Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Men rimligen borde väl siffran för vad snittvillan förbrukar ha gått ner under 2022? Dvs för de som vidtagit åtgärder. Ja, klart det kan ta flera år att göra större saker men t ex en luftvärmepump borde ju de flesta ha hunnit skaffa. Eller vidtagit vissa åtgärder i vardagen. Såg förresten alldeles nyss ett inslag på TV om en familj som tänkt till och sänkt sina elkostnader med 60 proc via diverse snabba åtgärder. Min huvudpoäng är väl att det är för lite sånt prat om att spara el och för mycket gnäll från de som inte orkat bry sig.
Kan man spara 60% med enklare åtgärder så har man inte tänkt till överhuvudtaget tidigare.
Men klart man kan dra ner en del, det har nog de flesta, men har man varit någorlunda vettig innan så finns inte så mycket att ta på utan att göra antigen stora investeringar i huset alternativt stora nedskärningar i levnadsstandard.
Kom ihåg att det är politiska beslut som orsakat de här höga priserna, inte några fördyringar i elproduktionen.
Sen är inte en luftvärmepump något underverk heller, dock klart bättre än direktel.
Jag har 2 st, en gammal och en ny jag satte in i höstas, så kör nästan bara dem och några element i rum som sitter långt ifrån, och hamnar ändå på en bit över 2000 kWh i december, och då duschas det väldigt lite i vår familj.
Har inte överdrivet varmt heller.