2022-12-10, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Riktigt bra idé, hoppas den får spriding.

Tanken är god. Men jag tror elbolaget ser sånt på grannens förbrukning. De åker ut och kollar efter kablar som ligger mellan husen. Egentligen är det ju rätt sjukt. Man borde såklart få ge sin granne vad som helst.
Citera
2022-12-10, 17:06
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Tanken är god. Men jag tror elbolaget ser sånt på grannens förbrukning. De åker ut och kollar efter kablar som ligger mellan husen. Egentligen är det ju rätt sjukt. Man borde såklart få ge sin granne vad som helst.
Är det förbjudet att hjälpa fattiga grannar med el? Jag betalar ju mina räkningar.
Citera
2022-12-10, 17:08
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Är det förbjudet att hjälpa fattiga grannar med el? Jag betalar ju mina räkningar.
Inte så länge du låter en behörig elektriker utföra sammankopplingen samt att du ändrar ändrar ditt elavtal så att det framgår att avtalet nu gäller en större användaryta.
Citera
2022-12-10, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Det är verklighet för mig. Jag har som helst inga problem med den s k energikrisen som råder.
Jag har förberett mig sedan 2 år, hade på känn att den här dagen skulle komma.
Folk lär sig aldrig att anpassa sig och blicka framåt, därför sitter de i skiten just nu.

Samma här. Elpriset struntar jag i.

Men jag tycker ändå synd om de som kämpat som fan o betalat av lån på villor o nu sitter i skiten.

Staten bryter samhällskontraktet. Torkar sig i arslet med det.
Citera
2022-12-10, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MillivaBilli
Var hamnar pengarna?

Bland annat hos svenska kraftnät.

Helt sjukt situation vi är i. Samhällskontraktet är brutet enligt mig sen länge sen men detta är borde vara droppen.

Men som tur är svenskar de mesigaste i världen när det kommer till att protestera.
Citera
2022-12-10, 17:09
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Nej, de producerar mer el än de själva behöver och överskottet går till elbolaget, som du använder. De kallas micropruducenter. Därför är det dumt att koppla bort dem.

Men eftersom inte elen lagras så spelar det ingen roll att de producerar mycket el på sommaren.

Nu på vintern är deras produktion försumbar.

Men Bolund begrep inte det heller. Han tjatade om att Sverige producerade fler gwh än vi förbrukade...
Det viktiga är planerbar produktion av el o dit hör inte solpaneler
Citera
2022-12-10, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Ja såklart, och då är ändå bensinen väldigt dyr! Det är något fel, och jag skulle säga att det är politikens fel helt och hållet.

Du måste vara akademiker!
Citera
2022-12-10, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Inte så länge du låter en behörig elektriker utföra sammankopplingen samt att du ändrar ändrar ditt elavtal så att det framgår att avtalet nu gäller en större användaryta.

Oj! Nya regler tydligen. Men det låter ju bra!
Citera
2022-12-10, 17:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Om alla hade bundit så hade elen stängts ner.

Ja, bundna avtal fungerar bara om produktionen är planerbar dvs kärnkraft o vattenkraft.

Med vind o sol måste vi ha rörligt pris för att tvinga konsumenter följa produktionen.
Citera
2022-12-10, 17:14
Medlem
Tänker mer på alla som kan komma att bli arbetslösa pga detta.

Ska bli intressant att se hur politiken ska lösa den biten.

Mer bidrag? Ökad inflation...

Går åt helvete vilket som.
Citera
2022-12-10, 17:14
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Men eftersom inte elen lagras så spelar det ingen roll att de producerar mycket el på sommaren.

Nu på vintern är deras produktion försumbar.

Men Bolund begrep inte det heller. Han tjatade om att Sverige producerade fler gwh än vi förbrukade...
Det viktiga är planerbar produktion av el o dit hör inte solpaneler

Visst kan el från solpaneler lagras. Det gör jag själv på min Ecoflow River Pro. Den driver datorn jag skriver på just nu.
Citera
2022-12-10, 17:15
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Lösningen för ett grannskap kan vara att låna el av grannen om den har bundit fördelaktigt.

Slå tillbaka mot dom jvla kleptokraterna.

Om du har bundet pris kan du erbjuda andra att ladda sina elbilar billigare med ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in