Men sen om aktien gör investerarna besviken eller inte beror på slump. Investerarna gör sin efterforskning och förväntar sig bra avkasnting i det långa loppet men det som avgör om investeringarna går bra eller inte är slump.
Det går inte att veta vilka aktier som kommer gå bra och vilka som kommer gå dåligt. Ingen kan göra detta, inte ens Warren Buffet som förlorat massor av pengar i IBM, Kraft Heinz och Berkshire Hathaway (gick i konkurs). När Buffet köper IBM och Apple så finns det inget sätt han kan veta att Apple ska bli världens största företag och IBM ska kosta honom massa pengar. Utfallet beror på saker som inte var kända när han gjorde investeringen alltså slump.
Det man kan göra är att köpa aktier som man tror ger en bra odds samt konstruera en portfölj som ger en bra riskspridning men det är i slutändan slumpelementet som avgör om det går bra eller inte. Det enda man gör med såna här åtgärder är att förbättra sina odds. Det är precis samma sak i hazardspel som poker. Jag kan satsa alla mina pengar med bättre kort mot en fisk och detta ger mig fördel i det långa loppet men det är slump som avgör vart pengarna hamnar just den handen.
Vad man alltid ska komma ihåg är att en akties pris beror på framtiden som är helt oförutsägbar och bäst modelleras som styrd av slumpen. Skickliga investerare kan ha statistisk fördel och om de har det kommer lagen om stora tal ge de en hyfsad avkastning i det långa loppet men ingen lever tillräckligt länge för att se "det långa loppet" utan vi skulle kunna leva i en period där obligationer slår aktier i 30 år och det finns inget vi kan göra åt detta. Det är helt slumpstyrt.