Citat:
Skojade mest vad gäller att blanda olika potatissorter.
Gjorde min Jansson på julaftonen och den blev god, krämig ej "saggig".
7 normalstora HÅRDA potatisar, skurna i, som jag uppfattar det normalstora stavar
1 stor gul lök (finhackad så jag slapp steka den)
1 burk ansjovis (den rosa stora förpackningen)
ca 4 dl vispgrädde
lite ströbröd och några klickar smör på toppen
Hittade en eldfast form så det var kvar ca 2 cm till kanten.
Ugnen på 200 grader och formen skjuts in i mitten.
Slog på ca 2 dl grädde från början (täckte kanske upp till knappt halva gratängen), efter ca en halvtimme slog jag på ytterligare någon dl grädde. Läste i ett par gamla kokböcker och där framgick det att all vätska inte skulle gå på från början.
Totaltid i ugnen blev dryga timmen, kanske en kvart mer. Sista kvarten drog jag ner värmen till 175, behövde ej använda folie (för att den ej skulle bli bränd på ytan).
Nu ser jag än mer fram till lutfiskmiddagen!
God fortsättning!
Gjorde min Jansson på julaftonen och den blev god, krämig ej "saggig".
7 normalstora HÅRDA potatisar, skurna i, som jag uppfattar det normalstora stavar
1 stor gul lök (finhackad så jag slapp steka den)
1 burk ansjovis (den rosa stora förpackningen)
ca 4 dl vispgrädde
lite ströbröd och några klickar smör på toppen
Hittade en eldfast form så det var kvar ca 2 cm till kanten.
Ugnen på 200 grader och formen skjuts in i mitten.
Slog på ca 2 dl grädde från början (täckte kanske upp till knappt halva gratängen), efter ca en halvtimme slog jag på ytterligare någon dl grädde. Läste i ett par gamla kokböcker och där framgick det att all vätska inte skulle gå på från början.
Totaltid i ugnen blev dryga timmen, kanske en kvart mer. Sista kvarten drog jag ner värmen till 175, behövde ej använda folie (för att den ej skulle bli bränd på ytan).
Nu ser jag än mer fram till lutfiskmiddagen!
God fortsättning!
Desamma God fortsättning!
Ja det där receptet blev bra, så länge du är nöjd så är allt fröjd
De blir ju inte dåligt av att du har olika potatissorter oavsett speciellt om du skivar potatisen i tunna skivor. Det är inget nytt i att man kombinerar mjölig potatis med fast i en gratäng och kör lika länge men om du har mandel i så tror jag det blir mos bara (kanske). Vad är tag sen jag kombinerade 3-4 potatisar iaf.
Du kan förkoka den potatisen som tar längst tid och sen stava den, det kommer att gå att stava den pga du kokar ca bara halva tiden så allt blir synkat med potatisar som tar mycket mindre tid typ i gratängen. Det är bara prova sig fram liksom
Jag vet inte varför man vill hälla på gräddepå i efterhand i omgångar när du påminde mig om att så står det i äldre recept, vilket det faktiskt gör `? Det gör man ju alldrig med potatisgratäng (samma sak och metod). Vad gör det för smakskillnad, vore intressant å veta. Misstänker att man får en smakbrytning med olika tillagningstid för grädden eller att det har nåt med hur potatisen suger upp grädden i omgångar kanske