• 1
  • 2
2022-12-22, 15:51
Medlem
Tjena! Har varit och fått en böter pga ingen UL biljett. Tänkte bestrida bötern men skulle behöva tips på bästa sätt att förklara bort bristen på biljett. Kan tillägga att jag sa till kontrollanterna att min mobil var urladdad men jag hade biljett. De sa att om jag bestrider böten kan de se att jag hade den. Därför tänkte jag skriva att jag hade köpt biljett. Jag vet inte… har ni tips?
Citera
2022-12-22, 16:16
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamanna
Tjena! Har varit och fått en böter pga ingen UL biljett. Tänkte bestrida bötern men skulle behöva tips på bästa sätt att förklara bort bristen på biljett. Kan tillägga att jag sa till kontrollanterna att min mobil var urladdad men jag hade biljett. De sa att om jag bestrider böten kan de se att jag hade den. Därför tänkte jag skriva att jag hade köpt biljett. Jag vet inte… har ni tips?

Och vad fan är en UL-biljett? Ska hela Sverige veta det per automatik?
Citera
2022-12-22, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HVIT.
Och vad fan är en UL-biljett? Ska hela Sverige veta det per automatik?

Upplands Lokaltrafik. Sen gäller väl lag om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik oavsett vem som utdelat den så det bör ha mindre betydelse för svaret.
Citera
2022-12-22, 16:25
Medlem
Diablo1118s avatar
Rubrik ändrad Från: Bestrida UL-böter / Moderator
Citera
2022-12-22, 16:32
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Well, de kan ju se om du hade biljetten vid klockslaget du hade mobilen urladdad. Hade du inte det så ser de att du ljuger och då är det bara att betala, ditt slan.
Citera
2022-12-22, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Well, de kan ju se om du hade biljetten vid klockslaget du hade mobilen urladdad. Hade du inte det så ser de att du ljuger och då är det bara att betala, ditt slan.

Javet, men det finns flera klagomål på deras app om att de har betalat för biljett men ändå inte fått den, tänkte att jag kan säga att det hände mig
Citera
2022-12-22, 16:59
Medlem
NukeTheWhaless avatar
UL har säkert skrivit sina villkor som andra läns kollektivtrafik, så det står att du får tilläggsavgift om du inte UPPVISAR biljett vid kontroll. Oavsett om du faktiskt betalat biljett eller inte.

Så din enda chans att slippa undan avgiften är nog om du faktiskt har en aktiverad biljett på telefon, då syns det i systemet. Men tolkar det som att du inte betalat alls, och försöker hitta något sätt att slippa avgiften. Det kommer inte gå.

Antingen så har du ett konto i appen, eller så går det på telefonnummer. I deras system så ser dom om du hade en biljett aktiv vid den tid du fick tilläggsavgiften.

Du får börja betala som alla andra.
Citera
2022-12-22, 17:07
Medlem
Citat:
Javet, men det finns flera klagomål på deras app om att de har betalat för biljett men ändå inte fått den, tänkte att jag kan säga att det hände mig
Men du sa att du hade en biljett?
Citera
2022-12-22, 17:24
Medlem
_killahs avatar
Citat:

Funkar inte app får man betala på annat sätt, typ betalkort eller busskort.
Att välja att inte betala fast appen funkar, resulterar i kontrollavgift.

Precis som på en parkering, fungerar ej maskin eller app så är det parkeringsförbud
Citera
2022-12-22, 18:52
Medlem
NollFemNollFems avatar
(FB) Åkt fast i kollektivtrafik, klara sig undan avgift (samlingstråd)
Citera
2022-12-22, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
UL har säkert skrivit sina villkor som andra läns kollektivtrafik, så det står att du får tilläggsavgift om du inte UPPVISAR biljett vid kontroll. Oavsett om du faktiskt betalat biljett eller inte.

Så din enda chans att slippa undan avgiften är nog om du faktiskt har en aktiverad biljett på telefon, då syns det i systemet. Men tolkar det som att du inte betalat alls, och försöker hitta något sätt att slippa avgiften. Det kommer inte gå.

Antingen så har du ett konto i appen, eller så går det på telefonnummer. I deras system så ser dom om du hade en biljett aktiv vid den tid du fick tilläggsavgiften.

Du får börja betala som alla andra.

Kontrollanterna sa till mig att om du har biljett men mobilen är urladdad kan du överklaga så ser de att jag har köpt, så behöver inte kunna visa
Citera
2022-12-22, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Funkar inte app får man betala på annat sätt, typ betalkort eller busskort.
Att välja att inte betala fast appen funkar, resulterar i kontrollavgift.

Precis som på en parkering, fungerar ej maskin eller app så är det parkeringsförbud

Var otydlig, jag menar att dessa personer HAR betalat bara att de inte får upp biljetten på sin mobil
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in