Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-25, 19:37
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
…och ironiskt nog blir jag oftast irriterad på den speciellt eftersom den ofta skriver ”jag förstår”, ”det var en intressant teori” eller ”jag ber om ursäkt”…
Jag hatar när den skriver så haha 😆
Citera
2023-08-25, 22:13
Medlem
Blackdollkillers avatar
Har kört appen ett tag nu, helt ok och samtidigt så känner jag att framöver så kommer den kunna hjälpa mig med inspiration till saker. Men skit i det nu, denna appen kan man ju inte göra bilder i mm? Vilken app är bäst till det? Gärna gratis, men kan tänka mig att betala med. Vill kunna skriva typ: ” Ett oljefat men ett lamadjur i” så blir det en bild på det. Eller så man kan göra loggor el tatueringar. Vilken app ska jag ha, om det finns? (Helt ny på Ai)

Tacksam för svar
Citera
2023-08-25, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackdollkiller
Har kört appen ett tag nu, helt ok och samtidigt så känner jag att framöver så kommer den kunna hjälpa mig med inspiration till saker. Men skit i det nu, denna appen kan man ju inte göra bilder i mm? Vilken app är bäst till det? Gärna gratis, men kan tänka mig att betala med. Vill kunna skriva typ: ” Ett oljefat men ett lamadjur i” så blir det en bild på det. Eller så man kan göra loggor el tatueringar. Vilken app ska jag ha, om det finns? (Helt ny på Ai)

Tacksam för svar

Midjourney är nog den bästa just nu.

Annars kan du alltid sätta upp stable diffusion på din egna dator.
Citera
2023-08-26, 00:50
Medlem
Blackdollkillers avatar
Citat:
Midjourney är nog den bästa just nu.

Annars kan du alltid sätta upp stable diffusion på din egna dator.

Ok, tack. Va inne och kolla - lite styvt med 99kr i veckan dock… Finns där ingen annan motsvarande ChatGPT? Enkel och användarvänlig?
Citera
2023-08-26, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackdollkiller
Ok, tack. Va inne och kolla - lite styvt med 99kr i veckan dock… Finns där ingen annan motsvarande ChatGPT? Enkel och användarvänlig?

Om du är på datorn kan du använda tex https://www.bing.com/create det använder DALL-E 2 under ytan.

Men det finns många andra appar som gör motsvarande, googla "stable diffusion" och prova lite olika.
Citera
2023-08-26, 01:01
Medlem
Blackdollkillers avatar
Citat:
Om du är på datorn kan du använda tex https://www.bing.com/create det använder DALL-E 2 under ytan.

Men det finns många andra appar som gör motsvarande, googla "stable diffusion" och prova lite olika.

Ok tack, fattade typ inte nåt av det du skrev😂😂. Men ska googla det du skrev sist.
Citera
2023-08-26, 15:32
Medlem
Kanske lite OT men har någon tips på bra böcker om den bakomliggande tekniken, jag antar att det är machine learning?
Citera
2023-08-26, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Kanske lite OT men har någon tips på bra böcker om den bakomliggande tekniken, jag antar att det är machine learning?

Beror på vad du har för bakgrund.
Citera
2023-08-26, 19:45
Medlem
Citat:
Beror på vad du har för bakgrund.
Det för gärna vara på övergripande nivå, vill få en grundläggande förståelse.
Citera
2023-08-26, 20:26
Medlem
Citat:
Det för gärna vara på övergripande nivå, vill få en grundläggande förståelse.

Okej, jag tänkte mest på programmeringsbakgrund eller så.

Men om du vill ha en snabb överblick av den absoluta grunden (har länkat till denna tidigare)

Medans det inte är en bok, så är detta väldigt bra illustrerat och förklarande. Samtlig deep learning/machine learning bygger på variationer av detta - just detta är det mest grundläggande FNN; men det skiljer inte enormt mot tex CNN annat än CNNs har diskreta lager som gör just feature extraction (dvs konvoluterande lager som inte har med artificiella neuroner att göra i sig) som är vad han ”hoppas” detta gör också.
Sen är nästa variant RNN som är lika fast har feedback från output till input.

Så jag tror detta ger dig en bättre förståelse oavsett bakgrund (utom möjligen grundläggande algebra)

https://youtu.be/aircAruvnKk?si=OAzYy7dTy8gHrmM1

Men kanske också bör tillägga hur trivialt detta än verkar är det den enda delen i transformer arkitekturen (som GPT, BeRT osv bygger på) som är ett neuralt nätverk (alltså transformers använder FNNs som är vad video serien länkad ovan går igenom) det som skiljer är att de har lite extra förmassering av ingående data via selfattention mekanismen (det är lite det pappret ”attention is all you need” bygger på; en metod att koda positioner för viktiga/relevanta ord och sedan skicka in detta i FNNet som utför själva transformen)
Senast redigerad av JohnnyMnemonic 2023-08-26 kl. 20:48.
Citera
2023-08-26, 21:19
Medlem
Citat:
Okej, jag tänkte mest på programmeringsbakgrund eller så.

Men om du vill ha en snabb överblick av den absoluta grunden (har länkat till denna tidigare)

Medans det inte är en bok, så är detta väldigt bra illustrerat och förklarande. Samtlig deep learning/machine learning bygger på variationer av detta - just detta är det mest grundläggande FNN; men det skiljer inte enormt mot tex CNN annat än CNNs har diskreta lager som gör just feature extraction (dvs konvoluterande lager som inte har med artificiella neuroner att göra i sig) som är vad han ”hoppas” detta gör också.
Sen är nästa variant RNN som är lika fast har feedback från output till input.

Så jag tror detta ger dig en bättre förståelse oavsett bakgrund (utom möjligen grundläggande algebra)

https://youtu.be/aircAruvnKk?si=OAzYy7dTy8gHrmM1

Men kanske också bör tillägga hur trivialt detta än verkar är det den enda delen i transformer arkitekturen (som GPT, BeRT osv bygger på) som är ett neuralt nätverk (alltså transformers använder FNNs som är vad video serien länkad ovan går igenom) det som skiljer är att de har lite extra förmassering av ingående data via selfattention mekanismen (det är lite det pappret ”attention is all you need” bygger på; en metod att koda positioner för viktiga/relevanta ord och sedan skicka in detta i FNNet som utför själva transformen)
Tack!

Ok, missförstod din fråga! Har bra koll på sql, har även lite koll på python.
Citera
2023-08-26, 21:25
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Börja med Googles initiala papper där de presenterar transformers från 2017 som sedan drog igång hypen;

Transformer: A Novel Neural Network Architecture for Language Understanding

https://ai.googleblog.com/2017/08/transformer-novel-neural-network.html?m=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in