2023-01-03, 12:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorkenslillatass
Den här snacket om elakut, enbidrag och allt vad de pratas om är så löjeväckande att man baxnar.

Är man med i leken och äger fastighet(er) får man väl se till att ha så det ställt så att man klarar av leken, eller?
Typiskt svenskt att så fort det tar emot lite så ska mamma (staten) betala. Nä, man får stå för att man inte nyttjat de forna billiga tiderna till att göra fastigheterna energisnålare utan istället slängt pengar till svin a.k.a.byggt pool, överflödiga altandäck, proppat huslånen med båtar, husvagnar, bilar, resor.

Dags att stå sitt kast och leva som man lär!

På vilket sätt betalar staten för att energibolagen bestämt sig för att sälja elen dyrt till andra länder så det uppstår en bristsituation och skyhöga priser i Sverige?
Bara inse att elmarknaden om man ens kan kalla den för marknad är helt dysfunktionell. Den gagnar inte vare sig företagare, hushåll eller svenska folket i stort. Den gagnar bara de stora energidrakarna.
Citera
2023-01-03, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Man är verkligen spänd på räkningen som ska komma nu. Använde 1100kWh i december rörligt pris. Och då har jag ställt ner pannan till 17°, bytt ut alla lampor i huset till led. Eldat varje dag i braskaminen.

Stackars granne har direkt verkande el på värmen. Själv har jag luft/vatten från IVT

Om du vet din förbrukning så vet du ju även vad räkningen blir på, så vad är du spänd för?
Citera
2023-01-03, 12:32
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Man är verkligen spänd på räkningen som ska komma nu. Använde 1100kWh i december rörligt pris.

Loggade in på min elleverantörs hemsida för att titta på min decemberfaktura.
Den totala summan hamnade på 5,29 kr per KWh. (Rörligt elpris, elområde 4).
Citera
2023-01-03, 12:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqram
Jag tycker det är skevt att räkna på att en snittvilla förbrukar 20.000kwh per år, i och med att vi haft höga elpriser i över ett år så har väl folk skärpt till sig och gjort justeringar i sin vardag och investeringar i sitt boende?

Jag köpte hus i år och har minskat den estimerade förbrukningen med 7000kwh jämfört med tidigare ägare. Från 17.000kwh till 10.000kwh. Jag har 19-20 grader varmt inne och känner inte att jag tummar på min livskvalitet öht.

Skärpning tamejfan.

Redan innan elchocken tyckte nog många att elen var dyr. Värmepumpar och bergvärme har det ju investerats i under minst 20 års tid så inget nytt påfund. Själv har jag värmepumpslösning och förbrukar ändå 15-17 tusen kwh per år. Hade jag inte haft det hade förbrukningen snarare legat på 25 tusen kwh per år. Finns gränser hur många gånger man kan räkna på samma åtgärder. Det är inte "bara att energieffektivisera". Finns många hus i Sverige med mekanisk frånluftsvärmepump och vattenburen golvvärme som ändå förbrukar runt 20 tusen kwh per år. Säg en enplansvilla från 90/00-talet på cirka 170 kvm. Det är inget konstigt.

Att borra för bergvärme, dra nya radiatorer rör, ev tilläggsisolera ytterligare kan vara en affär på minst 1 miljon kronor. Det är inget man bara gör.
Citera
2023-01-03, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
10 000 kWh är hushållsel en för oss ungefär. (nästan) Är man 5 personer i hushållet så går det en del ström, om man inte ska handdiska, handtvätt, leva på fil och flingor samt läsa böcker i sken från stearinljus.

Vi lever väl för fan inte i Östeuropa?

Det du nämner är inte de stora energitjuvarna, värme och varmvatten är de stora posterna.

Bor man i hus ska man känna sitt hus, veta dess begränsningar och dess kvaliteter. Om 10.000kwh i hushållsel känns rimligt för dig så har du heller ingen rätt att klaga. Då vet du ju exakt vilka kostnader det kan innebära.
Citera
2023-01-03, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Jag kan helt ärligt inte förstå varför man ens överväger något slags stöd/bidrag för att elpriserna är höga. Har man inte råd att betala den el man nyttjar så är det väl inte svårare än att man får dra ner på all elförbrukning i sina hem, om det så krävs att man får grilla korv varenda kväll för att man inte har råd att bekosta den el man annars hade använt till en spis t.ex.
Inte fan hade det varit samma diskussion om folk inte hade haft råd att tanka sina bilar? Nej, då hade man snällt sagt ”då får du åka mindre bil om du inte har råd att tanka”.
Folk vägrar att överge sin överkonsumtion som dom bevisligen inte har råd med, för inte kan väl någon tänka sig att minska sin elkonsumtion för att dom inte har råd med sina räkningar, det ska väl staten ersätta?

Gissar att du inte äger ett hus du köpt för 5 år sen baserat på en väl genomförd kalkyl där kostnaden för elen nu 10-faldigats?

Vi bor i ett land där det blir kallt varje år. De senaste 40 åren har vi haft energipriser under 50öre/kwh och allas ekonomiska kalkyler är baserade på det.
Få har kunnat förutspå (om än att det va fullt möjligt) att elen skulle bli dyrare än lånekostnaderna.
Citera
2023-01-03, 13:18
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Jag kan helt ärligt inte förstå varför man ens överväger något slags stöd/bidrag för att elpriserna är höga. Har man inte råd att betala den el man nyttjar så är det väl inte svårare än att man får dra ner på all elförbrukning i sina hem, om det så krävs att man får grilla korv varenda kväll för att man inte har råd att bekosta den el man annars hade använt till en spis t.ex.
Inte fan hade det varit samma diskussion om folk inte hade haft råd att tanka sina bilar? Nej, då hade man snällt sagt ”då får du åka mindre bil om du inte har råd att tanka”.
Folk vägrar att överge sin överkonsumtion som dom bevisligen inte har råd med, för inte kan väl någon tänka sig att minska sin elkonsumtion för att dom inte har råd med sina räkningar, det ska väl staten ersätta?

Med det resonemanget så skulle ju lika gärna elpriset kunna sättas till 500 kr per KWh.
Lite som när räntan höjdes till 500 procent.

Vi lever i en fattig verklighet om folk ska tvingas ha kyligt i sina hus bara för att elräkningarna skenar utom kontroll.
Min ena syster sms:ade mig och sade att hon hade varit hemma hos vår 83 åriga far som låg under en filt i soffan med bara 14 grader inne i huset. Elementen hade han inte råd att dra på och ved hade han inte haft ork att bära in. För jävligt hur politikerna har ställt till det.

Konkurser för småföretag kommer att skena rejält och skatteinbetalningarna kommer att minska med rejäla summor pga politikernas nonchalans för sitt ansvar.
Citera
2023-01-03, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqram
Det du nämner är inte de stora energitjuvarna, värme och varmvatten är de stora posterna.

Bor man i hus ska man känna sitt hus, veta dess begränsningar och dess kvaliteter. Om 10.000kwh i hushållsel känns rimligt för dig så har du heller ingen rätt att klaga. Då vet du ju exakt vilka kostnader det kan innebära.

Hushållselen har inte med huset att göra, då värmen inte är med där, där av begreppet hushållsel. Det är matlagning, tvätt, disk, varmvatten, samt övrig förbrukning (tv, datorer, lampor mm)

Ja, fram tills för ett år sen var det rätt kännt (och ett tag till iom att jag har bundet) men varför har man ingen rätt på att klaga på en femdubbling av kostnaderna när man dessutom vet att produktionskostnaden är densamma och elbolagen gör astronomiska vinster?
Citera
2023-01-03, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Eller så kapar vi ledningarna till Tyskland. Då skulle priset på el rasa. Jag tror det skulle leda till lägre inflation, inte högre.

Jag vill inte skölja "massorna" med gratis pengar, men en villaägare som vanligen har kostnader på 4 tkr i månaden och nu får 15-20 tkr / mån bör ju få kompensation. Förutsatt att man haft kostnaderna. Det tror inte jag driver på inflationen.
Räcker det med att kapa kablarna till Tyskland? Vad anser du om övriga kablar? Till Finland, Norge, Danmark Polen och Baltikum.
Citera
2023-01-03, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Redan innan elchocken tyckte nog många att elen var dyr. Värmepumpar och bergvärme har det ju investerats i under minst 20 års tid så inget nytt påfund. Själv har jag värmepumpslösning och förbrukar ändå 15-17 tusen kwh per år. Hade jag inte haft det hade förbrukningen snarare legat på 25 tusen kwh per år. Finns gränser hur många gånger man kan räkna på samma åtgärder. Det är inte "bara att energieffektivisera". Finns många hus i Sverige med mekanisk frånluftsvärmepump och vattenburen golvvärme som ändå förbrukar runt 20 tusen kwh per år. Säg en enplansvilla från 90/00-talet på cirka 170 kvm. Det är inget konstigt.

Att borra för bergvärme, dra nya radiatorer rör, ev tilläggsisolera ytterligare kan vara en affär på minst 1 miljon kronor. Det är inget man bara gör.

Det här verkar många lägenhetsinnehavare med en förbrukning 2-300kwh/månad ha väldigt svårt att förstå.

Bergvärme är inte ens lämpligt överallt, och dra in vattenburet kostar multum. Har man inte de pengarna liggande har man räntekostnader på mer än vad man sparar i förbrukning, även med dagens priser.

Att då påstå att man borde gjort det tidigare när det skulle varit en ren förlustsaffär för att ev om elpriserna gick upp 1000% spara några kronor, det är helt befängt resonemang.
Citera
2023-01-03, 13:56
Medlem
Vi kan vara helt lugna. Lillkrister är i Frankrike och köper kärnkraftverk. Jag trodde at det var marknadens aktörer som gjorde investeringar på marknadsmässiga grunder. Så icke med de blåbruna. Med detta styre kommer vi närmre och närmre planekonomi. Vem trodde det på valdagen?
Citera
2023-01-03, 14:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Räcker det med att kapa kablarna till Tyskland? Vad anser du om övriga kablar? Till Finland, Norge, Danmark Polen och Baltikum.

Det är främst kablarna söderut som är problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in