Det mesta kommer bli hemgjort. Viltköttbullar, rökt fårfiol, skinka från vildsvin samt spjäll. Ägghalvor från egna höns, viltkorv, rökt fisk från sjön, potatis och grönsaker från odling. Potatisgratäng med kantareller från skogen, enbärsdricka istället för must samt äppeldryck, hembakat mjukt och hårt bröd, rödbetssallad, allt hemgjort.
Så det vi köper blir i princip grädde, smör, räkor, ansjovis och lite annat smått som vi inte har möjlighet göra själva just nu.
Recept, blir jobbigt men vildsvinskinka, 2 l vatten, 2 dl nitritsalt, 2 tsk druvsocker. Blanda och spruta in i skinkan med marinadspruta, lägg i påse och på med resten av lagen. 5 dagar, ta upp, skölj och sen kokar vi den med lök, lagerblad, morot och gärna någon dl öl. Griljera i ugn, äggula med skånsk senap samt dijon efter smak som man rör ihop, pensla skinkan och ströbröd.
Fårfiol, salt lag 10% dvs 1 liter vatten och 1 dl salt brukar även här köra i lite lagerblad, ev peppar eller lite skivor pepparrot. Som skinkan låt ligga 5 dagar. Rök till inner temp runt 68c och gärna med någon trevlig spån sort för mer smak eller en som ger både smak och bra färg
Potatisgratäng, ja en vanlig potatisgratäng med ost, grädde, lök, vitlök och salt och peppar. Skillnaden med min är jag steker vanliga gula kantareller och blandar i lagren samt har ost mellan lagren och tar på toppen sista tiden i ugnen.
Revbenspjäll, kokar tills kött släpper från ben, lök, lagerblad, buljong i vatten. På med egen gjord glacé gjord på honung, soja, ketchup, smulade lagerblad, salt, peppar, chili, olja. Blandar på känn så det blir bra, in i ugn på rätt hög värme tills de ser bra ut.
Köttbullar, ja viltfärs älg, hjort som blandas med ett ägg, ströbröd som fått svälla i grädde. salt, peppar samt kryddpeppar då det är jul. Stek eller kör i ugn. Brukar blanda i fläskfärs då viltkött magert, men grädde fungerar ok också så det kör vi på i år då försökt ta tillvara på så mycket fett som möjligt då färsen maldes.
Rödbetssallad, koka betor med skal tills de klara, skala och hacka i kuber, samma med äpple, lite saltgurka och ibland någon kokt potatis. Blanda allt med majonäs, grädde eller gräddfil typ en msk majonäs till 2 dl grädde/fil Riv på pepparrot, salt, peppar ev senap om man vill dvs smaka så det blir ok. Blanda så allt blandat blir lagom konsistens.
Majonäs 2 äggulor, lite vittvinsvinäger senap, salt, peppar, vispa och på med olja i fin stråle så den inte skär sig. Används även till ägghalvor.
Korv, viltfärs, späck, potatis, lök samt salt och div kryddor men gillar kummin chili samt fänkål så det lär åka i. Brukar steka på en bit färs så man känner hur det smakar så kan man krydda till extra tills det blir bra. Stoppa korv, knyt i lagom längder. Torrborsta i vanligt salt och låt dra svalt någon dag. Dessa har jag sen fryst för bara tina upp långsamt innan stekning.
Det får räcka, men som ni märker kör rätt mycket på en höft, recept i all ära men har man gjort saker par ggr så vet man ungefär hur man vill det ska smaka och se ut och jag som ex gör min egen chili krydda så kan man inte säga att en tsk är lagom då det beror på styrkan som kan variera från olika år/sorter man använt osv.
Det som är viktigast för oss, bra mat och samla familj och ha trevligt par dagar. Jul kommersen har vi i princip övergivit så sorry handlare.