2026-06-16, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det handlar om att inte straffa folk som sköter sin ekonomi. Att uppmuntra sparande kan aldrig vara fel anser jag.

Så slipper folk vara "skuldsatta upp över öronen," även om det mest är en myt.

Så de där äldre som ägnat hela sitt liv att vara sparsamma och betalat av sitt hus som fick elräkningar på femtio papp under energikrisen och fick lämna det var slösamajor som inte kan sköta sin ekonomi enligt dig? Den här gamla inbitna svenska attityden att alla får skylla sig själva, alltid håller inte.

Blev du rånad? Ja, vad hade du på malmös gator att göra.
Blev du våldtagen? Vad hade du på en fest med den klänningen att göra.

Det går alltid att leka bror duktig tills det händer något på riktigt med en själv. Sverige och svenskarna är världens mest skuldsatta folk, beror det på att ingen vet hur man sköter sin ekonomi eller är det för att de blivit tvingade till ett liv på avbetalning? Ska vi låtsas att framgångssagan Klarna bara råkade blomstra upp här av en slump också?

Skuldsatta upp över öronen mest en myt... jo tjena. Bara för du har ditt på det torra i din ensamhet betyder det inte att stora delar av befolkningen lider ekonomiskt idag. Varför är det ens tal om ett elstöd...
Citera
2026-06-17, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Ok, fattar. Detta elstöd var iaf mycket bättre utformat än senast. Nu var det ju baserat på elförbrukning istället för förra gångens schablonsumma. Då vill jag minnas att jag fick en massa pengar tillbaka trots att jag knappt haft någon förbrukning, ett slöseri med skattepengar som upprör mer än att hamna utanför denna gång. Denna gång kunde de gott ha struntat i att betala ut allt under 100 kr som upplägget såg ut.

Det var baserat på förbrukning förr gången också vad jag minns. Det jag fick vara beräknat på min förbrukning.

Men ja, en nedre gräns kunde de helt klart haft.
Citera
2026-06-17, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kayana
Så de där äldre som ägnat hela sitt liv att vara sparsamma och betalat av sitt hus som fick elräkningar på femtio papp under energikrisen och fick lämna det var slösamajor som inte kan sköta sin ekonomi enligt dig? Den här gamla inbitna svenska attityden att alla får skylla sig själva, alltid håller inte.

Blev du rånad? Ja, vad hade du på malmös gator att göra.
Blev du våldtagen? Vad hade du på en fest med den klänningen att göra.

Det går alltid att leka bror duktig tills det händer något på riktigt med en själv. Sverige och svenskarna är världens mest skuldsatta folk, beror det på att ingen vet hur man sköter sin ekonomi eller är det för att de blivit tvingade till ett liv på avbetalning? Ska vi låtsas att framgångssagan Klarna bara råkade blomstra upp här av en slump också?

Skuldsatta upp över öronen mest en myt... jo tjena. Bara för du har ditt på det torra i din ensamhet betyder det inte att stora delar av befolkningen lider ekonomiskt idag. Varför är det ens tal om ett elstöd...

Förvirrat inlägg, orkar inte svara mer än så.
Citera
2026-06-17, 19:36
Medlem
Citat:
Det var baserat på förbrukning förr gången också vad jag minns. Det jag fick vara beräknat på min förbrukning.

Men ja, en nedre gräns kunde de helt klart haft.
Tack för rättelse. Minnet sviker uppenbarligen. Jag var ju hemma i lägenheten där jag står för el-abonnemanget under tiden för det förra elstödet och hade såldes normal förbrukning den gången.
Citera
2026-06-18, 11:15
Medlem
Maxima95s avatar
Citat:
Förvirrat inlägg, orkar inte svara mer än så.

Vad svarar du överhuvudtaget för då? För att vara lite dryg? Återgå till reddit. Det är ingen som bländas av vad du har att säga.

Gamla autistiska svenska gubbar... vilken tur att ni är en snart utrotad art.
Senast redigerad av Maxima95 2026-06-18 kl. 11:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in