2022-12-12, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad har du för uppvärmning?

Har du fjärrvärme kan du kanske inte göra så mycket.

Har du någon form av värmepump eller i värsta fall, direktverkande el kan du spara genom att sänka innetemperaturen.

Sedan kan man spara genom att ha rätt teknik när man lagar mat och man kan tvätta och diska på tidpunkter när elen är billig.

Jag har värmepump och den är ställd på lägsta värmetemperaturen. Dvs 18 grader.

Problemet är att pumpen ändå slår igång och vill värma huset till just 18 grader.

Visst, den drar ju mindre än om jag hade haft den på 22 grader. Men det är en utmaning att komma under 40kWh i huset nu (132kvm) och det ”bara” är -5 grader.

Än värre blir det när det blir -15 grader ute.
Citera
2022-12-12, 15:01
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"On Friday (9 December), the German weather agency DWD warned that a mild winter was significantly less likely than a comparatively cold winter, at 5% for warmer and 38% for colder weather, respectively. "

"Gas savings in Germany are below the level necessary to avoid gas shortages, warned the German grid agency as a 20% cut in gas consumption goal was missed last week amid a cold snap."

https://www.euractiv.com/section/ene...y-chief-warns/

"Murphy's law is an adage or epigram that is typically stated as: "Anything that can go wrong will go wrong." In some formulations, it is extended to "Anything that can go wrong will go wrong, and at the worst possible time."
Så är det iofs, ska det jävlas så gör det det ordentligt, vilket det i grunden lilla Ukraina-kriget visar. Jag tror år 2023 blir minnesvärt i hela världen, och då är jag ändå 55+. Sverige är dock väl hanterat och vi kan rida ut stormen nästan lättast i hela Europa och världen, de problem vi har är hanterliga eftersom vi har både pengar mat bostad och energi.
Citera
2022-12-12, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Exakt, lägg ut hela kylens och frysens innehåll på balkongen så sparar du minst halva elräkningen i en lägenhet. Dock jobbigt om temperaturen går över nollan ute.

Egentligen skämtar jag, men detta är typexempel på "fördelar" för samhället när priset på en vara blir för högt. Allt slöseri slutar och samtliga kunder gör allt för att dra ner sin konsumtion. Det är utmärkt, slöseri är dåligt för alla.

Sverige har sparat fantastiska mänger el sedan 1986, vi har samma förbrukning nu som då men är många fler människor, bor större, har elbilar, datorer osv.

Det är för att vi antingen stängt ner eller outsourcat tung elintensiv industri, inte att vi minskat vårat elbehov. Snarare har hushållens behov ökat men mindre än minskningen från industrin.

Kommer du ihåg när man var liten, billigt som fan på natten och dyrt på dagen, tänkt på varför det inte är så mer idag?

Och jag är inte helt övertygad om att det är något bra för Sverige med denna balansövergång alls faktiskt.. Från arbetsskapande och produktivitet till "lattemammors" elbehov..
Citera
Medlem
4Motions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp

Problemet är att pumpen ändå slår igång och vill värma huset till just 18 grader.

Visst, den drar ju mindre än om jag hade haft den på 22 grader. Men det är en utmaning att komma under 40kWh i huset nu (132kvm) och det ”bara” är -5 grader.

Använd timern på pumpen då så att den startar när du vill?
Finns ju en sån funktion på fjärrkontrollen.
I alla fall på min.
Citera
Medlem
FluffigGuldigVovves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShotsFired
Jag har pengar din svartsjuka jävla fattiglapp.
Det kommer ska du se. Räkna med fina höjningar. Det man ber för andra brukar komma tillbaka till en själv. Kom ihåg det.

wow, pengar, alltså... får du knulla mycket när du piper till om hur mycket pengar du har? så avundsjuk, snälla lär mig hur man blir lika coooool som du är, joakim von anka.

Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Jättebra om ni har en långtgående lågräntelån och bundet elavtal med låg kostnad, men det kan vara värt att kolla upp så ingen större förändring eller förnyande kommer göras under året med dessa, för då tror jag man kommer behöva revidera om hyreshöjningen oavsett tidpunkt för att matcha de nya kostnaderna även om man "lovat" en viss procent under nästkommande år.

Bäst att ha både livrem och hängslen!

tror det är rätt chill ändå. bor via kommunalt bostadsbolag som har väldigt många nybyggda hyresfastigheter som drar in bra med pengar. jag bor i en liten enklav i ett tyst hörn mitt i smeten där hyrorna av någon anledning fastnat i tiden, men det är inget som får företagets ekonomi på rundgång.

sen håller jag med om att det alltid är bra att vara förberedd. hoppas på det bästa, förvänta sig motsatsen, osv. etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp

OK. Det var knepigt med 18 grader som minimum.

Jag har en luft-luft-pump som jag kan ställa ned till 16, i alla fall. (Jag har den iofs helt avstängd när yttertempen är under noll grader.)
Citera
2022-12-12, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
V röstade ja för en avreglerad elmarknad 1995. Visserligen med följande två intressanta reservationer:

- en avvecklingsplan för kärnkraften
- förbud för elvärme i nya byggnader

V visar här att de ansåg att ett elkraftsystem utan kärnkraft fungerar utan problem. Det visar ju sig att det inte är så. Det är bara vattenkraft och kärnkraft som kan stå för stabiliteten i ett elkraftsystem. Den styvmoderliga behandling som kärnkraften haft sedan den introducerades i Sverige har gjort att det inte funnits ett tillräckligt intresse att förnya och underhålla den på det sätt som skulle krävts för att ha stabila elleveranser. Det är i sin tur orsaken till det skenande priset när förbrukningen ökar och vindleveransen inte kan kompensera. Naturligtvis går elbolagen med övervinster, men det är ju alltid följden när knapphet råder. Det spelar ingen roll om man har överproduktion på hela året räknat om man har underproduktion vid de tillfällen när behovet är som störst.

Förbudet mot elvärme i byggnader är ju intressant i sig och antyder ju att V någonstans i förlängningen hade någon diffus tanke om att det skulle kunna uppstå knapphet. Det innebär ju därmed en motsägelse att trycka på en avvecklingsplan för en energikälla som verkligen kan förse elkraftsystemet med den svängmassa som behövs för stabil leverans.

Det är politikerna (alla) som med stor okunskap och överdriven tro på vindkraft fördärvat elkraftsystemet. Det finns egentligen bara en lösning på detta och det är högkostnadsskydd, vilket ju flera andra länder infört.
Helt fel igen. Och din pajkastning är på en förskolenivå.

V vill ha sverigepriser och varnade om just den fria marknaden långt innan krisen var här.

Det gäller att lösa problemet, inte gapa sig hes om vem som gjorde vad för 30 år sedan. Problemet är att högern VILL inte lösa problemet utan de vill att privata aktörer ska bli rika. Och då lider det svenska folket som följd.
Senast redigerad av Haschpundaren 2022-12-12 kl. 15:06.
Citera
2022-12-12, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Dessa stöttar jag, men det finns otaliga villaägare i storstäderna som varken förtjänar ekonomiskt stöd eller sympati.

Men du uttrycker dig som att du hatar alla husägare odiskriminerbart och drar alla över ett strå i dina hatiska kommentarer.
Citera
2022-12-12, 15:05
Medlem
Härligt att bo i detta välutvecklade I-land där vi låter ett gäng miljömuppar 4x min elräkning.
Citera
2022-12-12, 15:07
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Det är för att vi antingen stängt ner eller outsourcat tung elintensiv industri, inte att vi minskat vårat elbehov. Snarare har hushållens behov ökat men mindre än minskningen från industrin.

Kommer du ihåg när man var liten, billigt som fan på natten och dyrt på dagen, tänkt på varför det inte är så mer idag?

Och jag är inte helt övertygad om att det är något bra för Sverige med denna balansövergång alls faktiskt.. Från arbetsskapande och produktivitet till "lattemammors" elbehov..
Visst minns jag att man körde tvättmaskin på natten, det sparade en krona. Måste varit kring år 2000? Men sedan blev elen så billig att vi slutade göra detta. Nu blir det inne igen med sparsamhet, och den som laddar sin Tesla kl 1700 är en idiot, klart man laddar på natten.

Orsaken till att vi lagt ner tung elintensiv industri är ju för att elpriset höjts. Antagligen har den flyttat till Kina som bränner billigt kol och har jättelika vattendammar, som båda förstör deras miljö, och Sverige får en fin miljö. Win win.

Med mer billig kärnkraft kan vi få tillbaka liknande industrier, t.ex batteritillverkare, men det tar 8-10 år att bygga dessa kärnkraftverk så inte i närtid.
Citera
2022-12-12, 15:08
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4Motion
Använd timern på pumpen då så att den startar när du vill?
Finns ju en sån funktion på fjärrkontrollen.
I alla fall på min.
Om du menar någon slags nattsänkning för att spara energi så har jag experimenterat i åratal i tre helt olika villor. Det ger ingenting enligt mina experiment, bara en sunkig kall känsla på morgonen om du sänkt för mycket. Den extra graden värme upp till 19.5 grader som känns bra inomhus, istället för 18.5, kostar nästan ingenting. Gratis tips från mig.

När Sverige sparade olja när oljekrisen var som värst ca 1975 så skulle man ha 16 grader i sovrummet. Och det hade vi, då. Men det är olidligt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-12-12 kl. 15:11.
Citera
2022-12-12, 15:12
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonslayerxoxo
Härligt att bo i detta välutvecklade I-land där vi låter ett gäng miljömuppar 4x min elräkning.

Sverige har ju lägst elpriser i Europa, möjligtvis med undantag av Norge. Detta beror på att vi har ca 20% överskott av el, så mycket exporterar vi alltså.

Så ja, härligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in