2022-12-16, 12:48
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Tjohoo!! Dom kunde skicka! En rögad eaul bestilld! Tusen tack! Nästa runda på Sever står jag för!
Schangtilt!
Återkom gärna med vad du tyckte om ålen

Citera
2022-12-16, 12:52
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Schangtilt!

Älskar det jag med och brukar ha det på julbordet. Har skippat det dom senaste åren dock pga dom helt vansinniga Stockholmspriserna, men Ringsjö Fisk hade riktigt förnämliga priser på denna smarriga fettofirre! Återkommer med smakrapport!
Citera
2022-12-17, 07:22
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Vi ser med fasa och vämjelse på fenomenet att ½-fabrikat av Sillsalat ifrån (sötsliskiga) Rydbergs och vettigare vuxen-torrt smakande K-salat ersätts av trist rödbetssallad i kyldisken i matvarubutikerna.

När vi inte har haft orken att göra vår egen sillsalat ifrån scratch så har vi köpt K-salats sikllsalat i 400 g plastbytta och sedan i egna köket pimpat densamma med apple-hack (Cox Orange lr ev. Ingrid Marie), hackad inlagd saltgurka & dito gul lök, bara ett uns vitlökshack, peppar-rot, gräddfil och annat med vuxensmak.

Yup, det heter sillsalat. Inte sillsallad.
Citera
2022-12-17, 10:00
Medlem
Alepherons avatar
Lite mer julmatporr från en hungrig fastande här (känn er inte tvungna att läsa) -

Till frukost saffranssemla och en liten bit kanelbullekladdkaka med kanderade mandlar på som jag sparat i frysen. Kanske till en rykande kopp varm choklad som ev. smaksätts med nån "julig" likör.

Jullunch med citronbakade brysselkål till hemgjord kall pepparrotsdipp. Mellankokta ägghalvor med en klick av röra beståendes av krabbpastej, gräddfil och gräslök.

Russinfritt vörtbröd med pålägg av engelsk champagnecheddar och hemgjorda köttbullar med rödbetssallad. Små skinnfria prinskorvar på högrev med köpt whiskysenap.

Ingen lust att köpa en hel skinka utan nöjer mig med några griljerade färdiga skivor att ha på macka.

Tycker inte om sill men köper ändå löksill och silar ut spadet vilket sedan blir gott att spreja på kall mandelpotatis.

Janssons med lax och krossade cashewnötter vilket jag redan nämnt.

Utöver apelsinris och mintdallerpudding till dessert blir det även egengjorda praliner med två fyllningar - kaffekola och björnbär - samt en trevlig liten marsipanstång med baileystryffel som jag köper på konditori.

Vet inte om det är något som fattas i övrigt. Behövs det verkligen sallad och dylik kaninmat till julbordet? Räcker med brysselkål i grönsaksväg anser jag.
Senast redigerad av Alepheron 2022-12-17 kl. 10:02.
Citera
2022-12-17, 10:17
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
VegoJansson, brysselkål är ett måste. Tänk på att det är barnens högtid. Skippa alkoholen!
Vegetarisk Jansson låter lite suspekt. Vad använda istället för vispgrädde i en sån? Havre eller kokosmjölk? Blir ju en något annorlunda smak på det sättet.
Citera
2022-12-17, 10:21
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alepheron
Vegetarisk Jansson låter lite suspekt. Vad använda istället för vispgrädde i en sån? Havre eller kokosmjölk? Blir ju en något annorlunda smak på det sättet.

Havre är lösningen. Bra för samvetet att djur inte farit illa. Testa VegoJansson.
Citera
2022-12-18, 11:58
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Funderar på att återgå till livet som ägg och blodvegetarian med undantag för vissa utvalda högtider såssom jul och nyår, påsk och midsommar. Något av kroppslig njutning måste man ändå få ha att se fram emot. Annars blir ju inte livet värt att leva längre

Har du ätit aladåber nån gång? Något du rekommenderar isåfall?

Det har jag ätit men sällan gjort med gele, men har testet att göra det kanske 2 gånger. Allt blir ju mycket godare hemmagjort som oftast så de blir säkert jättebra men jag har varit bekväm och köpt sånt som kalvsylta, pressylta som är av kvalite (innehåller gele ochså)

Det är väl mer smaksatta gelen som tar över isf ifall du inte skulle gilla Aladåber, i övigt är det inga fel på smakerna och själva varorna till recepten
Citera
2022-12-18, 21:30
Medlem
KebabOchBearnaises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Havre är lösningen. Bra för samvetet att djur inte farit illa. Testa VegoJansson.

Vegojansson låter som att man vill skapa bråk på jul om man ställer fram på julbordet.

Sill är givet, likaså en riktig jansson. Man får heller inte glömma sillsallad och rödbetssallad.
Citera
2022-12-19, 16:16
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Schangtilt!

Var ner i dalen och inhämtade ålarackararen nyss, och bara lukten gjorde mig säll! Vågar dock inte provsmaka den än, för risken finns att den är slut lagom till jul isof! Luktar gudomligt gör den iaf! Det tyckte tjejen som sköter postutlämningen nere i Funäsdalen också hahaha!
Citera
2022-12-20, 08:16
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Var ner i dalen och inhämtade ålarackararen nyss, och bara lukten gjorde mig säll! Vågar dock inte provsmaka den än, för risken finns att den är slut lagom till jul isof! Luktar gudomligt gör den iaf! Det tyckte tjejen som sköter postutlämningen nere i Funäsdalen också hahaha!
Nu kommer du att sagla varje dag fram till Julafton.

Ål är som sagt ett måste på julabored.
Citera
2022-12-20, 18:45
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Har gjort en vegojansson ett år då hustruns hinduistiska föräldrar var här på julbesök. Bytte ut anjovisen mot kapris och det smakade över förväntan bra! Fick receptet här på Flashback dessutom!
Citat:
Nu kommer du att sagla varje dag fram till Julafton.

Ål är som sagt ett måste på julabored.
Det krävs varje uns av viljestyrka som jag kan uppbåda att hålla mig borta från det nästan för gott doftande ålapaketet haha! Skall hålla ut dock även fast det är svårt!
Citera
2022-12-21, 16:47
Medlem
Så då blev det till att varmröka en laxsida i alla fall denna vintersolståndets dag. Jag testar Santa Marias “seafood & fish” som ska innehålla saffran, salt, fänkål och dillfrön. Tyckte den verkade kul och enklare än att sitta och klura ihop kryddor själv. Det blir nog bra.

I väntan på grillen hann jag med att hämta de där granarna jag märkte ut i höstas, den fina och den anskrämliga. Den fina hamnar inomhus och den anskrämliga yxade jag av grenarna på och la granriset framför farstubron. När laxen lades på grillen hanns ännu mer projekt med. Kung Bore och jag ska i samarbete tillverka islyktor. Har fyllt hinkar med vatten med mindre hinkar inuti. Lär ta några timmar då det endast är -10C ute denna dag.

Det är lite synd att det enda gröna på julbordet kommer att vara tall kvistar och röda tulpaner i vas. Jag saknar något grönt som är ätbart. Tro mig, jag har försökt med kålsorter och även vintrig sallad där jag petat i kärnor från granatäpple. Det är ingen som vill äta så då känner jag att då får det vara. Tiderna förändras, kryddningar förändras och det är väl kul. Viktigaste ingrediensen under denna högtid är ändå sällskapet!

God Jul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in