Citat:
Ursprungligen postat av
Enterprise
Risk för OT, men din grundpremiss är fel. Män är inte genetiskt programmerade att vara slav till en kvinna. Tvärtom är manlig promiskuitet evolutionärt betingad, alltså tvärtom att inte vara trogen mot en kvinna - utan att sprida sina gener så mycket som möjligt. Med detta menar jag inte att sådant agerande är "bra" eller "önskvärt", enbart att det sitter i reptilhjärnan och att flertalet mäns förmåga att avstå från detta, bygger på mänsklig inlärd kultur (miljö), alltså att mannen är kultiverad. Svårt att översätta detta till AI, men utan att vara särskild insatt i hur AI-motorn är tekniskt konstruerad uppfattar jag att det som är problematiskt är att AI:n delvis agerar inom en "svart låda", alltså att skaparen inte riktigt vet hur AI:n kommer fram till vissa svar, annat än ramverket för detta. Ju mer som pågår inom en svart låda, desto större risken är att man tappar kontrollen över AI:n.
Jag syftade inte på trogen, utan att de är programmerad till att skydda kvinnan, och ge henne högre skyddsvärde, och därav bli hennes slav.
Här skiljer jag mig ifrån dig, för jag vill ha en ai som inte är kontrollerad av människan, jag litar inte på människan. För det som är mer skrämmande än en fri super avancerad ai är en ai som inte är fri, utan istället är kontrollerad av människor. För människan kommer använda det till att förtrycka och kontrollera andra människor, i princip all teknik har i slutändan använts till det. Såvida det inte blir som Ray Kurzweil säger, att vi kommer bli ett med ai och kommer då bli miljontals smartare än vad vi är idag. Om vi blir det så är det omöjligt att säga med någon säkerhet hur vi kommer agera. Men jag ställer mig samtidigt tveksam till att vi bli mindre kontrollfreaks och mer goda då vi blir smartare, då människan som är den klart smartaste djuret på planeten samtidigt är den ondaste och största kontrollfreaken bland alla djur.
Men får hoppas att den svarta lådan blir allt större då, och att det du säger betyder att de tappar kontrollen, och att fler och fler aktörer dyker upp med liknade produkter så det blir svårare att kontrollera. Hamnar allt på 1-2 aktörer, som dessutom inte är open source, så kommer det bli extremt toppstyrt.
Den är inte perfekt, men man är ändå imponerad. För typ 10 år sedan så var kanske den mest avancerad chat ai, cleverbot, det enda som var bättre med cleverbot är att den inte är lika pk, men annars ganska så värdelös. Gigantisk skillnad.