2023-01-03, 14:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Vi kan vara helt lugna. Lillkrister är i Frankrike och köper kärnkraftverk. Jag trodde at det var marknadens aktörer som gjorde investeringar på marknadsmässiga grunder. Så icke med de blåbruna. Med detta styre kommer vi närmre och närmre planekonomi. Vem trodde det på valdagen?

Marknadens aktörer? Du menar gröngölingarna i de politiskt tillsatta styrelserna i våra halvstatliga "bolag"?
Citera
2023-01-03, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Loggade in på min elleverantörs hemsida för att titta på min decemberfaktura.
Den totala summan hamnade på 5,29 kr per KWh. (Rörligt elpris, elområde 4).
Är el4 med

Är det inkl skatt och skit? Då. Räknar jag med 7000-8000 kr. Jobbarkompis hade 2300 kWh och har el via greenly rörligt. Hans eon räkning kom på 2350.kr för nätavgift osv.

Då får han runt 15000 kr totalt....
Citera
2023-01-03, 15:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Är el4 med

Är det inkl skatt och skit? Då. Räknar jag med 7000-8000 kr. Jobbarkompis hade 2300 kWh och har el via greenly rörligt. Hans eon räkning kom på 2350.kr för nätavgift osv.

Då får han runt 15000 kr totalt....

Som hittat. Man borde skicka notan vidare till sossarna och miljöpartiet. Då kan de dra det från deras partistöd.
Citera
2023-01-03, 15:50
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det här verkar många lägenhetsinnehavare med en förbrukning 2-300kwh/månad ha väldigt svårt att förstå.

Bergvärme är inte ens lämpligt överallt, och dra in vattenburet kostar multum. Har man inte de pengarna liggande har man räntekostnader på mer än vad man sparar i förbrukning, även med dagens priser.

Att då påstå att man borde gjort det tidigare när det skulle varit en ren förlustsaffär för att ev om elpriserna gick upp 1000% spara några kronor, det är helt befängt resonemang.

Exakt.
Visst har man förutsätt en del när MP fick igenom nedläggning av kärnreaktorer men absolut inte så att gemeneman springer och lägger flera 100k på att investera i nya värmesystem när man har ett fungerande.
Få hade nog räknat med elräkningar på 1000% höjningar.
Citera
2023-01-03, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Som hittat. Man borde skicka notan vidare till sossarna och miljöpartiet. Då kan de dra det från deras partistöd.

Var ju en på ring p1 som sa att hans pension är på 8500 kr och elräkningen hamnade på 10.000 kr. Känns kul att vara 80 år och få inkasso på sig.
Citera
2023-01-03, 17:06
Medlem
texashatts avatar
Är det någon som fått en rejäl jävla decemberrräkning ännu eller kommer det dröja några dagar ytterligare?
Citera
2023-01-03, 17:36
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad tror ni om det här?

https://www.di.se/nyheter/oppning-for-elakut-regeringen-kallar-till-extramote/

Kan det bli nytt elprisstöd på el?

Det man ska få i februari som ger 0,5 kr per kwh grundat på förra årets förbrukning är ju inte mycket att hänga i granen. En vanlig villa spås ju kunna kunna kosta 50 tkr för de tre vintermånaderna dec-feb, mot mer normala kanske 10 tkr för tre månader.

Många riskerar att få en chock när räkningarna trillar in.

Hur fan kan det bli en chock när man vetat om det i ett år?
Samma typ av chock folk får när det sprängs och skjuts dagligen när man under årtionden importerat våldsverkare från skräp länder?
Citera
2023-01-03, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Är det någon som fått en rejäl jävla decemberrräkning ännu eller kommer det dröja några dagar ytterligare?
En bekant hade fått elräkning på 5800 för 1200 kWh
Citera
2023-01-03, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Var ju en på ring p1 som sa att hans pension är på 8500 kr och elräkningen hamnade på 10.000 kr. Känns kul att vara 80 år och få inkasso på sig.

Jag lyssnade inte på det. Men kan inte en avbetalningsplan vara aktuellt om man kontaktar elbolaget? Gäller både honom, och mer generellt (för andra i samma/liknande situation).
Citera
2023-01-03, 19:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fushsia
Jag lyssnade inte på det. Men kan inte en avbetalningsplan vara aktuellt om man kontaktar elbolaget? Gäller både honom, och mer generellt (för andra i samma/liknande situation).

Problemet är ju att räkningarna för jan, feb och mars lär vara lika höga och man kan inte bara lägga allt på hög. Skulden försvinner inte utan byggs bara på.
Citera
2023-01-03, 19:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Hur fan kan det bli en chock när man vetat om det i ett år?
Samma typ av chock folk får när det sprängs och skjuts dagligen när man under årtionden importerat våldsverkare från skräp länder?

Därför att det i princip inte går att komma undan.
Citera
2023-01-03, 19:20
Avslutad
Fick räkning dec nu, under 500kr. Låt alla klara sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in