2022-12-12, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4Motion
Använd timern på pumpen då så att den startar när du vill?
Finns ju en sån funktion på fjärrkontrollen.
I alla fall på min.

Ska man vara borta en längre tid (läs veckor” så kan man ställa in på underhållsvärme 10 grader.

Men att stänga av och på värmepumpen när man är på tex jobbet, tror jag förkortar värmepumpens livslängd. Då blir det en överraskande utgift framöver.
Citera
2022-12-12, 15:13
Medlem
4Motions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om du menar någon slags nattsänkning för att spara energi så har jag experimenterat i åratal i tre helt olika villor. Det ger ingenting enligt mina experiment, bara en sunkig kall känsla på morgonen om du sänkt för mycket. Den extra graden värme upp till 19.5 grader som känns bra inomhus, istället för 18.5, kostar nästan ingenting. Gratis tips från mig.

När Sverige sparade olja när oljekrisen var som värst ca 1975 så skulle man ha 16 grader i sovrummet. Och det hade vi, då. Men det är olidligt.

Ja luftvärmepump är väldigt smart samt effektivt.
Samt att den cirkulerar luften i bostaden och flyttar den värme som man eventuellt får när man eldar lite ljus mm.
Citera
2022-12-12, 15:15
Medlem
Alla får flytta till villor med fjärrvärme

Min månadskostnad för värme, el, vatten och soptömning ligger på 3500..... (132kvm)
Citera
2022-12-12, 15:16
Medlem
4Motions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Ska man vara borta en längre tid (läs veckor” så kan man ställa in på underhållsvärme 10 grader.

Men att stänga av och på värmepumpen när man är på tex jobbet, tror jag förkortar värmepumpens livslängd. Då blir det en överraskande utgift framöver.

Varför skulle livslängden på en värmepump förkortas om den är avstängd?
Borde väl vara tvärtom genom och det sparas freon...?
Citera
2022-12-12, 15:20
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonslayerxoxo
Härligt att bo i detta välutvecklade I-land där vi låter ett gäng miljömuppar 4x min elräkning.

Vad vi behöver göra är att rikta ilskan åt rätt håll, det hade varit enkelt för våra politiker (både vänster och höger) att införa s.k "Sverigepriser" om viljan hade funnits.
Att MP ihop med S monterat ner kärnkraften med sina straffskatter är naturligtvis beklagligt men det akuta problemet är att vi tvingas betala överpriser på grund av övriga EU's usla energipolitik.
Citera
2022-12-12, 15:23
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Vad vi behöver göra är att rikta ilskan åt rätt håll, det hade varit enkelt för våra politiker (både vänster och höger) att införa s.k "Sverigepriser" om viljan hade funnits.
Att MP ihop med S monterat ner kärnkraften med sina straffskatter är naturligtvis beklagligt men det akuta problemet är att vi tvingas betala överpriser på grund av övriga EU's usla energipolitik.

Liten korrektion, du kanske har missat detta:
Sverige har ju lägst elpriser i Europa, möjligtvis med undantag av Norge. Detta beror på att vi har ca 20% överskott av el, så mycket exporterar vi alltså.

<fakta>
Citera
2022-12-12, 15:24
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Liten korrektion, du kanske har missat detta:
Sverige har ju lägst elpriser i Europa, möjligtvis med undantag av Norge. Detta beror på att vi har ca 20% överskott av el, så mycket exporterar vi alltså.

<fakta>

Menar du med detta att priserna ligger på samma nivå som dem skulle ha gjort om vi inte sålt ut 70% av vår producerade el på den "öppna" europeiska marknaden alternativt om man inte hade propagerat för nedlagd kärnkraft både i Sverige och övriga EU?
Citera
2022-12-12, 15:26
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Menar du med detta att priserna ligger på samma nivå som dem skulle ha gjort om vi inte sålt ut 70% av vår producerade el på den "öppna" europeiska marknaden alternativt om man inte hade propagerat för nedlagd kärnkraft både i Sverige och övriga EU?

Vi exporterar ca 20% av vår elproduktion. El är en vara, precis som bilar, mjölk, kaffe, you name it.

Till exempel skulle priset på bilar kunna vara lägre om staten gick in och förbjöd all export av bilar från Torslanda, och införde statligt reglerade "Sverigepriser" på bilar. Frågan är om det skulle gynna oss i det långa loppet.
Senast redigerad av heggenes 2022-12-12 kl. 15:28.
Citera
2022-12-12, 15:27
Medlem
Madagascars avatar
Det måste vara billigare att elda med olja nu än att värma med el (luftvärmepump).
Citera
2022-12-12, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes

Så ja, härligt.

Lägst i EU har vi inte, men inte heller dyrast. Oavsett är det väldigt dyrt. Fint ändå att vi exporterar när vi tydligen har ”underproduktion” och ”överkonsumtion”
Citera
2022-12-12, 15:30
Medlem
Citat:

Inkompetens i Rosenbad är mer standard än undantag. Nästa gång kanske vi inte behöver spränga Nordstream pgr av symbol politik.
Citera
2022-12-12, 15:30
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonslayerxoxo
Lägst i EU har vi inte, men inte heller dyrast. Oavsett är det väldigt dyrt. Fint ändå att vi exporterar när vi tydligen har ”underproduktion” och ”överkonsumtion”

Vi har sannolikt lägst genomsnittspriser i västeuropa, förutom Norge. Ja, vi har sådant enormt elöverskott så vi kan exportera 20% av vår produktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in