2023-01-01, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
utvecklingen går ju åt helt fel håll nu....en elbil borde inte ha mer än tex 100hk...framhjulsdriven enbart..smalare hjul..lätt vikt max 1100kg... eller hur....hela vitsen borde va att åka billigt ju.

Tycker du har galet fel!

Vitsen med en elbil är ju att den är så enormt mycket piggare och har så mycket bättre balans i kurvorna än fossilbilar. Dvs. de är ju underbart körglada - även i sina små versioner!

Sedan är faktiskt inte alla elbilar dyrare heller (även om de flesta är det). Den Minin jag köpte var faktiskt inte dyrare än ICE-varianten.

Men man åker absolut billigt med en elbil - där håller jag med dig 100% (även om det inte är den primära orsaken tycker jag jämfört med körglädjen). Har aldrig någonsin åkt så billigt som med våra elbilar.
Citera
2023-01-01, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
mobile.de - just nu 20.000 fabriksnya bilar till salu i EU för max 25.000 euro :https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...&sb=rel&vc=Car

Exempel:

Mitsubishi Space star, 2023. 5 mån leveranstid.
71 hk bensinmotor, manuell låda.
AC, el-hissar, 6,2" touchskärm, DAB-radio, select-paket etc.
Pris: 11.690 euro inkl tysk moms.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/d...35afab&ref=srp

VW up, 2023, direkt leverans.
65 hk bensinmotor, manuell låda.
AC, bluetooth, apple carplay, el-hissar, kurvljus, vinterpaket etc
Pris: 15.880 euro inkl tysk moms.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/d...f7c2d7&ref=srp

VW Polo, 2023, direkt leverans.
80 hk bensinmotor, manuell låda.
AC, DAB-radio, apple carplay, parkeringssensorer, kurshållningsassistent, heldigital cockpit, LED-strålkastare etc,,
Pris: 18.625 euro inkl tysk moms.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/d...1c7153&ref=srp

Vid nybilsköp krävs det då en del pappersarbete, du får tillbaka den tyska momsen och betalar den svenska momsen.
Den tyska ligger på 19%.
Den svenska ligger väl på 25%, så 6% extra kostar det då.

Vill man göra det enklare för sig, kan man köpa en bil som är reggad i 6 mån, då faller momsen bort.

Lånar tråden.

Har du några tips på hur man importerar från Tyskland till någon som har aldrig gjort det förut? Är det från Mobile.de man sköter affären eller måste man åka ner till Tyskland?
Citera
2023-01-01, 22:37
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashfella
Lånar tråden.

Har du några tips på hur man importerar från Tyskland till någon som har aldrig gjort det förut? Är det från Mobile.de man sköter affären eller måste man åka ner till Tyskland?
Mobile.de är bara en annonssajt, där de flesta bilar i Tyskland annonseras ut.

För att köpa bilen får du åka ner till bilfirman, de brukar sköta pappersarbetet för ca tusen kronor, då ingår tillfälliga reg-skyltar och en försäkring som du kan köra hem på.
I Sverige reggar du sen bilen.

Så funkar det med ett beg-köp.

Exakt hur det funkar med nybilsköp vet jag inte, där ska moms och dyl. först avklaras.
Citera
2023-01-01, 22:49
Medlem
Citat:
Vilka har försvunnit?
Vilka kommer försvinna?
Eftersom ingen annan lyckades komma med något konkret kan jag ge några exempel!
Ford Fiesta har slutat tillverkas och kommer försvinna från samtliga länder! Audi a1 samt q2 kommer sluta tillverkas så fort dagens generation når vägens ände! Kommer säkert komma fler exempel i framtiden!
Citera
2023-01-01, 22:55
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Biltillverkarna vill tjäna pengar. Därav finns det inte lika mycket småbilar kvar längre.

Vaddå, nu fattar jag ingenting. Det är ju en privat marknad, då borde det finnas massor av allt folk vill ha. Det är ju inte som i Ryssland.
Citera
2023-01-01, 22:59
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urtoken
Eftersom ingen annan lyckades komma med något konkret kan jag ge några exempel!
Ford Fiesta har slutat tillverkas och kommer försvinna från samtliga länder! Audi a1 samt q2 kommer sluta tillverkas så fort dagens generation når vägens ände! Kommer säkert komma fler exempel i framtiden!
Ford Fiesta tillverkas fortfarande, fram till juni månad.
Citera
2023-01-01, 23:01
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Vaddå, nu fattar jag ingenting. Det är ju en privat marknad, då borde det finnas massor av allt folk vill ha. Det är ju inte som i Ryssland.

Jag har läst i Vi bilägare att t.ex när det var ( är ? ) halvledarbrist och biltillverkarna fick prioritera, så prioriterade dom att bygga dom dyra premiumbilarna eftersom det ger mest pengar. Därav bör logiken var detsamma här. Småbilar ger för lite pengar.
Citera
2023-01-01, 23:07
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Jag har läst i Vi bilägare att t.ex när det var ( är ? ) halvledarbrist och biltillverkarna fick prioritera, så prioriterade dom att bygga dom dyra premiumbilarna eftersom det ger mest pengar. Därav bör logiken var detsamma här. Småbilar ger för lite pengar.

Det borde dock vara så att premiumbilarna kräver en massa halvledare så de borde kunna sålt en massa enklare bilar istället. Känns som en dålig undanflykt. Det kan väl inte vara så att man betalar en massa dyra pengar och får exakt samma innehåll som i billigare bilar?
Citera
2023-01-01, 23:08
Medlem
Citat:

Absolut. Det finns i dag, och kommer finnas i framtiden, flera småbilar att köpa.

Detta är inget problem. Det är, precis som du påpekar, en fri marknad i stort (vissa regler finns på hur en bil skall fungera, gällande basfunktioner och bassäkerhet, signalljus, utsläpp, etc).

Biltillverkarna anpassar sig efter vad vi kunder efterfrågar i stort (kan ju vara viss fördröjning i bland av olika orsaker). Det vi vill ha och vad vi vill betala kommer de anpassa sig efter.

Kan de tillverka bilar med hyfsad vinst som uppfyller våra krav, och där vi kan tillverka bilarna inom de kostnadsramarna, så kommer de att sälja de bilarna till oss.
Citera
2023-01-01, 23:11
Medlem
Citat:
Det borde dock vara så att premiumbilarna kräver en massa halvledare så de borde kunna sålt en massa enklare bilar istället. Känns som en dålig undanflykt. Det kan väl inte vara så att man betalar en massa dyra pengar och får exakt samma innehåll som i billigare bilar?

Nej, inte i normalfallen. Man får oftast vad man betalar för stämmer väldigt väl på bilar. Köper man skit så får man skit. Ungefär så.

Finns vissa undantag, där vissa grundmodeller av bilar säljs för billigt så att tillverkarna gör förluster på de faktiskt. Men då brukar de å andra sidan lägga på mer obligatorisk service, och se till att ha högre vinstmarginal på reservdelar, etc. Det man förlorar på gungorna får man ta igen på karusellerna.

Tittat man på statistik så ligger det i snitt på över 50% av kostnaden i moderna bilar som utgörs just av elektronik (med halvledare) och programvara. Det har varit så länge, men blivit ännu dyrare del nu med halvledarbristen som pågått.
Citera
2023-01-01, 23:15
Medlem
Citat:

Stämmer. När det är brist på produktionskapacitet, eller på delar (halvledare, batterier, etc.) så brukar man prioritera de bilmodeller och varianter som man har högst VM på. Det är fullt naturligt. Det är ändå vinstdrivande företag på en fri marknad som det handlar om. Bättre kunder får prioritet.
Citera
2023-01-01, 23:28
Medlem
Citat:
Ford Fiesta tillverkas fortfarande, fram till juni månad.
Jo men det är bara en tidsfråga innan den är helt borta, går inte att beställa någon ny enligt Fords hemsida utan det är om man hittar någon lagerbil kvar som gäller! Även Ford Focus verkar vara påväg bort fast lite längre fram i tiden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in