Det mesta kommer bli hemgjort. Viltkttbullar, rkt frfiol, skinka frn vildsvin samt spjll. gghalvor frn egna hns, viltkorv, rkt fisk frn sjn, potatis och grnsaker frn odling. Potatisgratng med kantareller frn skogen, enbrsdricka istllet fr must samt ppeldryck, hembakat mjukt och hrt brd, rdbetssallad, allt hemgjort.
S det vi kper blir i princip grdde, smr, rkor, ansjovis och lite annat smtt som vi inte har mjlighet gra sjlva just nu.
Recept, blir jobbigt men vildsvinskinka, 2 l vatten, 2 dl nitritsalt, 2 tsk druvsocker. Blanda och spruta in i skinkan med marinadspruta, lgg i pse och p med resten av lagen. 5 dagar, ta upp, sklj och sen kokar vi den med lk, lagerblad, morot och grna ngon dl l. Griljera i ugn, ggula med sknsk senap samt dijon efter smak som man rr ihop, pensla skinkan och strbrd.
Frfiol, salt lag 10% dvs 1 liter vatten och 1 dl salt brukar ven hr kra i lite lagerblad, ev peppar eller lite skivor pepparrot. Som skinkan lt ligga 5 dagar. Rk till inner temp runt 68c och grna med ngon trevlig spn sort fr mer smak eller en som ger bde smak och bra frg
Potatisgratng, ja en vanlig potatisgratng med ost, grdde, lk, vitlk och salt och peppar. Skillnaden med min r jag steker vanliga gula kantareller och blandar i lagren samt har ost mellan lagren och tar p toppen sista tiden i ugnen.
Revbenspjll, kokar tills ktt slpper frn ben, lk, lagerblad, buljong i vatten. P med egen gjord glac gjord p honung, soja, ketchup, smulade lagerblad, salt, peppar, chili, olja. Blandar p knn s det blir bra, in i ugn p rtt hg vrme tills de ser bra ut.
Kttbullar, ja viltfrs lg, hjort som blandas med ett gg, strbrd som ftt svlla i grdde. salt, peppar samt kryddpeppar d det r jul. Stek eller kr i ugn. Brukar blanda i flskfrs d viltktt magert, men grdde fungerar ok ocks s det kr vi p i r d frskt ta tillvara p s mycket fett som mjligt d frsen maldes.
Rdbetssallad, koka betor med skal tills de klara, skala och hacka i kuber, samma med pple, lite saltgurka och ibland ngon kokt potatis. Blanda allt med majons, grdde eller grddfil typ en msk majons till 2 dl grdde/fil Riv p pepparrot, salt, peppar ev senap om man vill dvs smaka s det blir ok. Blanda s allt blandat blir lagom konsistens.
Majons 2 ggulor, lite vittvinsvinger senap, salt, peppar, vispa och p med olja i fin strle s den inte skr sig. Anvnds ven till gghalvor.
Korv, viltfrs, spck, potatis, lk samt salt och div kryddor men gillar kummin chili samt fnkl s det lr ka i. Brukar steka p en bit frs s man knner hur det smakar s kan man krydda till extra tills det blir bra. Stoppa korv, knyt i lagom lngder. Torrborsta i vanligt salt och lt dra svalt ngon dag. Dessa har jag sen fryst fr bara tina upp lngsamt innan stekning.
Det fr rcka, men som ni mrker kr rtt mycket p en hft, recept i all ra men har man gjort saker par ggr s vet man ungefr hur man vill det ska smaka och se ut och jag som ex gr min egen chili krydda s kan man inte sga att en tsk r lagom d det beror p styrkan som kan variera frn olika r/sorter man anvnt osv.
Det som r viktigast fr oss, bra mat och samla familj och ha trevligt par dagar. Jul kommersen har vi i princip vergivit s sorry handlare.