• 1
  • 2
2022-12-14, 01:43
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Vad ställs det på erat julbord iår? Visa gärna bilder, recept och tillvägagångssätt om det kan behövas ( tex genom att länka en länk )

Letar inspiration!

Tack på förhand.
Citera
2022-12-14, 02:10
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Vad ställs det på erat julbord iår? Visa gärna bilder, recept och tillvägagångssätt om det kan behövas ( tex genom att länka en länk )

Letar inspiration!

Tack på förhand.
Det som absolut inte får saknas är några sorters sill (och snaps), små hemgjorda köttbullar och en riktigt bra Jansson. Och ris a la Malta.
Citera
2022-12-14, 02:58
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord

Letar inspiration!

Tack på förhand.

VegoJansson, brysselkål är ett måste. Tänk på att det är barnens högtid. Skippa alkoholen!
Citera
2022-12-14, 03:36
Medlem
tastass avatar
För egen del kommer julen firas 50ish mil hemifrån, så någon egen julmat blir det inte tal om, men jag tar glatt emot vad än värden må vilja ställa fram.
Önskemässigt instämmer med föregående talare, sill och jansson är önskvärda inslag på julbordet.
Sedan vill jag gärna ha vörtbröd med en bit edamer och kanske någon enrisrökt korv.
Citera
2022-12-14, 06:41
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Det svenska julbordet, som på krögare & kulturman hr Åke Söderquist's tid.

Vi skippar dock lutfisken.

Den som gör ett veganskt upplägg, gör inte ett julbord.

Välkylda, alkoholhaltiga drycker till julbordet är ett absolut måste för oss men kan av den som har hälsoproblem lr har ideologiska låsningar väljas bort. Vi är vidsynta.
Citera
2022-12-14, 07:17
Medlem
slagskotts avatar
ägghalvor med kaviar, gubbröra, skagenröra och dill
Brysselkål
Potatis
rödkål
varm leverpastej
Hemmagjorda revbensspjäll, vi använder norsk tynnribbe som vi skär bort fettet på och hivar in i ugnen med & utan folie i fem timmar, rsultatet blir spjäll som är mör som bajs, otroligt goda men det bästa. jäkligt tjocka.
Tjock svampomelett på trattkantarell i ugn
Kex/vörtbröd/vitt bröd & div. ostar
bruna bönor
julskinka
janssons frestelse
glögg
julmust
julkaffe & en tår
rödbetssallad
gravad lax/öring
köttbullar & prinskorv
sill
Lutfisken har vi fått spola eftersom alla är så kräsna

Likt ts så försöker vi implementera en ny rätt varje år men iår har vi inte haft tid att riktigt sätta oss ned riktigt för att komma på något så om någon har en wow-faktor så kör på
Citera
2022-12-14, 07:42
Medlem
cacas avatar
Det mesta kommer bli hemgjort. Viltköttbullar, rökt fårfiol, skinka från vildsvin samt spjäll. Ägghalvor från egna höns, viltkorv, rökt fisk från sjön, potatis och grönsaker från odling. Potatisgratäng med kantareller från skogen, enbärsdricka istället för must samt äppeldryck, hembakat mjukt och hårt bröd, rödbetssallad, allt hemgjort.

Så det vi köper blir i princip grädde, smör, räkor, ansjovis och lite annat smått som vi inte har möjlighet göra själva just nu.

Recept, blir jobbigt men vildsvinskinka, 2 l vatten, 2 dl nitritsalt, 2 tsk druvsocker. Blanda och spruta in i skinkan med marinadspruta, lägg i påse och på med resten av lagen. 5 dagar, ta upp, skölj och sen kokar vi den med lök, lagerblad, morot och gärna någon dl öl. Griljera i ugn, äggula med skånsk senap samt dijon efter smak som man rör ihop, pensla skinkan och ströbröd.

Fårfiol, salt lag 10% dvs 1 liter vatten och 1 dl salt brukar även här köra i lite lagerblad, ev peppar eller lite skivor pepparrot. Som skinkan låt ligga 5 dagar. Rök till inner temp runt 68c och gärna med någon trevlig spån sort för mer smak eller en som ger både smak och bra färg

Potatisgratäng, ja en vanlig potatisgratäng med ost, grädde, lök, vitlök och salt och peppar. Skillnaden med min är jag steker vanliga gula kantareller och blandar i lagren samt har ost mellan lagren och tar på toppen sista tiden i ugnen.

Revbenspjäll, kokar tills kött släpper från ben, lök, lagerblad, buljong i vatten. På med egen gjord glacé gjord på honung, soja, ketchup, smulade lagerblad, salt, peppar, chili, olja. Blandar på känn så det blir bra, in i ugn på rätt hög värme tills de ser bra ut.

Köttbullar, ja viltfärs älg, hjort som blandas med ett ägg, ströbröd som fått svälla i grädde. salt, peppar samt kryddpeppar då det är jul. Stek eller kör i ugn. Brukar blanda i fläskfärs då viltkött magert, men grädde fungerar ok också så det kör vi på i år då försökt ta tillvara på så mycket fett som möjligt då färsen maldes.

Rödbetssallad, koka betor med skal tills de klara, skala och hacka i kuber, samma med äpple, lite saltgurka och ibland någon kokt potatis. Blanda allt med majonäs, grädde eller gräddfil typ en msk majonäs till 2 dl grädde/fil Riv på pepparrot, salt, peppar ev senap om man vill dvs smaka så det blir ok. Blanda så allt blandat blir lagom konsistens.
Majonäs 2 äggulor, lite vittvinsvinäger senap, salt, peppar, vispa och på med olja i fin stråle så den inte skär sig. Används även till ägghalvor.

Korv, viltfärs, späck, potatis, lök samt salt och div kryddor men gillar kummin chili samt fänkål så det lär åka i. Brukar steka på en bit färs så man känner hur det smakar så kan man krydda till extra tills det blir bra. Stoppa korv, knyt i lagom längder. Torrborsta i vanligt salt och låt dra svalt någon dag. Dessa har jag sen fryst för bara tina upp långsamt innan stekning.

Det får räcka, men som ni märker kör rätt mycket på en höft, recept i all ära men har man gjort saker par ggr så vet man ungefär hur man vill det ska smaka och se ut och jag som ex gör min egen chili krydda så kan man inte säga att en tsk är lagom då det beror på styrkan som kan variera från olika år/sorter man använt osv.
Det som är viktigast för oss, bra mat och samla familj och ha trevligt par dagar. Jul kommersen har vi i princip övergivit så sorry handlare.
Citera
2022-12-14, 10:49
Medlem
Sladdarens avatar
Ingen som använder sk Julkryddor till det mesta ni tillagar till jul ?

Vad tycker ni om det ?

Några små exempel =

Chokladbollar med julkryddor

Julkryddade revbensspjäll
Citera
2022-12-14, 11:04
Medlem
Har förberett med att rulla upp 2 kg köttbullar som ligger i frysen tillsammans med lussebullarna. I kylen hittas knäck och hemgjorda chokladtryfflar och i skafferiet ~2kg smörbakade pepparkakor efter eget recept. Kommer göra i ordning skinkan sista veckan innan jul, samt förbereda desserten efter julmiddagen, som förmodligen blir en kryddad mascarponekräm med glöggkokta bär, dagarna innan. Sen blir det övriga som inte går att förbereda ordnat på julafton.

Kvällen innnan kommer julgästerna för bingolotto och då tänkte jag öppna lite pizzadegar och bjuda på pizzabuffé.

Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ingen som använder sk Julkryddor till det mesta ni tillagar till jul ?

Kryddpeppar t.ex är ju ett måste i julköttbullarna Men ja de traditionella julkryddorna används till det mesta. Kommer bjuda på chokladtryfflar där några är smaksatta med kanel, några med kardemumma och några med ingefära. Mascarponekrämen jag tänkte servera som dessert tänkte jag krydda med kardemumma
Senast redigerad av RuneStaxx 2022-12-14 kl. 11:09.
Citera
2022-12-14, 11:11
Medlem
Andersdamaans avatar
Blir bara jag, hustrun och dottern i år, och dessutom så skall vi fira julen uppe i en Härjedalsstuga, så följaktligen blir julbordet litet mer spartanskt än vanligt då vi inte vill släpa med oss en massa prylar.

På vårt julbord för två stora och en liten så blir det:
Vitlöksgravad strömming (Egen produktion)
Inlagd sill (Egen produktion)
Senapssill (Egen produktion)
Gravad lax (Egen produktion)
Hovmästarsås (Egen produktion)

Prinskorv från Bromma chark.
Köttbullar (Egen produktion)
Julskinka (Scan gourmet)
Janssons (Egen produktion)
Rödbetssallad (Rydbergs)

Cheddar.
Stilton.
Danablu.
Gorgonzola.
Roquefort.
Färska fikon.

Chokladpudding med grädde.

Drickat blir några olika sorters julöl, egensatt snaps (Kummin, dillfrön, korianderfrön och litet citron) Julmust (Zeunerts) till dottern, och som avec så blir det Kaffe Karlsson (Kaffe med Cointreau, Baileys och grädde)
Citera
2022-12-14, 11:51
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuneStaxx

Kryddpeppar t.ex är ju ett måste i julköttbullarna Men ja de traditionella julkryddorna används till det mesta. Kommer bjuda på chokladtryfflar där några är smaksatta med kanel, några med kardemumma och några med ingefära. Mascarponekrämen jag tänkte servera som dessert tänkte jag krydda med kardemumma

Trevligt och spännande :-) hade vart ännu mer givande om du kunde rekommendera nåt recept på diverse julmat eller tillredningar (om du vill dela med dig) där det ingår just en kryddblandning eller glaze eller sås eller marinering av just julbaserade smaker och kryddor. Det finns ju varianter.. Men gärna på julmaten

Som ex finns ju varianter av julköttbullar med diverse olika drag åt julsmaker .. det är ju inte omöjligt att det funkar med både kryddpeppar och ingefära, nejlika, kanel, muskot, koriander, pomerans, stjärnanis,saffran, apelsin och nån julig senap i år kanske som umami och smaksättare bland annat ? Fast det kan ju dra iväg att smaka alldeles för främmande eller bara för mycket av det och allt kombinerat ;-)
Citera
2022-12-14, 12:35
Medlem
skraxs avatar
Brukar ha rätt klassiska grejer.

Julskinka
Sill & potatis
Vörtbröd
Köttbullar
Prinskorv
Rödbetssallad
Ägghalvor med kaviar
Janssons
Ris á la malta
Brysselkål
Gravad lax
Pastej

Och sen lite blandat av småsaker och självklart massor av julöl och snaps.
Brukar även ha nåt som kanske inte hör julen till men jag älskar att ha baconlindade dadlar på bordet för att växla lite salt & sött. Säkert missat nåt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in