2023-01-03, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorkenslillatass
Den här snacket om elakut, enbidrag och allt vad de pratas om är så löjeväckande att man baxnar.

Är man med i leken och äger fastighet(er) får man väl se till att ha så det ställt så att man klarar av leken, eller?
Typiskt svenskt att så fort det tar emot lite så ska mamma (staten) betala. Nä, man får stå för att man inte nyttjat de forna billiga tiderna till att göra fastigheterna energisnålare utan istället slängt pengar till svin a.k.a.byggt pool, överflödiga altandäck, proppat huslånen med båtar, husvagnar, bilar, resor.

Dags att stå sitt kast och leva som man lär!

Återigen, det handlar främst om att lindra effekterna på samhällssekonomin som blir när hundratals miljarder försvinner ner i elbolagens kassakistor.

Det går inte heller att göra hus hur energisnåla som helst om de inte var det ifrån början, om man inte ska bygga om hela huset, men varför skulle någon lägga kanske en halv till en miljon på det om det aldrig kommer att bära sig ekonomiskt (ens med dagens priser).

Alla har inte råd att bygga nya lågenergihus, och vi vill knappast riva alla hus som är äldre än 20 - 30 år heller.

Initiativet till elstödet kommer ju ifrån regeringen ifrån första början dessutom, som till skillnad ifrån dig faktiskt förstår samhällskonsekvenserna.
Citera
2023-01-03, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Nej, elen har inte alls gått upp till 3,5 från 0,5. Tro inte på slaskmedias rubriker. Visserligen har den gått upp till ca 1,5 i snitt om man ser till senaste kvartalet som följde snittet för 2022, och det är såklart en jobbig situation för en del. Men det handlar ju inte om någon plötslig chockhöjning utan är något som varnades för redan i slutet av 2021 och som folk borde lärt sig leva med vid det här laget. Det har funnits gott om tid att vidta åtgärder för att klara det helt förväntade tillfälliga höga elpriset vi såg under ett par veckor i början på december.

De som inte vidtagit åtgärder trots all information och som inte sparat undan en slant de månader elen var klart billigare än förväntat får fan lite grann skylla sig själva. Även om det absolut går att gräva fram undantag där man gjort precis allt men ändå dukar under ekonomiskt.

Tillägg: Angående topic, så låter 0,5 i stöd ganska vettigt, tycker jag. Svårt att göra det rättvist via enskilda prövningar, och bättre att genomföra nåt inte hundra proc rättvist än att skjuta på det ännu mer.

Snittet är rätt ointressant då förbrukning inte är jämt fördelad på året. December priset blev 270 öre i område 3 och 4, det är 5-6 ggr än vad som var normalt för bara 2 år sen.

Snittvillan förbrukar 20k kWh per år, och då ligger vintermånaderna på 2,5 - 3000 kWh, och det ger en rätt saftig ökning.

Plötslig är ju relativt, men när vi pratar i de här sammanhangen är 1 år plötsligt, då fastighetsägare behöver ha någorlunda översikt 10 år framåt för att kunna planera vad som är vettig investering.

Elbesparingen ska jämföras med kostnad för lån, amortering mm, och vet man inte hur elpriset någorlunda kommer att vara blir det helt omöjligt att beräkna om investeringen bär sig eller inte.
Citera
2023-01-03, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-
Blir det 0.5 så är jag nöjd, betalar 0.6 idag så hade varit underbart med nästan helt gratis el

Du betalar skatter och överföringsavgift, så gratis blir det inte ändå.

Har 32 öre på mitt i tal i område 3, och de 50 örena gör att jag får tillbaka ungefär hälften vad elen kostat. Räknar man in den fasta avgiften, så blir det knappt 40% jag får tillbaka.
Citera
2023-01-03, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Snittet är rätt ointressant då förbrukning inte är jämt fördelad på året. December priset blev 270 öre i område 3 och 4, det är 5-6 ggr än vad som var normalt för bara 2 år sen.

Snittvillan förbrukar 20k kWh per år, och då ligger vintermånaderna på 2,5 - 3000 kWh, och det ger en rätt saftig ökning.

Plötslig är ju relativt, men när vi pratar i de här sammanhangen är 1 år plötsligt, då fastighetsägare behöver ha någorlunda översikt 10 år framåt för att kunna planera vad som är vettig investering.

Elbesparingen ska jämföras med kostnad för lån, amortering mm, och vet man inte hur elpriset någorlunda kommer att vara blir det helt omöjligt att beräkna om investeringen bär sig eller inte.

Men rimligen borde väl siffran för vad snittvillan förbrukar ha gått ner under 2022? Dvs för de som vidtagit åtgärder. Ja, klart det kan ta flera år att göra större saker men t ex en luftvärmepump borde ju de flesta ha hunnit skaffa. Eller vidtagit vissa åtgärder i vardagen. Såg förresten alldeles nyss ett inslag på TV om en familj som tänkt till och sänkt sina elkostnader med 60 proc via diverse snabba åtgärder. Min huvudpoäng är väl att det är för lite sånt prat om att spara el och för mycket gnäll från de som inte orkat bry sig.
Citera
2023-01-03, 10:01
Medlem
Jag tycker det är skevt att räkna på att en snittvilla förbrukar 20.000kwh per år, i och med att vi haft höga elpriser i över ett år så har väl folk skärpt till sig och gjort justeringar i sin vardag och investeringar i sitt boende?

Jag köpte hus i år och har minskat den estimerade förbrukningen med 7000kwh jämfört med tidigare ägare. Från 17.000kwh till 10.000kwh. Jag har 19-20 grader varmt inne och känner inte att jag tummar på min livskvalitet öht.

Skärpning tamejfan.
Citera
2023-01-03, 10:01
Medlem
Man är verkligen spänd på räkningen som ska komma nu. Använde 1100kWh i december rörligt pris. Och då har jag ställt ner pannan till 17°, bytt ut alla lampor i huset till led. Eldat varje dag i braskaminen.

Stackars granne har direkt verkande el på värmen. Själv har jag luft/vatten från IVT
Citera
2023-01-03, 10:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nej, elen har inte alls gått upp till 3,5 från 0,5. Tro inte på slaskmedias rubriker. Visserligen har den gått upp till ca 1,5 i snitt om man ser till senaste kvartalet som följde snittet för 2022, och det är såklart en jobbig situation för en del. Men det handlar ju inte om någon plötslig chockhöjning utan är något som varnades för redan i slutet av 2021 och som folk borde lärt sig leva med vid det här laget. Det har funnits gott om tid att vidta åtgärder för att klara det helt förväntade tillfälliga höga elpriset vi såg under ett par veckor i början på december.

De som inte vidtagit åtgärder trots all information och som inte sparat undan en slant de månader elen var klart billigare än förväntat får fan lite grann skylla sig själva. Även om det absolut går att gräva fram undantag där man gjort precis allt men ändå dukar under ekonomiskt.

Tillägg: Angående topic, så låter 0,5 i stöd ganska vettigt, tycker jag. Svårt att göra det rättvist via enskilda prövningar, och bättre att genomföra nåt inte hundra proc rättvist än att skjuta på det ännu mer.

Beror ju helt på vad man jämför med för tidsperiod. De höga elpriserna tycker jag började på allvar redan mot slutet av år 2021. Den förra regeringen skickade ju ut elprisstöd för dec-jan år 2021/2022. Innan skiten fuckade ur fullständigt var ett typiskt elpris 20 öre på sommaren och runt 50 öre på vintern. Mitt genomsnittliga elpris under dec år 2022 var nästan 3,8.
Visst har man känt till det här under cirka 1 år, men man visste inte exakt hur illa det skulle kunna bli.
Vet inte riktigt hur man kan lära sig att leva med det. Antingen kan man, eller så kan man inte. Jag kommer ha råd att betala men surt att få betala över 50 tkr för vinterns el istället för mer normalt 10 tkr. Att det inte blir 7 gånger så dyrt är ju att räkningarna även innehåller avgifter som inte påverkas.
Citera
2023-01-03, 10:26
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Samhället bygger på låga stabila elpriser och borde skötas av staten och inte som nu av oligopol. Misskötseln är enorm med trissade priser och skatt på skatt. Bidrag måste tyvärr införas tills staten har löst problemen. Vattenfall måste organiseras om och en vd lön på 1,5 miljoner per månad är inget annat än absurt och korruption.
Hela elmarknaden och politikerklassen(de två går hand i hand) har blivit en oligarki utan dess like. Korruption är stor del varför vi har de elpriser vi har idag. Inte bara nedläggning av kärnkraftverken eller s.k. "Putinpriser" som lögnaren Maggan babblade om.
Citera
2023-01-03, 10:28
Moderator
Sun Rulers avatar
Höga och fluktuerande elpriser är det nya normala. Det mest rimliga politikerna kan göra är att öka elproduktionen snabbast möjligt och att sänka skatten på el. Istället godkände den nya regeringen indexeringen och därmed får vi högre skatt på el i år.
Citera
2023-01-03, 10:39
Medlem
Mordormodems avatar
Nej det kommer inte bli nåt mer ”elstöd” de blåbruna driver arbetslinjen, inte bidragslinjen.

Du får väl jobba mer? Dygnet har 24 timmar du borde kunna jobba iallafall 16 av dom timmarna. Då har du råd med elräkningen.

Mvh Det BlåBruna Tidelaget
Citera
2023-01-03, 12:17
Medlem
Citat:
Men rimligen borde väl siffran för vad snittvillan förbrukar ha gått ner under 2022? Dvs för de som vidtagit åtgärder. Ja, klart det kan ta flera år att göra större saker men t ex en luftvärmepump borde ju de flesta ha hunnit skaffa. Eller vidtagit vissa åtgärder i vardagen. Såg förresten alldeles nyss ett inslag på TV om en familj som tänkt till och sänkt sina elkostnader med 60 proc via diverse snabba åtgärder. Min huvudpoäng är väl att det är för lite sånt prat om att spara el och för mycket gnäll från de som inte orkat bry sig.

Kan man spara 60% med enklare åtgärder så har man inte tänkt till överhuvudtaget tidigare.

Men klart man kan dra ner en del, det har nog de flesta, men har man varit någorlunda vettig innan så finns inte så mycket att ta på utan att göra antigen stora investeringar i huset alternativt stora nedskärningar i levnadsstandard.

Kom ihåg att det är politiska beslut som orsakat de här höga priserna, inte några fördyringar i elproduktionen.

Sen är inte en luftvärmepump något underverk heller, dock klart bättre än direktel.

Jag har 2 st, en gammal och en ny jag satte in i höstas, så kör nästan bara dem och några element i rum som sitter långt ifrån, och hamnar ändå på en bit över 2000 kWh i december, och då duschas det väldigt lite i vår familj.
Har inte överdrivet varmt heller.
Citera
2023-01-03, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqram
Jag tycker det är skevt att räkna på att en snittvilla förbrukar 20.000kwh per år, i och med att vi haft höga elpriser i över ett år så har väl folk skärpt till sig och gjort justeringar i sin vardag och investeringar i sitt boende?

Jag köpte hus i år och har minskat den estimerade förbrukningen med 7000kwh jämfört med tidigare ägare. Från 17.000kwh till 10.000kwh. Jag har 19-20 grader varmt inne och känner inte att jag tummar på min livskvalitet öht.

Skärpning tamejfan.

10 000 kWh är hushållsel en för oss ungefär. (nästan) Är man 5 personer i hushållet så går det en del ström, om man inte ska handdiska, handtvätt, leva på fil och flingor samt läsa böcker i sken från stearinljus.

Vi lever väl för fan inte i Östeuropa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in