Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-22, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Tack! Ska kolla upp och läsa.
Varsågod. Återkom gärna med hur du tänker kring en jämförelse med en elev som sitter med facit och/eller internet.
Citera
2023-04-22, 18:14
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kub.Ernetes
Jo, jag tänkte bara att någon här kanske hade bra koll.

"tyckande" är jag helt ointresserad av. Finns mycket irrelevant tyckande.

Nu kollade jag hur det var för ChatGPT och det är då 20 eldolores per månad. Det man får som icke-gratisanvändare är kortare väntetider och tidigare access till nya features.

Jag kan inte riktigt avgöra vem som vill betala för det. Vem vill betala 2400/år?
De som skall kolla om den är woke eller inte lär inte betala. Studenter lär inte betala. Någon forskare i området kanske. Men vem annars?
Jag betalar för den då den sparar rätt många timmar på felsökning och dokumentationsläsning på jobbet.

Bara för att du inte kan använda den betyder det inte att andra inte kan det.
Citera
2023-04-22, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Risk för OT, men din grundpremiss är fel. Män är inte genetiskt programmerade att vara slav till en kvinna. Tvärtom är manlig promiskuitet evolutionärt betingad, alltså tvärtom att inte vara trogen mot en kvinna - utan att sprida sina gener så mycket som möjligt. Med detta menar jag inte att sådant agerande är "bra" eller "önskvärt", enbart att det sitter i reptilhjärnan och att flertalet mäns förmåga att avstå från detta, bygger på mänsklig inlärd kultur (miljö), alltså att mannen är kultiverad. Svårt att översätta detta till AI, men utan att vara särskild insatt i hur AI-motorn är tekniskt konstruerad uppfattar jag att det som är problematiskt är att AI:n delvis agerar inom en "svart låda", alltså att skaparen inte riktigt vet hur AI:n kommer fram till vissa svar, annat än ramverket för detta. Ju mer som pågår inom en svart låda, desto större risken är att man tappar kontrollen över AI:n.

Jag syftade inte på trogen, utan att de är programmerad till att skydda kvinnan, och ge henne högre skyddsvärde, och därav bli hennes slav.

Här skiljer jag mig ifrån dig, för jag vill ha en ai som inte är kontrollerad av människan, jag litar inte på människan. För det som är mer skrämmande än en fri super avancerad ai är en ai som inte är fri, utan istället är kontrollerad av människor. För människan kommer använda det till att förtrycka och kontrollera andra människor, i princip all teknik har i slutändan använts till det. Såvida det inte blir som Ray Kurzweil säger, att vi kommer bli ett med ai och kommer då bli miljontals smartare än vad vi är idag. Om vi blir det så är det omöjligt att säga med någon säkerhet hur vi kommer agera. Men jag ställer mig samtidigt tveksam till att vi bli mindre kontrollfreaks och mer goda då vi blir smartare, då människan som är den klart smartaste djuret på planeten samtidigt är den ondaste och största kontrollfreaken bland alla djur.

Men får hoppas att den svarta lådan blir allt större då, och att det du säger betyder att de tappar kontrollen, och att fler och fler aktörer dyker upp med liknade produkter så det blir svårare att kontrollera. Hamnar allt på 1-2 aktörer, som dessutom inte är open source, så kommer det bli extremt toppstyrt.

Den är inte perfekt, men man är ändå imponerad. För typ 10 år sedan så var kanske den mest avancerad chat ai, cleverbot, det enda som var bättre med cleverbot är att den inte är lika pk, men annars ganska så värdelös. Gigantisk skillnad.
Citera
2023-04-22, 22:42
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Jag tror basic information som du beskriver kommer att besvaras av alexa eller siri eller whatever du använder, du kommer inte att behöva besöka en hemsida för att få den informationen, jag tror du bara kan prata rakt in i telefon och få infon direkt, kanske du använder snapchat. facebook, google, iphone, samsung huawei, alla kan besvara det direkt utan att du behöver slösa tid på att bläddra omkring på en massa hemsidor som du beskriver. Tiktok har redan idag tagit enormt mycket sök från Google, vilket jag förstår.
En person skulle kunna ha en öronsnäcka med Ai som medlyssnar och talar om vad personen ska säga, som en sufflör.
Citera
2023-04-22, 22:49
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
En person skulle kunna ha en öronsnäcka med Ai som medlyssnar och talar om vad personen ska säga, som en sufflör.

Ja det blir nog standard, men mer för att översätta än att tala om vad jag ska säga.
Citera
2023-04-22, 23:06
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Ja det blir nog standard, men mer för att översätta än att tala om vad jag ska säga.
Korkade människor kommer att bli genier med det där. Det kommer bli som den där Travoltafilmen när han är stadens fåne och så slår blixten ner i honom och han blir ett geni. Det kommer hända med alla som använder det här. Du kommer aldrig kunna bedöma människor i framtiden, du kommer inte att veta om det är personen eller Ai du pratar med.

https://www.imdb.com/title/tt0117333/?ref_=nm_flmg_t_51_act
Senast redigerad av Västkustskt 2023-04-22 kl. 23:10.
Citera
2023-04-23, 01:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag har länkat tidigare till när Max Tegmark tar upp medvetande när han intervjuas av Lex Fridman. Där tar han, också, upp loopar i hjärnan.

https://youtu.be/VcVfceTsD0A
(2:18.32 in i klippet)
Nu har jag tittat och jag funderade lite på det där innan jag tittade. Jag antar att det ingår minnen i dom här looparna som processas i hjärnan, och saken är ju den att våran självbild är till stora delar rent hittepå eftersom den bygger på minnen. Och våran minnen stämmer ju inte särskilt bra överens med verkligheten. AIn får väl antas få än mer "äkta" självbild än vad vi har eftersom dess minnen borde stämma överens med verkligheten bättre, eller kanske tom. 100% identiskt med verkligheten. Jag vet inte ingenting om hur mycket minnen som kommer lagras, eller hur dom lagras. Med en bättre självbild bör ju även självinsikten bli bättre. Den är ju måttligt bra hos människor generellt.
Citera
2023-04-23, 01:14
Bannlyst
Citat:
Korkade människor kommer att bli genier med det där.
Genier med 3-25s (och uppåt?) fördröjning på svaren kanske? Men det kommer säkert gå att koppla ihop direk med stämbanden och munnen i framtiden. Var inte oroliga. Och i förlängningen gratis AI-neuron-chippad av staten rakt in i hjärnan och t.ex. ladda in kunskapsprogram (statligt kontrollerade) a la Matrix. Det lär inte hända under våran livstid.
Citera
2023-04-23, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Det beror såklart på hur mycket mer värde man får för plus-versionen jämfört med gratisversionen, men för miljoner utvecklare världen över är 200 kr/mån ingenting om det gör dem lite effektivare i sitt jobb.
Jag uppfattar det som att sådant fick gehör lättare för 20-30 år sedan. Nu driver den globala konkurrensen fram hårda kostnadsbesparingar.
Och de licenserna blir stora summor för lite större företag.
Licenser är man faktiskt inte så generös med.

Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Jag betalar för den då den sparar rätt många timmar på felsökning och dokumentationsläsning på jobbet.
Jag ska låta bli att kommentera att du gör fel på jobbet.

Men nog har väl rutinerade utvecklare koll på dokumentationen? Eller du kanske är nybörjare. Då är det mer begripligt.
Men det var ju inte riktigt användandet jag frågade efter, utan betalning. Använda kan man ju utan betalning.

Det är skillnaden som skall motivera betalningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Bara för att du inte kan använda den betyder det inte att andra inte kan det.
Nja, vem har lurat i dig det? Är det Chat GPT?
Du kanske inte kan använda den riktigt. För information så bör man vara försiktig med användning utanför träningsdatat. Där stiger nämligen frekvensen felsvar.

-----------------
Den intresserade kan testa själv. Träna ett NN på kvadratrötter mellan 1-30. Testa sedan för värden över 30.
Citera
2023-04-23, 06:46
Medlem
Citat:
Korkade människor kommer att bli genier med det där.
Det finns ett uns av sanning i detta.
Inte så att dom blir genier direkt, men dom klarar arbetsuppgifter som de annars inte skulle klara.

Det förutsätter dock att dom är villiga och klarar av att ta den hjälp verktygen tillhandahåller.

Det blir ett visst lyft för de som är under kompetent nivå. Men det bör leda till en tillväxtökning.
Citera
2023-04-23, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Genier med 3-25s (och uppåt?) fördröjning på svaren kanske? Men det kommer säkert gå att koppla ihop direk med stämbanden och munnen i framtiden. Var inte oroliga. Och i förlängningen gratis AI-neuron-chippad av staten rakt in i hjärnan och t.ex. ladda in kunskapsprogram (statligt kontrollerade) a la Matrix. Det lär inte hända under våran livstid.

Om man ska tro Ray Kurzweil så kommer det ske snart, singularity 2045 som kommer göra oss miljontals smartare, men vi kommer bli "odödliga" långt innan dess, då vi kommer ha nanobots i kroppen som fixar sjukdomar och vänder cellprocessen så du kan bli yngre etc vid år 2030. Jag vet inte om jag skulle vara bland de första som vill ha nanobots i min hjärna, men det finns nog många hjärntvättade pkister som ställer upp. Det finns en övervägande risk att sådan teknologi skulle om inte omgående så över tid användas till att kontrollera, övervaka och förtrycka människor.
Senast redigerad av Hew18 2023-04-23 kl. 08:58.
Citera
2023-04-23, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Om man ska tro Ray Kurzweil så kommer det ske snart, singularity 2045 som kommer göra oss miljontals smartare, men vi kommer bli "odödliga" långt innan dess, då vi kommer ha nanobots i kroppen som fixar sjukdomar och vänder cellprocessen så du kan bli yngre etc vid år 2030. Jag vet inte om jag skulle vara bland de första som vill ha nanobots i min hjärna, men det finns nog många hjärntvättade pkister som ställer upp. Det finns en övervägande risk att sådan teknologi skulle om inte omgående så över tid användas till att kontrollera, övervaka och förtrycka människor.
Jag vill helst inte fundera på sånt här så mycket, det är för deprimerande. Nanobottar i hjärnan från Google, Microsoft osv. besparar jag mig gärna. Vi får hoppas att den här nya tekniken kommer användas bättre än vad det blev av internet. Internet var ju väldigt lovande, fritt, intressant, spännnade och ganska fantastiskt. Men det börjar bli 20 år sen det var det. 2001-2005 var nog gulderan. Innan var det rätt värdelöst också. Det havererade någonstans kring allmänt smarthponeanvändande och att facebook slog igenom ordentligt tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in