Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2022-12-26, 08:51
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Skojade mest vad gäller att blanda olika potatissorter.

Gjorde min Jansson på julaftonen och den blev god, krämig ej "saggig".

7 normalstora HÅRDA potatisar, skurna i, som jag uppfattar det normalstora stavar
1 stor gul lök (finhackad så jag slapp steka den)
1 burk ansjovis (den rosa stora förpackningen)
ca 4 dl vispgrädde
lite ströbröd och några klickar smör på toppen

Hittade en eldfast form så det var kvar ca 2 cm till kanten.

Ugnen på 200 grader och formen skjuts in i mitten.

Slog på ca 2 dl grädde från början (täckte kanske upp till knappt halva gratängen), efter ca en halvtimme slog jag på ytterligare någon dl grädde. Läste i ett par gamla kokböcker och där framgick det att all vätska inte skulle gå på från början.

Totaltid i ugnen blev dryga timmen, kanske en kvart mer. Sista kvarten drog jag ner värmen till 175, behövde ej använda folie (för att den ej skulle bli bränd på ytan).

Nu ser jag än mer fram till lutfiskmiddagen!

God fortsättning!

Desamma God fortsättning!

Ja det där receptet blev bra, så länge du är nöjd så är allt fröjd

De blir ju inte dåligt av att du har olika potatissorter oavsett speciellt om du skivar potatisen i tunna skivor. Det är inget nytt i att man kombinerar mjölig potatis med fast i en gratäng och kör lika länge men om du har mandel i så tror jag det blir mos bara (kanske). Vad är tag sen jag kombinerade 3-4 potatisar iaf.

Du kan förkoka den potatisen som tar längst tid och sen stava den, det kommer att gå att stava den pga du kokar ca bara halva tiden så allt blir synkat med potatisar som tar mycket mindre tid typ i gratängen. Det är bara prova sig fram liksom

Jag vet inte varför man vill hälla på gräddepå i efterhand i omgångar när du påminde mig om att så står det i äldre recept, vilket det faktiskt gör `? Det gör man ju alldrig med potatisgratäng (samma sak och metod). Vad gör det för smakskillnad, vore intressant å veta. Misstänker att man får en smakbrytning med olika tillagningstid för grädden eller att det har nåt med hur potatisen suger upp grädden i omgångar kanske
Citera
2022-12-26, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Desamma God fortsättning!

Ja det där receptet blev bra, så länge du är nöjd så är allt fröjd

De blir ju inte dåligt av att du har olika potatissorter oavsett speciellt om du skivar potatisen i tunna skivor. Det är inget nytt i att man kombinerar mjölig potatis med fast i en gratäng och kör lika länge men om du har mandel i så tror jag det blir mos bara (kanske). Vad är tag sen jag kombinerade 3-4 potatisar iaf.

Du kan förkoka den potatisen som tar längst tid och sen stava den, det kommer att gå att stava den pga du kokar ca bara halva tiden så allt blir synkat med potatisar som tar mycket mindre tid typ i gratängen. Det är bara prova sig fram liksom

Jag vet inte varför man vill hälla på gräddepå i efterhand i omgångar när du påminde mig om att så står det i äldre recept, vilket det faktiskt gör `? Det gör man ju alldrig med potatisgratäng (samma sak och metod). Vad gör det för smakskillnad, vore intressant å veta. Misstänker att man får en smakbrytning med olika tillagningstid för grädden eller att det har nåt med hur potatisen suger upp grädden i omgångar kanske

Jag tror att man "tipsas" om att slå på vätska lite eftersom beror på att det är lite olika hur mycket potatisen suger åt sig. Inte roligt om gratängen "simmar" i vätska, bättre med lite i taget så den hinner suga åt sig.

När jag kokar risgrynsgröt gör jag på samma sätt vad gäller att spä på med mjölk, rör om efterhand och tillsätter allt eftersom... speciellt med de sista dl.
Citera
2022-12-26, 09:20
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag tror att man "tipsas" om att slå på vätska lite eftersom beror på att det är lite olika hur mycket potatisen suger åt sig. Inte roligt om gratängen "simmar" i vätska, bättre med lite i taget så den hinner suga åt sig.

När jag kokar risgrynsgröt gör jag på samma sätt vad gäller att spä på med mjölk, rör om efterhand och tillsätter allt eftersom... speciellt med de sista dl.

Jo jag kan instämma i första stycket. Men iom att jag kör gratängen på 175 grader och tom ibland utan förvärmning tycker jag att inte potatisen blir simmig utan all grädde med ansjovissmak sugs upp som en svamp i potatisen och blir krämig med som sagt en liten kärna / tuggmotstånd i potatisstaven

Var länge sen jag gjorde risgrynsgröt ;-) brukar köpa det faktiskt hehe. Jag lagar inte allt utan tar genvägar inom vissa områden. Det är väldigt gott med det och kanel och socker och kan funka som lunch ibland eller middag samt kvällsfika. Frukosten är jag principfast med att äta fiberberikat havregryn eller fiberberikad cornflakes
Citera
2022-12-26, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jo jag kan instämma i första stycket. Men iom att jag kör gratängen på 175 grader och tom ibland utan förvärmning tycker jag att inte potatisen blir simmig utan all grädde med ansjovissmak sugs upp som en svamp i potatisen och blir krämig med som sagt en liten kärna / tuggmotstånd i potatisstaven

Var länge sen jag gjorde risgrynsgröt ;-) brukar köpa det faktiskt hehe. Jag lagar inte allt utan tar genvägar inom vissa områden. Det är väldigt gott med det och kanel och socker och kan funka som lunch ibland eller middag samt kvällsfika. Frukosten är jag principfast med att äta fiberberikat havregryn eller fiberberikad cornflakes

Vid konstaterande av att jag har för mycket röd mjölk hemma är det till att antingen koka risgrynsgröt eller göra plättar till barnbarnen. Båda går fint att frysa, gröt i portioner och plättar tills tillfälle ges.

Gröt används nu även till blandning med apelsiner, vispad grädde till mig och min gamla granne som snart fyller 90.

Min frukost både helg som vardag: Två hårdrostade med kallrökt lax (som jag delar i småbitar för att slippa ev "trådar") , citron skuren i tjocka skivor (tar ut köttet) och dill (den djupfrysta i förpackningar).
Citera
2022-12-28, 02:20
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Tack för alla era tips och råd, testade lite nya grejer i år! Grymt! Hoppas vi ses här nästa år igen då! Klart man kan skriva här även när det inte är juletider, bara temat är Julmat 👍

PS
Har fortfarande julmat kvar
DS
Citera
2022-12-28, 02:26
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Tack för alla era tips och råd, testade lite nya grejer i år!
Vad blev det för nytt?
Citera
2022-12-29, 00:33
Medlem
Var lite blandat hos föräldrarna över jul, jag åt som vanligt:

- Julskinka med vanlig senap på, med MASSVIS av fettet, det är nog det godaste som finns.
- Köttbullar
- Prinskorv
- Gravad Lax
- Senapssill och Inlagd Sill
- Janssons Frestelse
- Julost
- Hårdkokta Ägg
Citera
2022-12-29, 03:08
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
- Hårdkokta Ägg
Det borde ju inte vara lyx som bara tillhör julbordet. Riktigt gott med halvor och en majonnäsklick på. Naturligtvis ännu godare med ett par räkor eller lite rom ovanpå.
Citera
2022-12-29, 07:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det borde ju inte vara lyx som bara tillhör julbordet. Riktigt gott med halvor och en majonnäsklick på. Naturligtvis ännu godare med ett par räkor eller lite rom ovanpå.

Tycker du att kokta ägg är lyx?
Citera
2022-12-30, 10:43
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Kan upplysa om att ålen smakade helt förträffligt, och att nästan hela gick åt, mest pga av mig hehe, men även dottern fick i sig en icke oansenlig portion! Nu finns det bara litet kvar, ungefär så mycket som blir lagom på en bra ålasmörgås! Tror att jag kommer att få slåss med dottern om den mackan imorgon t.o.m haha!
God Jul Serung, och stort tack igen för tipset om fiskhandlaren!!
Gott att höra. Åt själv sjuka mängder rögad ål denna julen. Fick bli många rejäla supar därtill.
Citera
2022-12-30, 20:32
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Gott att höra. Åt själv sjuka mängder rögad ål denna julen. Fick bli många rejäla supar därtill.
Ja det är viktigt med vätskebalans!
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in