2006-01-27, 22:54
Medlem
När jag blev tagen av kontrollanterna uppgav jag ett falskt personnummer (jag vet att det var ganska dumt) jag sa att jag var 88 istället för 86:a men sa också att jag inte kunde mina sista siffror. De trodde mig inte och ringde vart dom nu ringer och kollade upp mig och jag fick en böter ändå, sen avslutade han med något om att de skulle bokföra det här och att jag skulle få en prick i protokollet för att ha uppgett falska personuppgifter, är det sant? Blir det inte domstol eller något? Fattar ingenting i alla fall... skulle vara snällt med lite hjälp.
Citera
2006-01-27, 23:08
Medlem
Balthazaer-s avatar
"kollade upp dig?"
Om dom inte har ditt personnummer eller namn, så spelar det ingen roll vem fan dom än ringer.
- "öhh, sambandscentralen, vi står här med en kille med svart hår och stor näsa, kan ni ge oss hans personnummer tack."

Vet dom inte vem du är så är det bara torka dig i arslet med boten.
Citera
2006-01-28, 00:26
Medlem
Nja, dom identiferade mig genom att ta mitt biblotekskort och läsa av namnet. Sen ringde dom och frågade efter någon som hette det och bodde i det området .

Så jag undrar ifall man får en prick i protokellt för att ha först utget sig för att vara någon annan?
Citera
2006-01-28, 01:06
Medlem
tgbgs avatar
Tog ditt biblotekskort! Om du inte gav dem det så har de gjort sig skyldiga till brott. De har inte befogenheter att plocka av dig något, det ända de kan göra är i så fall att ringa polisen.
Citera
2006-01-28, 07:30
Medlem
Bjurras avatar
Jag har mycket svårt att tänka mig att någon åklagare i det här landet är så uttråkad/understimulerad att han/hon skulle göra något annat än att slänga ditt fall i närmaste papperskorg. Betala dina böter och köp en Pina Colada.
Citera
2006-01-29, 13:03
Medlem
ChristianXs avatar
Låt bli att svara helt nästa gång. Du har ingen skyldighet att identifiera dig på något sätt inför dem.
Citera
2006-01-29, 15:36
Medlem
Lambis avatar
Jag blir besviken på dessa SL-vakter som låtsas vara poliser. När jag åkte fast sket jag bara i dem.
Citera
2006-01-29, 17:27
Medlem
mrbonkerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lambi
Jag blir besviken på dessa SL-vakter som låtsas vara poliser. När jag åkte fast sket jag bara i dem.
det är väl så de jobbar, precis som tv-licens-pejlare, om "offret" inte vet sina rättigheter är det bara att köra på. de vet exakt vad de får och inte får göra, de får inte ta hans bibliotekskort men med lite bryska ansiktsuttryck och vaga hot klämmer de flesta fram kortet ändå. det är svinigt men inte olagligt. påminner om de slumpvisa väskkontroller man haft i new yorks tunnelbana, det är helt frivilligt men de flesta vet inte om det, förutom abdullah förstås.
Citera
2006-01-30, 17:41
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
En intressant fråga i samma anda är:

Ponera att man memorerar ett falskt giltigt personnummer.

(De har ju en liten dosa som de slår in uppgivet persnr i för att se om det nummret stämmer enligt den kalkylformel som staten använder sig av för att räkna fram ngns personnummer. Detta är alltså ngn form av miniräknare, ingen enhet som kommunicerar utåt.)

Låt oss då vidare anta att man säger att man har glömt sin plånbok med ens månadskort men också med IDkortet. Men man är trevlig och samarbetvillig och upper det falska memorerade personnummret med tillhörande falskt namn.

Frågor är som följer:
Kan man i detta scenario klara sig undan kontroll?
(dvs godtar de uppgifterna och låter en gå med böteslappen då utskriven på en person som inte finns.)

Vad händer rent juridiskt om man åker fast för detta?

Tilläggas bör att jag aldrig fått böter av västtrafik så vad de har för rutiner vet jag inte exakt.
Citera
2006-02-23, 16:00
Medlem
octanes avatar
en gammal post men men...
man måste kanske kunna lite mer än så.
För t.ex. polisen kan fråga va ens morsa heter o sånt.. Va svarar du om dom frågar i vilken stad man bor om man inte vet, eller nåt om den staden. Finns sätt o kolla upp sånt ganska snabbt, lite som på flygplatser.
Citera
2006-02-27, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av octane
För t.ex. polisen kan fråga va ens morsa heter o sånt.. Va svarar du om dom frågar i vilken stad man bor om man inte vet, eller nåt om den staden. Finns sätt o kolla upp sånt ganska snabbt, lite som på flygplatser.

Kontakter då kontrollanterna i ALLA fall polisen?
Citera
2006-02-27, 21:08
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av octane

Vad skall kontrollanterna fråga, och hur ska de kontrollera det de frågar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in