Citat:
Ursprungligen postat av
starlord1999
Man har alltså dubblat antalet platser på läkarprogrammet de senaste decennierna, trots att läkartätheten är högre i Sverige än i många jämförbara länder. De marknadsekonomiska effekterna av detta är inte svåra att förutspå och däri ingår bl.a. sämre löner, försämrade arbetsvillkor, större utbytbarhet etc.
En annan sak som jag noterade med min klass (ska börja om 3 veckor) var att det var förvånansvärt många kvinnor. Jag har givetvis inga problem med detta, är inte sexist och tycker att det är kul med balans mellan könen. Dock så fanns det ganska många fler kvinnor än män. Jag vet att det jag skriver härnäst kommer att uppröra, men efterfrågar rationalitet. Om man tittar på de yrken som är kvinnodominerade såsom t.ex. usk, socionomer och ssk så domineras de alla av missnöjdhet och dåliga löner. IT, som är kraftigt mansdominerat, kännetecknas av det motsatta. Läraryrket var tidigare välrespekterat, prestigefyllt och hade höga löner. I samband med att kvinnor började utbilda sig till detta, drogs löner och arbetsvillkor ned drastiskt.
Jag är inte sexist, men rent evolutionärt är kvinnor utvecklade för att vara mer medgörliga. I forna tider var männen krigare som överlevde genom sin klokhet och råstyrka, medan kvinnorna överlevde genom att förlita sig på starka män. För detta krävdes att de var medgörliga och behagade männen. Evolutionen har alltså inneburit att kvinnorna ofrånkomligen är mer medgörliga än män i allmänhet. Denna medgörlighet leder till att kvinnor accepterar försämring av arbetsvillkor och löner i större grad än män rent generellt.
Det jag nu är orolig för är: väntar samma öde läkaryrket som det som inträffade läraryrket? Reallönerna har redan sjunkit kraftigt för läkare. Hade löneökningarna hängt med inflationen så hade en läkarlön legat på omkring 150 tkr idag. Därutöver har man ökat utbildningsplatserna kraftigt. Vad anser ni som funderar på att utbilda er till läkare/ni som är läkarstudenter/ni som är läkare?
Det stod för mig länge mellan IT och läkaryrket. Jag valde läkaryrket då det var en mer utstakad karriärväg där man definitivt kom upp i en mycket hög lön. Då jag är socialt mycket dålig och konflikträdd så hade jag haft svårt för att argumentera för löneökningar om jag var verksam inom IT, oavsett kompetens. Hade troligtvis slutat upp som missnöjd och underbetald.Som läkare, tänkte jag, är det betydligt enklare då ett visst steg i karriären har en förutbestämd lön.
Mycket tacksam för svar! Efterfrågar sansade kommentarer. Om ni blir upprörda av något jag skriver, debattera gärna emot men jag kan inte se att något jag skrivit är felaktigt rent faktamässigt.
Finns det något som talar emot den utveckling som jag förutspår?
Edit: jag bryr mig inte om vad ni anser om mina motivationer. Vänligen håll er till ämnet.
Jag hörde om en föreläsning om hur män droppar ut från utbildningarna i USA, tyckte jag kollade upp någon statistik för det i Sverige och kvinnor var överrepresenterade på akademiska utbildningar i Sverige också. En egen teori om detta är att den som är mer medgörlig är mest troligast att fortsätta skolan och få högre betyg. Män är mindre grad medgörliga, så de hoppar av skolan, börjar jobba.
I alla fall angående läkaryrkets framtid så lär de förlora sin prestige. Det blir fler och fler, och det blir enklare att ta sig in på högre utbildningar än det var för cirka 50 år sedan. När mormor var liten så var det bara rika som hade råd att plugga vidare efter 6an. Nu kan i princip vem som helst bli läkare.
Sedan har väl sjukvården i Sverige inte haft ett jättebra rykte, mycket på grund av politiska beslut. Det skiljer sig också mycket med hur det är i andra länder, det är t ex i Sverige svårt att få kontakt med sin egna läkare, många har inte ens en egen läkare tilldelad och får massvis med stafett läkare, många cancersjuka som haft runt 10-20 olika läkare under ett år, läste jag förr i en artikel.
Så det sker fler misstag eftersom uppföljningen och kontinuiteten är dålig. Jag hade nog snarare valt IT, då AI lär ta över många jobb i framtiden, särskilt inom sjukvården. De är bättre med AI som kan analysera som inte gör misstag baserat på den mänskliga faktorn. Men ja, är du sjukt intresserad av sjukvård så kör på, men det lär nog bli tufft och kanske inte jätte lönsamt.