2022-12-14, 15:57
Medlem
Inget är hugget i sten ännu, men något åt det här hållet brukar det bli;

3 olika sillar. Jag gör en “klar” och två krämiga varianter. Den klara är alltid med citron och rödlök. Jag skippar fullständigt den traditionella, tråkiga med morötter i. De krämiga brukar variera från år till år. Wasabisill är supergott och en variant av skärgårdssill med lite löjrom (stenbitsrom i alla recept) i är också en favorit. Jag följer inget recept slaviskt. Här får jag bl a mina ideer ifrån;

Sköna Sillar - Vi som älskar sill (skonasillar.blogspot.com)

Gravad röding. Godare och mindre “flottigt” än gravad lax. Den gravar jag på traditionellt vis. När jag gravar lax brukar jag dela en laxsida i tre delar och grava de olika bitarna med olika kryddning där jag leker loss. Sichuan är en favorit. Har inte bestämt vad jag ska hitta på i år. Till detta färdigköpt bättre gravlaxsås och färsk dill.

Kanske varmröker jag en laxbit. Lite rolig kryddning på den också i sånt fall.

Köper en liten bit kallrökt lax om jag hittar något bra.

En traditionell Jansson så klart. Den mixtrar man inte med.

Julköttbullar på älgfärs med lite julkryddor brukar bli bra. Man kan om man vill, göra neutrala köttbullar och frysa in. Dessa går att ta fram eftersom och går då att steka i vad man känner för stunden. Riven ingefära, röd chili, vitlök etc...

Köper färdig lokalproducerad sylta, lite lokala prinskorvar och även lokal färdigkokt skinka som jag griljerar.

Gör en variant av rödbetssallad som fungerar både till fisk och kött. Köper färdigtärnade rödbetor i glasburk som blandas med gräddfil, lite bra majonäs, 4-5 äpplen som rivs ned (Ingrid Marie), river ned färsk pepparrot.

Revbensspjäll som tillagas en halv dag i ugnen med endast salt. Gör någon kladdig och julig smet som sedan tillsätts. Har läst på någon amerikansk sajt (hittar den inte nu bara för att jag söker, riktigt irriterande, jag blir rentav förbannad) att det är ajabaja att koka köttet utan det ska tillagas i ugn och ingenting annat. Jag har en meter med länkar i mina favoriter och det här var en av de bättre och nu är den plötsligt borta. Jag kreverar.

Risgrynsgröt som kommer fram senare på kvällen i form av ris a la malta.

Kokt potatis, ägghalvor och gott bröd. Stark senap.

Det går ju att sväva ut och ha en massa röror av alla de slag, gravat kött osv. Tycker själv att det blir för mycket på en gång och väntar med sådant till en vanlig helg istället. Man ska ju orka äta upp allting också samt ha plats i kylen.

Vad gäller kryddor så go crazy. Jag tycker inte alls att allt ska vara traditionellt kryddat.
Citera
2022-12-14, 22:05
Medlem
peergs avatar
Vi har det stora släktjulbordet hemma hos oss i år så det blir en del att förbereda även om det är rätt avskalat nu för tiden.

Fisk: Sill (vanlig inlagd sill, senapssill och matjes). Lax (kallrökt och gravad). Hovmästarsås. Kokta ägghalvor med majonnäs och räkor. Spenatpaj.

Kallskuret: Julskinka. Gustafskorv. Rökt vildsvin från lokal leverantör.

Varmt: Jansson. Hemlagade köttbullar med julkryddning (kryddpeppar etc.). Prinskorv. Hemlagad bakad leverpastej. Tjocka revbensspjäll.

Grönt: Rätt rikligt eftersom syrrans sambo är vegan. Bönsallad, Hummus, diverse picklade grejer. Köttbullar på anamma-färs. Vegansk Jansson. Kålsallad.

Övrigt: Kokt potatis. Grönsallad. Knäckebröd, kex, smör och ost. Mycket ost.

Efterrätt: Mycket sparsam eftersom alla redan bör vara proppmätta vid det laget. I år blir det nog saffranspannacotta i pytteportioner.

Dryck: Julöl, lagrad julmust, bordsvatten, cola. Den som vill får dricka vin, men eftersom det brukar vara rätt mycket barn med så sparar vi alkoholen till senare på kvällen. Då blir det vanligtvis en whisky och en leverpastejssmörgås efter morsans recept.
Citera
2022-12-15, 15:13
Moderator
Jultrollets avatar
Bortbjudna i år på julafton till personer som lagar helt fantastisk mat så vad det än blir så ser jag fram emot det. Det kan bli julmat men också något helt annat.

Däremot ska jag äta julmat på juldagen och då kör jag rätt så spartanskt denna gång. Så då blir det skinka, köttbullar, rödbetssallad, Janssons frestelse, prinskorv, brysselkål stekt med lite godsaker och julmust. Har säkert glömt något nu.. jo vörtbröd med ost! Min bättre hälft vill gärna ha ägg, sill och julöl också.

På kvällen brukar vi ta en skinkmacka med senap.

Jag gillar att försiktigt pudra på lite malen ingefära på prinskorvarna precis mot slutet. Är det något ni provat?
Citera
2022-12-15, 15:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
ägghalvor med kaviar, gubbröra, skagenröra och dill
Brysselkål
Potatis
rödkål
varm leverpastej
Hemmagjorda revbensspjäll, vi använder norsk tynnribbe som vi skär bort fettet på och hivar in i ugnen med & utan folie i fem timmar, rsultatet blir spjäll som är mör som bajs, otroligt goda men det bästa. jäkligt tjocka.
Tjock svampomelett på trattkantarell i ugn
Kex/vörtbröd/vitt bröd & div. ostar
bruna bönor
julskinka
janssons frestelse
glögg
julmust
julkaffe & en tår
rödbetssallad
gravad lax/öring
köttbullar & prinskorv
sill
Lutfisken har vi fått spola eftersom alla är så kräsna

Likt ts så försöker vi implementera en ny rätt varje år men iår har vi inte haft tid att riktigt sätta oss ned riktigt för att komma på något så om någon har en wow-faktor så kör på

Det saknas gubbröra på ditt julbord skulle jag säga så det är vad du bör lägga till. Denna ska göras minst en dag innan och gör den absolut inte så torr som många recept säger utan den ska vara ordentligt kletig och god.
Bruna bönor kom verkligen som en outsider annars.

Själv är jag och sambon ingen julmatsfantast så här hemma äter vi en enklare jullunch med potatis, hemmagjorda köttbullar, hemmagjord sill, Hemmagjord gubbröra, lax och ägghalvor. Vi skippar julskinkan. Till det dricks must eller öl.
På kvällen sen gör vi en trerättersmiddag som än så länge inte är bestämd men blir säkerligen något gott.
Citera
2022-12-15, 15:22
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Blir bara jag, hustrun och dottern i år, och dessutom så skall vi fira julen uppe i en Härjedalsstuga, så följaktligen blir julbordet litet mer spartanskt än vanligt då vi inte vill släpa med oss en massa prylar.

På vårt julbord för två stora och en liten så blir det:
Vitlöksgravad strömming (Egen produktion)
Inlagd sill (Egen produktion)
Senapssill (Egen produktion)
Gravad lax (Egen produktion)
Hovmästarsås (Egen produktion)

Prinskorv från Bromma chark.
Köttbullar (Egen produktion)
Julskinka (Scan gourmet)
Janssons (Egen produktion)
Rödbetssallad (Rydbergs)

Cheddar.
Stilton.
Danablu.
Gorgonzola.
Roquefort.
Färska fikon.

Chokladpudding med grädde.

Drickat blir några olika sorters julöl, egensatt snaps (Kummin, dillfrön, korianderfrön och litet citron) Julmust (Zeunerts) till dottern, och som avec så blir det Kaffe Karlsson (Kaffe med Cointreau, Baileys och grädde)
Ingen rögad ål?
Citera
2022-12-15, 15:24
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ingen rögad ål?
Känner du till om någon av kedjorna ens säljer det? Det är säkert tjugo år sedan jag åt det senast, på den tiden platsade det mer än väl på julbordet.
Citera
2022-12-15, 15:28
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Känner du till om någon av kedjorna ens säljer det? Det är säkert tjugo år sedan jag åt det senast, på den tiden platsade det mer än väl på julbordet.
Det tror jag inte. Jag bor i Skåne och jag köper min hos fiskhandlaren. Inget julbord i Skåne utan ål!
Citera
2022-12-15, 16:10
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ingen rögad ål?
Dessvärre inte! Hade varit gott dock, men många av fiskhandlarna här uppe i Hipsterholm vägrar ta in ål pga att den börjar att bli sällsynt. Får klara mig med böckling istället!
Citera
2022-12-15, 16:11
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Dessvärre inte! Hade varit gott dock, men många av fiskhandlarna här uppe i Hipsterholm vägrar ta in ål pga att den börjar att bli sällsynt. Får klara mig med böckling istället!
Böckling är ju också trevligt. Men det slår inte en ål!

Citera
2022-12-15, 16:14
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Böckling är ju också trevligt. Men det slår inte en ål!

Håller båda lika högt fast på olika sätt! Fan nu blev jag ju sugen på ål bara för att du sade det!! Skall snoka runt på nätet och se om någon har rökt ål på lager!

Edit: Lisa Elmqvist har flatrökt ål för det facila priset 1550:- kilot! Hmmm Känns nästan värt det!
https://www.lisaelmqvist.se/webshop/4753
Citera
2022-12-15, 17:15
Medlem
RattHaverists avatar
Här får man fira julen ensam med findus jultallrik!

https://www.ateriet.com/wp-content/u..._1228089_2.jpg
Citera
2022-12-15, 17:48
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RattHaverist
Här får man fira julen ensam med findus jultallrik!

https://www.ateriet.com/wp-content/u..._1228089_2.jpg

Var hittar du den..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in